Gå til innhold

Er dette normalt i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt første barn har nettopp begynt i barnehage. Det et et par av damene der som er flinke til å hilse på han når vi ankommer om morgenen og inviterer han med på aktiviteter, men når disse to ikke er der, er det ingen av de voksne som hilser på sønnen min når vi ankommer. 

Jeg går bort til en av damene som f eks sitter og leser bok med et par andre barn, og spør sønnen min om han vil sitte der og lese med dem, og sønnen min klamrer seg til meg og sier nei. Den ansatte overser oss fullstendig, sier ikke hei eller inviterer sønnen min til å lese sammen med dem. Så da går jeg til neste ansatte og det samme gjentar seg. Ender med at jeg setter han sammen med noen andre barn som sitter og leker og aktiviserer han med noen leker før jeg går. 

Er det normalt at ansatte ikke hilser på barna når de ankommer? Dette er mitt første barn så jeg vet ikke hva som forventes og hva som er normalt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På ingen måte normalt. 

Anonymkode: 96be4...da4

Skrevet

Absolutt ikke normalt, så dette ville jeg tatt opp med styrer i barnehagen. 

Vi er veldig strenge på dette med hilsing i barnehagen, og det skal alltid komme en ansatt å ta mot barn i gangen, si hei og navnet på barnet, og det helt uten unntak. Vi snakker litt med foreldrene, så finner vi på noe med barnet som det har lyst til å gjøre slik at det forhåpentligvis skal gå greit for barnet at mor eller far drar. Noen ganger er jo ikke dette tilfellet, og barnet gråter og protesterer når foreldrene drar, men det går over i løpet av 5 minutter. :)

Anonymkode: 20547...1d1

Skrevet

Hos oss er det ikke normalt.  Vi har alltid noen som tar i mot barna, sånn at de som leser eller har andre aktivteter så de slipper å avbryte for å ta i mot barn. Jeg synes at hvis man kan unngå det, så lar man være å avbryte for å levere  til den som sitter å leser med barna

Anonymkode: aed41...444

Skrevet

Ikke normalt nei! Gi beskjed til ped.leder eller styrer og krev at noen alltid kommer for å ta imot barnet. 

Anonymkode: f2947...283

Skrevet

Dette har jeg aldri opplevd. Hørtes ikke bra ut!

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss er det ikke normalt.  Vi har alltid noen som tar i mot barna, sånn at de som leser eller har andre aktivteter så de slipper å avbryte for å ta i mot barn. Jeg synes at hvis man kan unngå det, så lar man være å avbryte for å levere  til den som sitter å leser med barna

Det var litt derfor jeg lurte, for jeg er klar over at vi avbryter de som sitter der, men når ingen har hilst på oss kan jeg ikke sette han fra meg på gulvet og bare dra heller. 

Skrevet
1 minutt siden, Pobie skrev:

Det var litt derfor jeg lurte, for jeg er klar over at vi avbryter de som sitter der, men når ingen har hilst på oss kan jeg ikke sette han fra meg på gulvet og bare dra heller. 

Nei, det kan du ikke. Jeg vil bare være klar på at det ikke er din feil at du må avbryte, for det er barnehagen som skaper den situasjonen selv. Det er så utrolig viktig å bli sett når man kommer, både for foreldre og barn.det er viktig for tryggheten og tilliten til de ansatte. Hos oss, så er det gjerne flere ansatte som sier hei med navn, når barna kommer. Vi tar og alltid i mot i armene, og prater med de.

Det du forteller er ikke greit i det hele tatt, og du må ta det opp med pedleder. Og det er heller ikke greit at de ansatte ikke svarer og overser dere, selv om dere avbryter. Har det vært sånn hele tiden? Er det faste ansatte som gjør dette? eller er det vikarer, for de kan mange ganger være litt usikre

Skrevet

Nei det er ikke normalt, eller greit! 

Vi har hatt /har 3 barn i bhg og de blir alltid tatt imot med smil og klem. 

Om det har vært sånn at barnet ikke vil inn , har de gjort sitt for å avlede, lokke og prate med de. 

Dette bør du ta opp, alle barn skal føle seg velkommen i bhg og møtes når de kommer.

Skrevet

Når leverer du? Kan det være at de er sure for at dere feks kommer midt i samlingsstunden og derfor demonstrerer? 

Er uansett dårlig, så hør med leder om hvordan rutinen ved levering er. Ikke klag for da blir det fort sure miner, men i stedet bare si at du synes det kan være vanskelig ved levering så du lurer på rutinen ved levering. Kanskje det er en spesiell du skal henvende deg til el.

Anonymkode: d5994...a0c

Skrevet

Dette er SELVSAGT ikke greit. Alle barn skal bli mottatt når de kommer i barnehagen. 

Anonymkode: a72c3...5ae

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det kan du ikke. Jeg vil bare være klar på at det ikke er din feil at du må avbryte, for det er barnehagen som skaper den situasjonen selv. Det er så utrolig viktig å bli sett når man kommer, både for foreldre og barn.det er viktig for tryggheten og tilliten til de ansatte. Hos oss, så er det gjerne flere ansatte som sier hei med navn, når barna kommer. Vi tar og alltid i mot i armene, og prater med de.

Det du forteller er ikke greit i det hele tatt, og du må ta det opp med pedleder. Og det er heller ikke greit at de ansatte ikke svarer og overser dere, selv om dere avbryter. Har det vært sånn hele tiden? Er det faste ansatte som gjør dette? eller er det vikarer, for de kan mange ganger være litt usikre

De som er der til vanlig hilser, men de to siste ukene har det vært noen som har vært sykmeldt og noen som har byttet dager, så de vi ser til vanlig har ikke vært der når jeg har levert.

Bare for å klargjøre litt, jeg har ikke pratet direkte til den ansatte som sitter og leser, jeg har stått ved siden av og spurt sønnen min om han vil sitte med dem, og da forventet at den ansatte har sett at vi har ankommet og skal hilse, noe de ikke gjør. Siden jeg ikke kjenner dem og ikke vet om sønnen min kjenner dem, har jeg valgt å gå videre til neste ansatte fremfor å prate direkte til dem.

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når leverer du? Kan det være at de er sure for at dere feks kommer midt i samlingsstunden og derfor demonstrerer? 

Er uansett dårlig, så hør med leder om hvordan rutinen ved levering er. Ikke klag for da blir det fort sure miner, men i stedet bare si at du synes det kan være vanskelig ved levering så du lurer på rutinen ved levering. Kanskje det er en spesiell du skal henvende deg til el.

Anonymkode: d5994...a0c

Nei, ankommer ikke midt i samlingsstunden. Leverer nesten samtidig med flere andre foreldre.

Jeg pratet med pedleder på fredag siden det skjedde to dager på rad, og nevnte dette med at det hadde vært bra om de kunne hilse på sønnen min og at det er viktig at han føler seg velkommen i og med at han fremdeles er ganske ny i barnehagen. Hun sa hun skulle ta det opp, men jeg har ikke hørt noe mer siden det. 

Skal dit igjen i morgen, så da får vi se om det er noen endring. Pedleder ga ikke uttrykk for at vi hadde levert på feil tid eller noe slik, men hun sa egentlig ikke så mye i det hele tatt.

Skrevet

Absolutt ikke greit, stakkars barn! Ta det opp med styrer, for jeg kan ikke tenke meg at dette er vanlig holdning i barnehagen.

Anonymkode: e0323...3e8

Skrevet

Nei det er ikke vanlig. Men er dessverre ikke alle som er flinke til å ta imot de ungene som det er vanskelig å levere,så med min sensitive gutt så måtte jeg levere etter når de som var flinke til å ta imot var på jobb. Var bare 3 av de voksne som virkelig gjorde en jobb når småen klamret seg fast til meg.

Anonymkode: 0e22d...089

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...