Gå til innhold

Gjorde Adolf Hitler noe positivt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

Jeg fikk et spørsmål av min datter på 13 etter en skoledag hvor de hadde om 2.verdenskrig. "Gjorde Hitler noe bra?". jeg visste ikke om hva jeg skulle svare siden jeg ikke hadde tenkt på det. jeg sa til ho at han må jo ha gjort noe bra siden han ble valgt av folket i tyskland. jeg vet ikke om dette var riktig å si og det føltes feil, men jeg ville bare unngå dette spørsmålet. Hva skulle jeg svart? Gjorde han noe positivt?

Takk for svarene på forhånd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han tok livet av seg...that`s about it kan jeg tenke meg

Anonymkode: 1d10e...cbf

Skrevet

Ikke han personlig her, men det er f.eks. et lite hyggelig faktum at invasjonen av Norge på sikt viste seg å være svært bra for landet fordi det ble bygget mye jernbaner, flyplasser og generelt skapt mange arbeidsplasser. 

Anonymkode: 61303...cae

Skrevet (endret)

I løpet av sitt liv? Sikkert.

Ellers er det vel som med mange politikere på ytre høyre; du behøver ikke å ha gjort noe som helst som JEG vil betegne som bra for å bli valgt inn.

Hitler klarte vel i likhet med Trump først og fremst å skape oppslutning om et tragisk syndebukk/fiendebilde i en situasjon der folk var opprørte og frustrerte over økonomien og samfunnsutviklingen, og brukte dette sammen med karisma, kraftfull retorikk og fagre løfter, til å få makt og gjennomslag for sitt tankegods.

Endret av Merdee
Skrevet

Tja. Han skapte håp i en nasjon som var preget av svært høy arbeidsløshet og finansiell krise. Bortsett fra at krigen i seg selv førte til enorm sysselsetting, begynte de i forkant å produsere mye varer innad i Tyskland, som skapte økt sysselsetting. Volkswagen ble bl.a. grunnlagt slik at tyskerne skulle få tilgang på rimelige biler. Selv om prosjektet var feilslått, ble moralen styrket blant tyskerne. Etter å ha trekt Tyskland ut av det internasjonale finansmarkedet, begynte en omfattende oppbygging av infrastruktur. 

Familier fikk rentefrie lån for å øke fødselsraten (kvinner skulle være hjemmeværende). Et barn nedbetalte deler av gjelden. 

Han la mye midler i forskning (selv om det også var rettet mot våpen). Etter hvert ga han frie tøyler og mye midler til Wernher von Braun, tidligere SS offiser (ikke frivillig støttespiller av Hitler) og rakettforsker, er hjernen bak romfartøy i NASA’s storhetstid. Han blir kalt romprogrammets far. Mye av hans kunnskap gikk i døden med ham da ikke alle små detaljer var nedskrevet, og NASA har ikke senere klart å produsere den kraften som trengs (thruster) for å navigere romfartøy ut av atmosfæren og i bane rundt månen. 

Han er jo indirekte årsaken til den kalde krigen, våpenkappløp og romforskning. Så det er kommet mye kunnskap, på godt og vondt, ut av krigen. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han tok livet av seg...that`s about it kan jeg tenke meg

Anonymkode: 1d10e...cbf

Det vet vi jo ikke helt sikkert. Han ble jo aldri funnet.

Anonymkode: ea124...3d1

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det vet vi jo ikke helt sikkert. Han ble jo aldri funnet.

Anonymkode: ea124...3d1

La meg tippe - du vaksinerer ikke barna dine?

Anonymkode: 44afd...908

Skrevet
3 hours ago, Anonym US said:

Hei alle sammen.

Jeg fikk et spørsmål av min datter på 13 etter en skoledag hvor de hadde om 2.verdenskrig. "Gjorde Hitler noe bra?". jeg visste ikke om hva jeg skulle svare siden jeg ikke hadde tenkt på det. jeg sa til ho at han må jo ha gjort noe bra siden han ble valgt av folket i tyskland. jeg vet ikke om dette var riktig å si og det føltes feil, men jeg ville bare unngå dette spørsmålet. Hva skulle jeg svart? Gjorde han noe positivt?

Han fikk orden på økonomien, bygde motorveier og annen infrastruktur, og innførte velferdsgoder som lengre ferie, folketrygd og barnetrygd. 

Anonymkode: f270b...817

Skrevet

I tillegg til svarene som allerede har kommet, vil jeg legge til at han gjorde mye for dyrevelferd og for ugifte gravide tyske kvinner. 

Anonymkode: 2b1f7...c35

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I tillegg til svarene som allerede har kommet, vil jeg legge til at han gjorde mye for dyrevelferd og for ugifte gravide tyske kvinner. 

Og norske, gravide kvinner som var gravide med tyske soldater og som ble ofre for hevnaksjoner og overgrep i Norge. 

Anonymkode: 6751f...4b0

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og norske, gravide kvinner som var gravide med tyske soldater og som ble ofre for hevnaksjoner og overgrep i Norge. 

Verd å legge til her at om kvinnene giftet seg med disse soldatene, mistet de sitt statsborgerskap. 

Skrevet

Krig fører alltid til en oppblomstring i industri og demed økt sysselsetting. Feks fikk kvinnene adgang til arbeidsmarkedet i Norge under krigen. Om det er positivt at folk blir sysselsatt i våpenindustrien, om det er positivtat det blir bygget jernbane for å frakte fanger til konsentrasjonsleire, om det er positivt at slaver bygde autobahn i Tyskland??? Nei, ikke i det store bildet. Slik sysselsetting og næringsutvikling baserer seg på utnytting og er igangsatt for å ta livet av millioner av mennesker! 

Men ja, vi har nytt godt sv både jernbane og autobahn i ettertid. Vi nyter også godt av vår våpeneksport til feks Saudi-Arabia.....

Anonymkode: 20f20...e7c

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det sier vel strengt tatt mer om norske holdninger enn om Hitler? Tyske soldater var i de fleste tilfeller unge menn uten de så altfor store politiske innspillene. 

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dyrevelferd? Tyskerne bedrev utstrakt forskning og eksperimenter på dyr....for de gikk over til forskning på mennesker..

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo en digresjon, alle vet jo at Hitler var en tyrann av en diktator som hadde ringvirkninger ut over fatteevne. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dyrevelferd? Tyskerne bedrev utstrakt forskning og eksperimenter på dyr....for de gikk over til forskning på mennesker..

Men Hitker forbød etter hvert forskning på dyr. Han drev med avlsprogrammer. Dyremishandling kunne ha store konsekvenser som å bli sendt til konsentrasjonsleire. Hitler var nok mer empatisk overfor dyr enn mange mennesker. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det sier vel strengt tatt mer om norske holdninger enn om Hitler? Tyske soldater var i de fleste tilfeller unge menn uten de så altfor store politiske innspillene. 

Tja, det sier jo også litt om Hitler som tok mot disse kvinnene tenker jeg, så vel som Norge som utstøtte dem. 

Skrevet

En av grunnene til at han fikk det tyske folket med seg, var også at de etterhvert kom i konsentrasjonensleire hvis de var imot, de hadde ikke så mye valg.

Anonymkode: 1cae7...cc7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...