Gå til innhold

Svigermor sjekker info på min helsenorge 😱😱😱😱😱😱😱


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dette er grovt. Du bør absolutt melde det til hennes arbeidsplass, for hun har ingenting i helsesektoren å gjøre. Om mulig er det best å prøve å holde din innblanding skjult. Men om hun finner ut at det er deg har hun ingenting å «ta» deg på. Om det blir en konfrontasjon så vær urokkelig på at det er HUN som er skurken her, både overfor deg, arbeidsplassen sin, hennes eget yrke og etikk som helsearbeider. 

Anonymkode: 300aa...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør igjen; Vet noen hvor lenge slike ting loggføres, hvor langt tilbake kan en se om noen harvlest journalen sin? 

Anonymkode: 78b8f...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld det til Statens Helsetilsyn. I de mange saker få den som snoker en advarsel. Om hun har snoket på mer enn deg kan hun risikere å miste jobben.

Det er viktig å ta de som snoker slik helsevesnet kan være et tryggt sted for alle å komme selv når de har familie/venner som jobber der.

Anonymkode: f4635...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Spør igjen; Vet noen hvor lenge slike ting loggføres, hvor langt tilbake kan en se om noen harvlest journalen sin? 

Anonymkode: 78b8f...652

I prinsippet skal sporet være der selv etter mange år. Du må selv be om journal og logginnsyn fra sykehuset.

Anonymkode: f4635...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det kommer ikke opp automatisk på elektronisk journal, en må altså spøre sykehuset om innsyn? Hvor langt tilbake kan du se om di. svigermor har lest, og hvor langt tilbake kan du se at noen har lest? 

Anonymkode: 78b8f...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen vits i å fortsette å råde HI, hun avslørte seg selv med å svare på eget innlegg, så dette er bare trolling.

Anonymkode: 3d55d...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ok, så det kommer ikke opp automatisk på elektronisk journal, en må altså spøre sykehuset om innsyn? Hvor langt tilbake kan du se om di. svigermor har lest, og hvor langt tilbake kan du se at noen har lest? 

Anonymkode: 78b8f...652

Jo, når journalen ligger på helsenorge ligger også loggen over hvem som har gått inn der. Ser ut som loggen er fra samme dato som ting er lagt inn. De som går inn må oppgi en grunn til at de går inn, ser ut som de har et utvalg å velge mellom siden det samme kommer opp igjen og igjen. 

Anonymkode: 6745a...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ha tatt det opp med min fastlege, slik at jeg skapp direkte involvering i saken, forhåpentligvis. Hun har sikkert snoket på alle hun kjenner.

Anonymkode: cd06d...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke noen vits i å fortsette å råde HI, hun avslørte seg selv med å svare på eget innlegg, så dette er bare trolling.

Anonymkode: 3d55d...1d5

Det kan godt hende det er trolling, men det er en relevant situasjon som gjelder mange. Bare ikke alle som vet om snoking og hvordan dette kan oppdages. Etter de nye GDPR regler er det kommet innstramninger i forhold til informasjon på avveie. I realiteten kan snokerens arbeidsplass stå til store boter ved snoking. Derfor er i hvertfall helseforetakene intressert i å vite om snoking for disse ansatt kan potensielt koste dyrt.

Anonymkode: f4635...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre igjen siden jeg ikke har tilgang til dette enda, hvordan fungerer det at en kan se hvem som har lest? Står det spesifikt hvem som har lest, dato og klokkeslett? Er det hele sykejournalen som legges inn og en kan gå inn på alt og se hvem som har lest hva? Så jeg kan se hvem som har lest min jornal for fem år siden eller er det en foreldelsestid? 

Anonymkode: 78b8f...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ville helt klart anmeldt ved å fortelle fastlege og be han ta det anonymt videre. 

Anonymkode: 36865...9a9

Herregud, for en idiottabbe! 🙄

Anonymkode: 8501e...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må bare spørre igjen siden jeg ikke har tilgang til dette enda, hvordan fungerer det at en kan se hvem som har lest? Står det spesifikt hvem som har lest, dato og klokkeslett? Er det hele sykejournalen som legges inn og en kan gå inn på alt og se hvem som har lest hva? Så jeg kan se hvem som har lest min jornal for fem år siden eller er det en foreldelsestid? 

Anonymkode: 78b8f...652

Alle epikriser og brev blir lagt inn ihvertfall, og loggen over hvem som har lest ligger også der. Gamle ting ligger ikke der, bare nye ting som legges inn etterhvert.

De som har lest logger på, skriver en årsak og leser. Du kan gå inn og se hva de har åpnet. Det står navn og tittel på de som har åpnet noe, pluss dato.

Anonymkode: 6745a...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må bare spørre igjen siden jeg ikke har tilgang til dette enda, hvordan fungerer det at en kan se hvem som har lest? Står det spesifikt hvem som har lest, dato og klokkeslett? Er det hele sykejournalen som legges inn og en kan gå inn på alt og se hvem som har lest hva? Så jeg kan se hvem som har lest min jornal for fem år siden eller er det en foreldelsestid? 

Anonymkode: 78b8f...652

Det er meningen at din sykejournal/sykdomshistorikk skal legges inn, men det blir ikke lagt inn loggoversikt på gamle ting. Meningen med kjernejournalen er at det skal gis et bilde av din sykdomshistorie. Det kan være allergier mot medisiner, kroniske sykdommer eller andre kritiske ting som legene bør vite dersom du f. eks bli bragt til sykehuset uten du er i stand til å kunne svare på spørsmål. Du vil kun kunne seg innlogging i din journal fom den dato e-journalen ble opprettet. Dette betyr at dersom du f.eks ønsker en loggoversikt fra 5 år siden må du henvende deg til der din journal er nå (f.eks et sykehus)

Anonymkode: f4635...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er meningen at din sykejournal/sykdomshistorikk skal legges inn, men det blir ikke lagt inn loggoversikt på gamle ting. Meningen med kjernejournalen er at det skal gis et bilde av din sykdomshistorie. Det kan være allergier mot medisiner, kroniske sykdommer eller andre kritiske ting som legene bør vite dersom du f. eks bli bragt til sykehuset uten du er i stand til å kunne svare på spørsmål. Du vil kun kunne seg innlogging i din journal fom den dato e-journalen ble opprettet. Dette betyr at dersom du f.eks ønsker en loggoversikt fra 5 år siden må du henvende deg til der din journal er nå (f.eks et sykehus)

Anonymkode: f4635...c8a

Takk for svar, så hvis jeg har født for fem år siden og lurer på om noen har lest, så ligger ikke det loggført der altså? Jeg trodde at samtlige journalnotater ble lagt inn? Så da kan jeg bare se om noem har lest i min journal hvis den blir opprettet i 2020 og ikke hvis noen har lest i journalnotat som er skrevet for 5 år siden? 

Anonymkode: 78b8f...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar, så hvis jeg har født for fem år siden og lurer på om noen har lest, så ligger ikke det loggført der altså? Jeg trodde at samtlige journalnotater ble lagt inn? Så da kan jeg bare se om noem har lest i min journal hvis den blir opprettet i 2020 og ikke hvis noen har lest i journalnotat som er skrevet for 5 år siden? 

Anonymkode: 78b8f...652

Et journal notat er ikke det samme som en loggoversikt. Du kan fint se i en journal uten å lage et notat. En loggoversikt er kun en oversikt over hvem som har åpnet din journal.

les mer her(med forbehold for hvilket sykehus du fødte ved): http://admininfo.helse-sorost.no/digitalfornying_/Sider/Spørsmål-og-svar-om-digitalt-innsyn-i-journal-og-logg.aspx#spm12

 

Anonymkode: f4635...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok, så det kommer ikke opp automatisk på elektronisk journal, en må altså spøre sykehuset om innsyn? Hvor langt tilbake kan du se om di. svigermor har lest, og hvor langt tilbake kan du se at noen har lest? 

Anonymkode: 78b8f...652

Du går på pasientjournal og «tilgangslogg» på din side på helsenorge. På tilgangslogg ser du alle som har laget og åpnet dokumenter. Altså de som har vært «inne» på deg.

Anonymkode: 36865...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan godt hende det er trolling, men det er en relevant situasjon som gjelder mange. Bare ikke alle som vet om snoking og hvordan dette kan oppdages. Etter de nye GDPR regler er det kommet innstramninger i forhold til informasjon på avveie. I realiteten kan snokerens arbeidsplass stå til store boter ved snoking. Derfor er i hvertfall helseforetakene intressert i å vite om snoking for disse ansatt kan potensielt koste dyrt.

Anonymkode: f4635...c8a

Hei, Hi her:-)

 

Troll er jeg ikke, men helt klart like idiot som nevnt svigermor som ikke visste jeg ble avslørt ved å svare i egen tråd 😂🙈 Jeg er venninna til den nyopererte og sammen forfattet vi innlegget i går, da hun har store smerter og ligger på sofaen. Hun siterte og jeg skrev. Hennes ord helt og holdent. I går kveld svarte jeg, venninnen, på innlegg skrevet med min konto. Hadde tenkt hele dagen og skrev hva jeg ville gjort. Som et puff til min venninne. Dette innlegget skriver vi også sammen, og ler litt av teit situasjon. Svigermor-trollet er altså dessverre fullt reelt og den nyopererte har enda ikke bestemt seg for utfall. Vil ikke skade egne barn ved å ødelegge forhold i familien. Vil heller ikke finne seg i denne type dyp krenkelse. 😕

 

Hi, skrivende venninne og nyoperert pasient ☺️

Anonymkode: 36865...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde anmeldt likevel. Hun har ingenting å gjøre i helsevesenet, og jeg hadde gitt fullstendig faen i om det hadde blitt dårlig stemning etter dette. Det er hun som har lagt opp til dette, ikke du. 

Anonymkode: e1543...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du går på pasientjournal og «tilgangslogg» på din side på helsenorge. På tilgangslogg ser du alle som har laget og åpnet dokumenter. Altså de som har vært «inne» på deg.

Anonymkode: 36865...9a9

Takk for svar, jeg har som sagt ikke tilgang til dette enda, men blir litt forvirret over hva som står, informasjonen fra helse nord og helse vest står det at en kan se tilbake til journalnotat fra 2016 eller 2018, betyr det at dere bare kan se hvem som har nært inne og lest journalen deres fra 2018 eller2016 og fremover, ikke noe tilbake i tid? Så det går ikke tilbake så langt som 5 eller 6 år for å se hvem som leste i min journal da?

Anonymkode: 78b8f...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar, jeg har som sagt ikke tilgang til dette enda, men blir litt forvirret over hva som står, informasjonen fra helse nord og helse vest står det at en kan se tilbake til journalnotat fra 2016 eller 2018, betyr det at dere bare kan se hvem som har nært inne og lest journalen deres fra 2018 eller2016 og fremover, ikke noe tilbake i tid? Så det går ikke tilbake så langt som 5 eller 6 år for å se hvem som leste i min journal da?

Anonymkode: 78b8f...652

Nei, ingen sitter og legger inn gamle ting, det er bare fra det ble opprettet og fremover.

Vil du vite gamle ting må du ta kontakt med de som har den gamle journalen din.

Anonymkode: 6745a...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, ingen sitter og legger inn gamle ting, det er bare fra det ble opprettet og fremover.

Vil du vite gamle ting må du ta kontakt med de som har den gamle journalen din.

Anonymkode: 6745a...de5

Takk for svar, så det betyr at du ikke kan se hvem som har lest i din journal lengre tilbake enn 2016, det er altså ikke tilgang til loggen på hvem som har lest og når før dem datoen du har fått tilgang på din journal? Så hvis jeg fødte i 2013 vil det ikke ligge inn notater fra da hvis jeg får tilgang til elektronisk journal neste år?

Anonymkode: 78b8f...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde at en av mine barndomsvenninner var inne å snoket på min (alvorlig) psykisk syke mor sin journal (hun jobber i kommunen og har tilgang pga det). Hun forsnakket seg, og sånn fikk jeg vite det. Jeg ble så paff at jeg ikke fikk frem stort der og da. Ville heller ikke lage noe scene, da det var mange andre tilstede. Har mange ganger tenkt jeg burde meldt fra, men har ikke fått meg til å gjøre det... Tenker det var nok ikke første gang, og sikkert ikke siste heller... Vi har ikke så mye kontakt lengre. Men, jeg har aldri klart å konfrontere henne med dette. Tror hun skjønte på min «paffhet» at jeg ikke likte det.. 

Anonymkode: 1be8c...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei, Hi her:-)

 

Troll er jeg ikke, men helt klart like idiot som nevnt svigermor som ikke visste jeg ble avslørt ved å svare i egen tråd 😂🙈 Jeg er venninna til den nyopererte og sammen forfattet vi innlegget i går, da hun har store smerter og ligger på sofaen. Hun siterte og jeg skrev. Hennes ord helt og holdent. I går kveld svarte jeg, venninnen, på innlegg skrevet med min konto. Hadde tenkt hele dagen og skrev hva jeg ville gjort. Som et puff til min venninne. Dette innlegget skriver vi også sammen, og ler litt av teit situasjon. Svigermor-trollet er altså dessverre fullt reelt og den nyopererte har enda ikke bestemt seg for utfall. Vil ikke skade egne barn ved å ødelegge forhold i familien. Vil heller ikke finne seg i denne type dyp krenkelse. 😕

 

Hi, skrivende venninne og nyoperert pasient ☺️

Anonymkode: 36865...9a9

Særlig🤣

Anonymkode: 258e2...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei, Hi her:-)

 

Troll er jeg ikke, men helt klart like idiot som nevnt svigermor som ikke visste jeg ble avslørt ved å svare i egen tråd 😂🙈 Jeg er venninna til den nyopererte og sammen forfattet vi innlegget i går, da hun har store smerter og ligger på sofaen. Hun siterte og jeg skrev. Hennes ord helt og holdent. I går kveld svarte jeg, venninnen, på innlegg skrevet med min konto. Hadde tenkt hele dagen og skrev hva jeg ville gjort. Som et puff til min venninne. Dette innlegget skriver vi også sammen, og ler litt av teit situasjon. Svigermor-trollet er altså dessverre fullt reelt og den nyopererte har enda ikke bestemt seg for utfall. Vil ikke skade egne barn ved å ødelegge forhold i familien. Vil heller ikke finne seg i denne type dyp krenkelse. 😕

 

Hi, skrivende venninne og nyoperert pasient ☺️

Anonymkode: 36865...9a9

Vanskelig situasjon å havne i! Håper du finner en løsning, men sikkert lurt å ta det via noen andre enn direkte. Hvor lenge tilbake kan du lese at noen har lest i journalen din?  

Anonymkode: 78b8f...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vanskelig situasjon å havne i! Håper du finner en løsning, men sikkert lurt å ta det via noen andre enn direkte. Hvor lenge tilbake kan du lese at noen har lest i journalen din?  

Anonymkode: 78b8f...652

Tusen takk. Tilbake 5 år tror jeg? Så lenge helsenorge har eksistert? Alle gamle journaler må etterspørres fra der de er lagret og da aner jeg ikke hvordan eller om man kan overvåke hvem som har grafset i dem:/

Anonymkode: 36865...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...