Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2018 #1 Skrevet 23. oktober 2018 Er det bare seksuelle eller romantiske forhold mellom lege og pasient som ikke er godtatt? Jeg fikk ny fastlege for sikkert 4-5 år siden. En kvinnelig tilflytter på ca samme alder som meg. Vi fikk god kontakt og hun hjalp meg mye i situasjonen jeg da var i. For ca 2 år siden flyttet vi, og nå er hun både nabo (ikke helt nærme, men innen en radius på et par hundre meter) og mor til mine barns venner. Dermed har vi fått mer og mer kontakt på det private plan, og jeg vil vel kalle oss omgangsvenner selv om mesteparten av kontakten er gjennom og i forbindelse med barna. Jeg har ikke hatt behov for lege de siste årene og har heller ikke lyst til å skifte fastlege siden vi bor på en liten plass med stor utskifting av leger, mange treffer ikke fastlegen sin engang før den flytter videre. Så er mitt spørsmål, er det innafor å ha et vennskapsbasert forhold til legen sin? Hun har aldri nevnt noe selv. Anonymkode: 4d329...267
Pobie Skrevet 23. oktober 2018 #2 Skrevet 23. oktober 2018 I små bygder må det nødvendigvis bli slik, og det er ikke noen regel mot å bli venn med legen sin. Problemet er når legen får problemer med å utføre jobben sin på en god måte pga man kjenner pasienten for godt. Helsepersonell unngår som regel å behandle familie og venner. Men hvis hun ikke har sagt noe og du ikke synes det er noe problem går det helt fint.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2018 #3 Skrevet 23. oktober 2018 Klart det! Da tror jeg noen leger hadde blitt veldig ensomme på små steder hvis de ikke kunne være omgangssvenner med de som bodde i bygda. Anonymkode: d9b7f...13e
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2018 #4 Skrevet 23. oktober 2018 Selvsagt er det greit. Min mann og legen traff hverandre på trening og de er gode venner i dag. Anonymkode: d7ac6...227
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2018 #5 Skrevet 23. oktober 2018 To av mine beste venner jobber som fastlege. For meg hadde det vært helt feil og brukt dem som fastlege. Jeg har også en god venninne som er psykolog og skulle jeg trengt psykolog en gang så ville jeg selvsagt ikke brukt henne. Anonymkode: 4747f...e76
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2018 #6 Skrevet 23. oktober 2018 Du må jo kjenne på det selv. Jeg er mye hos legen med alvorlige, kroniske diagnoser, medisinering med diverse bivirkninger, jevnlige operasjoner osv. Men det vet ikke alle naboene. De ser min oppegående og hyggelige side. Det er bare de aller nærmeste som treffer meg på en dårlig dag. Jeg hadde slitt med å ha legen min i nabolaget, hvor jeg «spiller» frisk. Men det kunne sikkert løst seg med en prat på legekontoret om hvordan jeg disponerer kreftene og hvordan jeg fremstår utad. Hvis du ikke har noen grunner til å gå til legen ut over helt vanlige ørebetennelser hos barna og annet småtteri så tenker jeg det er helt uproblematisk. Om du på et tidspunkt opplever endringer i livet som gjør at du synes det er vanskelig å kombinere naboforholdet med lege/pasientforholdet, så bytter du fastlege. Anonymkode: 6bad8...e7d
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2018 #7 Skrevet 23. oktober 2018 Jeg ville bytta lege! Plutselig står du i en situasjon der du vil snakke med legen om noe du ikke vil snakke med en venn om. Hilsen en med den erfaringen Anonymkode: d9764...bff
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2018 #8 Skrevet 23. oktober 2018 Gynekologen min er min beste venninne. Helt uproblematisk. Anonymkode: 20d1e...9b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå