Gå til innhold

Endometriose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei damer, 

er det noen her som har endomtriose? 

Jeg skal bli utredet for dette. Mine symptomer: Uregelmessige og langvarige blødninger, smerter i magen, mye forstoppelse, smerter ved menstruasjon og eggløsning: smertene er «rare menssmerter» der jeg har mest vondt i rumpa at jeg såvidt klarer å sitte. Hvis jeg skal beskrive smertene så er det som å være støl i rumpa etter en skikkelig treningsøkt. 

For det meste har jeg langvarige blødninger og er blødningsfri ca 2 uker. Men nå i det siste har det gått 2 mnd mellom hver gang, og jeg lurer på om dette også kan henge sammen med eventuelt endometriose? Eller om dette ikke er så vanlig? 

Anonymkode: 7d062...b6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har endometriose og har ekstreme smerter hver gang jeg har mens i tillegg til sterke blødninger. Men endometriose er så forskjellig, så det er best om du går til legen.  Men hvis støl i rompa er det værste du har, så er det ikke akkurat ille..

Anonymkode: 5e6cc...897

Skrevet

Nei det verste er at det føles som jeg faktisk er gravid hver gang jeg får blødning. Smerter i hele bekkenet. Reseptfri smertelindring funker ikke. 

Jeg har vært hos lege og gynekolog men venter nå på mer utredning. Derfor er jeg bekymret på om det kan være noe annet alvorlig men med samme symptomer. 

Jeg jar pleid å ha mye blødninger men plutselig har det endret seg til blødninger hver 5-6 uke. Noe som er uvanlig da jeg for det meste kun var blødningsfri 2-3 uker. 

Anonymkode: 7d062...b6c

Skrevet

Jeg har det, og blitt operert (fjerning av endometriose vev i buk) tre ganger. Ikke opplevd urgm syklus hittill (pga endometriose). Men kronisk "menssmerter", med økning i tiden rett før mens. Ved mens er blødningene kraftige (må ha stor ob og bind), og smertene grusomme. Har både kastet opp og svimt av. Må ta paralgin forte og vimovo fast hver 3.time under mens. -Skulle gjerne gått på det resten av mnd også, men ønsker ikke ta pf mer en 7dager i strekk av gangen. Har nok endometriose tarm også mtp symptomer. -Anbefaler endometerioseforeningen.no 

Begynte utredning når jeg var ca 20år. ble satt på hormonkur for å tørke opp endometeriosevev, det var grusomt og resulterte i urgm syklus i flere år etterpå. operert første gang når jeg var 23, og siste var nå for et par år siden (36år). Nå tåler jeg ingen hormoner, så har ikke gått på det på 10-12år. Men mange har god hjelp av feks p-sprøyte.

Anonymkode: 65d09...8d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...