Gå til innhold

IVF. Hvordan er det, egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan foregår det, trinn for trinn? Og hvordan føles det, fysisk og psykisk?

Anonymkode: a18cf...688

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hormonpreparat(modne egg) - ta ut egg - befrukte egget - sette det inn - krysse figrene.

Jeg har ikke vært igjennom IVF. Men som "vanlig" prøver(som har prøvd en stund) føler jeg at det er slitsomt. Jeg prøver å ikke stresse, men tankene om baby viker ikke en eneste dag og det gjør vondt hver gang det ikke går..

Og for de fleste som går igjennom IVF er det siste løsning for å få det til, så de er muligens enda mer lei av prøving og kjenner på mer frykt for at det ikke skal gå.  Også vet jeg at hormonpreparatene kan ha bivirkninger som gjør det hele tøffere å gå igjennom.

Anonymkode: 13fc8...4ce

Skrevet

Det er smertefullt, noen medisiner må sprøytes, du hovner gjerne opp og er øm. Du har hyppige legebesøk (sjekke follikelvekst, ta ut egg, sette inn igjen), så etterhvert må du nok opplyse arbeidsgiver fordi det er så mange legetimer.

Det er et enormt press fordi du har bare 3 forsøk og tom der er egenandel dyr. Å betale en hel runde komplett privat betyr 6 sifret beløp, noe ikke alle har, spesielt når det har ikke fungert flere ganger før. Avhengig av hva årsaken til infertiliteten og faktorer som alder er det meget variabel hvor mange som faktisk går hjem med baby. Det er dessverre færre enn man tenker. En tredjedel til opptil halvparten av alle naturlige graviditeter ender i abort, ofte så tidlig at kvinnen ikke en gang er klar over det. Iom IVF-kvinner er så nøye overvåket vet de nøyaktig hvis det gikk galt.

Anonymkode: 25e6c...aea

Skrevet

Dette kan være veldig forskjellig fra person ti person, men kan fortelle deg litt om min opplevelse. IVF kan for mange være en veldig stor belastning, både fysisk og psykisk. Først har man kanskje prøvd i flere år på vanlig måte for å bli gravid, uten å lykkes. Så er det lange ventelister for å komme igang med IVF (kan ta opptil 1 år fra legen henviser deg). Må ta medisiner som skal modne eggene, som oftest en nesespray kombinert med sprøyter som du setter på deg selv flere ganger om dagen. Medisinene kan gjøre deg veldig hormonell og dårlig, det er ulikt hvordan ulike personer reagerer på medisinene. Det er ulikt hvor lenge hormonbehandlingen varer, men ofte ca 1 mnd (først 2-4 uker med nesespray, før 8-14 dager med sprøyter), og av og til lenger. Så er det kontroller for å sjekke om eggene vokser som de skal, sjekke antall osv. Når eggene er modne nok skal de taes ut. Noen synes dette er smertefullt, andre synes det bare er litt ubehagelig. Så er det noen lange dager hvor man går og venter på tlf fra sykehuset med beskjed om hvor mange embryoer som er gode nok til å settes inn igjen, eller om det ikke ble noen bra nok. Er det ingen gode nok embryoer så blir forsøket avbrutt. Har man gode nok embryoer, så er det innsett av som oftest 1 egg (av og til 2 dersom det er siste forsøk, høy alder eller andre faktorer). Så er det å vente enda 2 uker for å ta en test. Er forsøket negativt må man vente på oppstart av nytt forsøk. Man er mye borte fra jobb, mange trenger sykemelding ifm. hormonbehandlingen i tillegg. Så det beste er nok å være åpen i forhold til arbeidsgiver om dette, slik en over her sier. 

Man lever litt i sin egen boble under et forsøk, og det er vanskelig å tenke på noe annet. Til flere forsøk man må ha, til tøffere blir det. Håpet om et barn blir mindre og mindre for hvert forsøk. Noen er selvfølgelig heldige og får klaff på 1. forsøk. Noen gir opp etter de 3 offentlige forsøkene, og noen fortsetter privat.

Vi brukte totalt 4 år på denne prosessen før vi fikk vårt første barn. 2 negative forsøk, 1 positivt forsøk som endte i MA av tvillinger i uke 12 og 1 avbrutt forsøk (ingen modne egg) i det offentlige. Deretter gikk vi privat i Danmark og hadde først 1 negativt forsøk. Endelig fikk vi positivt forsøk med baby og i tillegg egg i fryseren som 1,5 år senere resulterte i en baby til. De 4 årene er det verste jeg har opplevd, men jeg er veldig glad for at vi ikke gav opp. Klinikken i Danmark var helt fantastisk i motsetning til det offentlige her hjemme. Dyrt er det også. Vi brukte ca 250.000 på denne prosessen for å få barn... 

Du finner mye informasjon om prosessen ved å google og lese forum. Da ser man også hvor ulikt dette kan være fra person til person. 

Anonymkode: 733b8...af5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...