Gå til innhold

Er hjernesvulst arvelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer sin far døde i 2013 av hjernesvulst. 

Lurer på om dette er arvelig? 

Anonymkode: 06a0e...721

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avhenger av hvilken type. Direkte arvelig er det vel sjelden, men det kan være en tendens til å hope seg opp i familier. 

Anonymkode: 76be7...175

Skrevet

Arvelig disposisjon av hjernesvulster i alle former er sjelden og det er ikke funnet noe sammenheng mellom hjernesvulst og arvelige faktorer.  Det er heller ikke noe "tendens" til å hope seg opp i familier som personer over forklarer..  Det er kun et fåtall krefttyper som er arvelige (opp mot 10%) brystkreft, prostatakreft, eggstokkreft og livmorkreft for eksempel som forårsakes av genfeil, altså en mutasjon eller skade på et gen som gir høyere risiko for kreft - her kan det forekomme at flere i samme familie får kreft, men hjernesvulst er altså ikke en av disse. 

Anonymkode: 03c64...936

Skrevet

Grunnen til at  jeg spør er fordi min mann har de siste 4 dagene hatt hodepine hele døgnet.  Han har misyet matlysten. Dårlig humør. Smerten var på høyre side i går og i dag venstre. Jeg maser på å få han til legen men han nekter. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Grunnen til at  jeg spør er fordi min mann har de siste 4 dagene hatt hodepine hele døgnet.  Han har misyet matlysten. Dårlig humør. Smerten var på høyre side i går og i dag venstre. Jeg maser på å få han til legen men han nekter. 

Jeg tror at selv om man ser symptomer, som ellers kan være nokså normale i hverdagen til og fra i løpet av livet skiller litt også, og ikke prøver å sammenligne. Det blir et google fenomen, om du har vondt i lillefingeren så har du kreft. Har du hodepine, har du kreft. Men selvsagt, det beste er å dra til legen. Men du skal ikke være redd for at det er arvelig, men det betyr jo ikke at man ikke kan få det samme, uavhengig av arv.

Jeg har hortons syndrom, clusterhodepine som kan flytte seg fra side til side, og jeg ble syk på samme tid som min far fikk påvist hjernesvulst med ingen muligheter for behandling. I et år var jeg sikker på at jeg måtte ha det samme som ham, men det var først etter han gikk bort at de fikk satt en diagnose, som heldigvis ikke var kreft.

Hodepine kan jo komme av så mangt, stress, lite eller dårlig søvn, dårlig kosthold, lite mat, influensa... skjønner du hvor jeg vil? :)

Skrevet

Skjønner hva du skriver.  Jeg har googlet dette. Min samboer sier selv at han er bekymret og det er nok grunnen for å ikke oppsøke lege.. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner hva du skriver.  Jeg har googlet dette. Min samboer sier selv at han er bekymret og det er nok grunnen for å ikke oppsøke lege.. 

Tenker jo at samboeren din drar til legen når han vil, og du må fortsette å fortelle ham at det er noe han burde gjøre. Om det blir full utredning for hodepine i 4 dager er kanskje heller tvilsomt, men dette må tas med lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...