Gå til innhold

Hjemmeværende elitemødre produserer samfunnets vinnere

Anbefalte innlegg

Skrevet

De jobbet i finansbransjen i London, men hoppet av karrieren og ble mamma på heltid i Norge. Vel å merke for å være sammen med barna, ikke for å stelle hus og mann.

Nesten alle mødrene tok en prestisjefylt utdanning i jus eller økonomi, og hadde høystatusjobber før de fikk barn. Da barna kom, innså de at det var andre verdier enn karriere som var viktigst for dem. 

Andre snakker om at de valgte helt feil utdanning i utgangspunktet, og at de kunne tenke seg å være sykepleiere eller jobbe i barnehage. Men de ser ikke poenget med å ta en slik jobb nå, med tanke på at lønna ville være en dråpe i havet i forhold til det mannen tjener.

Barna går ikke på skolefritidsordning, og mor bruker ettermiddagen på å være sammen med dem når leksene gjøres. Samtidig er det klart at målet er å produsere nye vinnere.

Kvinnene går altså fullt og helt opp i barna sine.  De ser dette som en viktig og krevende jobb. Disse kvinnene er ikke hjemme for å gå og rydde eller vaske gulv. De har vaskehjelp og kanskje en au pair eller to for å stelle huset.

https://forskning.no/kjonn-og-samfunn-likestilling/2014/09/hjemmevaerende-elitemodre-produserer-samfunnets-vinnere

Menn gjør ikke slikt. Kan det være fordi det er biologiske forskjeller mellom menn og kvinner?

Anonymkode: d0db6...5ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det å være i arbeid med barn i England ikke er mulig for de fleste. De betaler 10-15 000 i mnd pr barn i barnehage. Og med et lønnsnivå som er ca halvparten av det vi har i Norge? Do the math. 

Artikklen din er forøvrig 4 år gammel. 

Anonymkode: e545a...455

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Fordi det å være i arbeid med barn i England ikke er mulig for de fleste. De betaler 10-15 000 i mnd pr barn i barnehage. Og med et lønnsnivå som er ca halvparten av det vi har i Norge? Do the math. 

Det står klart at dette gjelder i Norge: De jobbet i finansbransjen i London, men hoppet av karrieren og ble mamma på heltid i Norge og intervjuet en gruppe kvinner og menn det finnes lite forskning på: den rike eliten i Norge.

Hvorfor leser ikke folk det de svarer på?

3 minutes ago, Anonym bruker said:

Artikklen din er forøvrig 4 år gammel. 

Mener du det har endret seg på 4 år?

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i artikkelen. Jeg er en av de, med unntak av at jeg driver mitt eget firma som går veldig bra og at mannen min jobber ikke så mye som fedrene i artikkelen. Kjenner flere i min omgangskrets og nabolag som passer godt inn i den beskrivelsen også. For meg er det ikke noe poeng i å jobbe mest mulig, da jeg tjener godt og mannen min tjener enda bedre. Jeg gjør noe meningsfylt og bruker veldig mye tid på barna. Jeg betaler skatt, skaper arbeidsplasser og ser ikke noe galt i å ha middagen klar kl 15.00 for og få ro og tid til et godt måltid før lekser og fritidsaktiviteter. Bilen er ferdig pakket til hyttetur fredag kl 14, nøyaktig som beskrevet i artikkelen😅 Vi har fordelingen med barna ca 65-35 i hverdagen, men begge tar fri i skoleferiene og i helgene.

Anonymkode: 95662...f9e

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i artikkelen. Jeg er en av de, med unntak av at jeg driver mitt eget firma som går veldig bra og at mannen min jobber ikke så mye som fedrene i artikkelen. Kjenner flere i min omgangskrets og nabolag som passer godt inn i den beskrivelsen også. For meg er det ikke noe poeng i å jobbe mest mulig, da jeg tjener godt og mannen min tjener enda bedre. Jeg gjør noe meningsfylt og bruker veldig mye tid på barna. Jeg betaler skatt, skaper arbeidsplasser og ser ikke noe galt i å ha middagen klar kl 15.00 for og få ro og tid til et godt måltid før lekser og fritidsaktiviteter. Bilen er ferdig pakket til hyttetur fredag kl 14, nøyaktig som beskrevet i artikkelen😅 Vi har fordelingen med barna ca 65-35 i hverdagen, men begge tar fri i skoleferiene og i helgene.

Og så har du oss som er smarte, men ikke pene nok til å finne en mann som kan forsørge oss og barna. Her må begge jobbe. 

Anonymkode: 0d947...a1c

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og så har du oss som er smarte, men ikke pene nok til å finne en mann som kan forsørge oss og barna. Her må begge jobbe. 

Hun du siterer jobber jo? Er du hverken pen eller smart, kanskje?

Anonymkode: 1eca1...c89

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun du siterer jobber jo? Er du hverken pen eller smart, kanskje?

Men da er hun ikke en del av statistikken i artikkelen. Artikkelen nevner hjemmeværende mødre. Og du, kjære deg, bør lære deg folkeskikk asap. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da er hun ikke en del av statistikken i artikkelen. Artikkelen nevner hjemmeværende mødre. Og du, kjære deg, bør lære deg folkeskikk asap. 

Da ble det kanskje feil å sitere henne da?

Og jeg tviler på at de høyt utdannede mennene kun velger sin partner ut fra utseende? Kjære deg 🙈

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da ble det kanskje feil å sitere henne da?

Og jeg tviler på at de høyt utdannede mennene kun velger sin partner ut fra utseende? Kjære deg 🙈

Har du noen gang sett en veldig rik/suksessusfull mann med veldig stygg dame? Slike menn kan velge fra øverste hylle. Hvis de har valget mellom smart, snill og pen eller smart, snill og stygg, hvem tror du de velger? 

Å ha høy utdanning er heller ikke ensbetydende med å ha nok inntekt til å forsørge hele familien alene, samtidig som man bor i Oslo. Kjenner flere med mastergrad og doktorgrad som ikke har råd til det. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Artikkelen handlet om hjemmeværende mødre og mødre som jobbet redusert? 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De jobbet i finansbransjen i London, men hoppet av karrieren og ble mamma på heltid i Norge. Vel å merke for å være sammen med barna, ikke for å stelle hus og mann.

Nesten alle mødrene tok en prestisjefylt utdanning i jus eller økonomi, og hadde høystatusjobber før de fikk barn. Da barna kom, innså de at det var andre verdier enn karriere som var viktigst for dem. 

Andre snakker om at de valgte helt feil utdanning i utgangspunktet, og at de kunne tenke seg å være sykepleiere eller jobbe i barnehage. Men de ser ikke poenget med å ta en slik jobb nå, med tanke på at lønna ville være en dråpe i havet i forhold til det mannen tjener.

Barna går ikke på skolefritidsordning, og mor bruker ettermiddagen på å være sammen med dem når leksene gjøres. Samtidig er det klart at målet er å produsere nye vinnere.

Kvinnene går altså fullt og helt opp i barna sine.  De ser dette som en viktig og krevende jobb. Disse kvinnene er ikke hjemme for å gå og rydde eller vaske gulv. De har vaskehjelp og kanskje en au pair eller to for å stelle huset.

https://forskning.no/kjonn-og-samfunn-likestilling/2014/09/hjemmevaerende-elitemodre-produserer-samfunnets-vinnere

Menn gjør ikke slikt. Kan det være fordi det er biologiske forskjeller mellom menn og kvinner?

Herrejesus, for noen selvopptatt snobber

Anonymkode: 18dab...d80

Skrevet

Jaja, de kan vel gjøre det de synes er best? Godt for barna å ha mor med god tid!

Anonymkode: 8b097...06a

Skrevet

Det er vel aller helst at de har mann som forsørger dem som gjør at de kan være hjemme og likevel ha sølv skje i munnen, Gucci på armen og drite penger. Mor og unger er privilegerte. Så utrolig bortkastet å ta masse utdannelse for å gjøre lekser og kjøre unger på aktiviteter.

Plutselig blir ungene store og flytter ut. Hva i alle dager skal de finne på da?

Jeg produserer flotte fremtidige samfunnsborgere samtidig som jeg bidrar/produserer i helsevesenet for at disse elitemødrene, kidza deres og alle andre skal ha et helsesystem (og som ville kollapset om alle kvinnelige høytutdannede leger valgte å sose rundt hjemme).

Anonymkode: 48fbc...3c2

Skrevet

Litt kjipt med den nye forskningen som nettopp ble publisert om at hva foreldrene gjør egentlig spiller veldig liten rolle. Det hele er avgjort av genene 🤔

Anonymkode: 508ce...379

Skrevet

Kult for barna med mye tid med mamma. Kjipt for barna at det er lærer seg er kjønnsrollemønster fra 1500-tallet og at arbeidsevne og arbeidsmoral ikke er verdt en dritt. Uten gode holdninger der kommer de neppe langt disse barna om de ikke finner seg en forsørger...

Anonymkode: 9b190...575

Skrevet

Tja, vet ikke jeg. Det nærmeste jeg kan sammenligne med er en slektning som sluttet i jobb og gikk helt opp i sine sønners skolegang. Riktignok var dette på 60-tallet. 

Joda, guttene fikk gode jobber de, så det var i og for seg vellykket. Sosialt derimot er de helt katastrofe. 

Tror mer på eksemplets makt. Mye lærdom i å se at begge foreldre jobber og driver på med sine ting. Dessuten har ingen barn godt av å oppleve at hele verden sirkler om dem. Tror at i fremtiden blir sosiale ferdigheter vel så viktige som teoretisk lærdom.

Anonymkode: 5336e...0ba

Skrevet
13 minutes ago, Anonym bruker said:

Tror at i fremtiden blir sosiale ferdigheter vel så viktige som teoretisk lærdom.

Derfor blir vi med aspergers totalt fucked på arbeidsmarkedet i fremtiden (som om vi ikke var det nå når over 2/3 ikke jobber).

Anonymkode: 683c2...b69

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kult for barna med mye tid med mamma. Kjipt for barna at det er lærer seg er kjønnsrollemønster fra 1500-tallet og at arbeidsevne og arbeidsmoral ikke er verdt en dritt. Uten gode holdninger der kommer de neppe langt disse barna om de ikke finner seg en forsørger...

Anonymkode: 9b190...575

1500 tallet? Virkelig? Man trenger vel ikke å gå lenger tilbake enn til 1950 tallet før å finne at normalen var at mor var hjemme, og helt frem til i dag er det jo vanlig at mor jobber deltid  

Om det å ha en hjemmeværende/deltidsarbeidende mor er til hinder for kvinners karriere hadde det altså knapt vært kvinner med høyere utdannelse i dag. Og det er det vel ikke?

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja, vet ikke jeg. Det nærmeste jeg kan sammenligne med er en slektning som sluttet i jobb og gikk helt opp i sine sønners skolegang. Riktignok var dette på 60-tallet. 

Joda, guttene fikk gode jobber de, så det var i og for seg vellykket. Sosialt derimot er de helt katastrofe. 

Tror mer på eksemplets makt. Mye lærdom i å se at begge foreldre jobber og driver på med sine ting. Dessuten har ingen barn godt av å oppleve at hele verden sirkler om dem. Tror at i fremtiden blir sosiale ferdigheter vel så viktige som teoretisk lærdom.

Anonymkode: 5336e...0ba

At mor er hjemme med middagen klar tror jeg neppe er til hinder for barns utvikling eller ungdommens valg av utdannelse og jobb. 

Skrevet

Synes det var interessant at de hadde prestisjetunge jobber som de ikke ser samfunns og nytteverdien av. Tenker at å ikke ha et arbeid som mann finner meningsfylt kombinert med enn partner med svært god inntekt er det som er utslagsgivende her...

Tror i tillegg at selv om disse barna har et godt liv der de ikke mangler noe, så går de heller ikke se så mye av utfordringene mange i vårt samfunn har. Tror heller ikke foreldrene nødvendigvis er utelukkende gode rollemodeller for sine barn. Mor skal styret hjemme, far jobber og er bare gøy, eneste karrieremulighet er noe som gir mye penger og prestisje. Barn gjør som vi gjør, ikke som vi predikerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...