Gå til innhold

Erfaring som bøssebærer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg gikk med bøsse for TV aksjonen i går i et av landets dyreste nabolag. Det slår meg hvor utrolig lite de gå. Ved tidligere aksjoner har eg gitt andre steder og alltid fått mye mer.  På hele ruten var det faktisk bare 3 personer som ga mer enn 200 og ingen av de 3 bodde der. Det våt folk som så meg på langs veien.

Er det andres erfaring også at folk i de virkelig dyre husene stort sett gir ingenting eller u der 100 kr fra en familie?

Anonymkode: 1768c...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri gått i rikt nabolag, men det stemmer statistisk sett at de som gir mest er de som har moderat eller lav inntekt.

Anonymkode: 63880...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sjeldent kontanter, så her gir vi hva vi finner. Gir også med mobil, men gir gjerne i bøssene hvis det er ungdommer som kommer

Anonymkode: 80229...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt løpte runder på skolen hvor vi betalte pr. runde via spleis...

I bøssa gikk det bare 50 kr men totalt ga jeg kr. 270,-

Mulig bøssebæreren syns jeg var grådig😄

Anonymkode: ba3cf...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ga 15 kr i bøssa. Har ikke kontanter hjemme. Ble vippset inn 400 også. 

 

Gikk som bøssebærer i fjor med min eldste ( hele klassen gikk) var veldig mange da som ikke hadde kontanter. 

Anonymkode: 3d0f9...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk jo vet om at det kommer bøssebærer lenge før,hvor vanskelig kan det være å ta ut til penger en kan gi??

Anonymkode: d89f4...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folk jo vet om at det kommer bøssebærer lenge før,hvor vanskelig kan det være å ta ut til penger en kan gi??

Anonymkode: d89f4...d71

For ikke å snakke om at man bør ha litt kontanter liggende av beredskapshensyn.

Anonymkode: 1768c...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Usmakelig tråd. 

Anonymkode: cbbc8...198

Hvorfor det?

Anonymkode: 63880...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man blir målt etter hvor my penger man gir, det er en god grunn til å ikke gi til bøssebærere i det hele tatt. Da gir jeg heller på andre måter

Anonymkode: 3fa73...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folk jo vet om at det kommer bøssebærer lenge før,hvor vanskelig kan det være å ta ut til penger en kan gi??

Anonymkode: d89f4...d71

Spiller det noen rolle om pengene gis som kontanter eller via Vipps? Er man et bedre menneske om man gir bøssebærerne kontanter, eller har fysiske penger større kjøpekraft? Om man tar ut penger kun for bøssebærernes skyld er det bare for å fremstå som bedre. Så lenge man gir er det likegyldig hvordan man gjør det. 

Anonymkode: db2bf...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så man blir målt etter hvor my penger man gir, det er en god grunn til å ikke gi til bøssebærere i det hele tatt. Da gir jeg heller på andre måter

Anonymkode: 3fa73...943

Det interessante er egentlig forskjellen på hva folk gir i ulike miljøer. Det er ikke enkeltpersonene jeg reagerer på. Det kan være mange grunner til at hun i 5b gå mye mens hun i 8a gå lite. Det jeg er overasket over er tendensen, at det et så stor forskjell fra et nabolag til et annet.

Anonymkode: 1768c...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det?

Anonymkode: 63880...25a

Klage over folks giverevne og giverglede på den måten under årets fineste innsamlingsaksjon? Jo, det er usmakelig! 

Anonymkode: cbbc8...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Spiller det noen rolle om pengene gis som kontanter eller via Vipps? Er man et bedre menneske om man gir bøssebærerne kontanter, eller har fysiske penger større kjøpekraft? Om man tar ut penger kun for bøssebærernes skyld er det bare for å fremstå som bedre. Så lenge man gir er det likegyldig hvordan man gjør det. 

Anonymkode: db2bf...d67

Det er en liten forskjell. At bøssebærerene går rundt er det som gjør at denne aksjonen fungerer. Uten dem ville det ikke blitt best nok om opplegget og da ville det kommet lite på vips også. For at bøssebærerene skal bruke tid på å gå rundt er det viktig at de får noe i bussene. Du får ikke bøssebærere til å gjøre jobben hvis de ikke får noe.

Anonymkode: 1768c...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje grunnen er at folk med mye penger aldri selv har følt på kroppen hvor lite de som faktisk har lite virkelig har... Og derfor ikke helt skjønner behovet/viktigheten av en slik innsamling.

Mens de som er dårligere stilt bedre skjønner, pga egne erfaringer, hvor viktig det er å hjelpe...

Anonymkode: 4bc75...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk også som bøssebærer i "eksklusivt " strøk i byen her i går, og jeg sitter med en annen erfaring enn deg. 500 lappene rant inn, men ærlig talt - er da samme hva folk gir? 20 kr - 50 kr - 200 kr eller 500 kr! Alle monner drar og mange gir via Vipps :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pæddan skrev:

Gikk også som bøssebærer i "eksklusivt " strøk i byen her i går, og jeg sitter med en annen erfaring enn deg. 500 lappene rant inn, men ærlig talt - er da samme hva folk gir? 20 kr - 50 kr - 200 kr eller 500 kr! Alle monner drar og mange gir via Vipps :)

Det var egentlig godt å høre. Da var det sikkert bare akkurat disse veiene hvor folk ga lite. Av de som bodde på stedet fikk jeg ingen 500 lapper, 2 200 lapper, 1 hundrelapp og ellers 5-30 kr i smått fra en del. Det er lite på 2,5t.

Det kan jo hende området hadde hatt en egen aksjon eller noe. Det vet jeg ikke noe om. Jeg er ikke klemt på stedet, det var bare det eneste området i kommunen som manglet bøssebærere.

Anonymkode: 1768c...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har aldri gått i rikt nabolag, men det stemmer statistisk sett at de som gir mest er de som har moderat eller lav inntekt.

Anonymkode: 63880...25a

Kan det ha noe sammenheng med at de som er rike håndterer pengene bedre og ikke sløser? 

Anonymkode: d148d...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan det ha noe sammenheng med at de som er rike håndterer pengene bedre og ikke sløser

Anonymkode: d148d...0e6

Regner med at det var ironi?

Anonymkode: 3fa73...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan det ha noe sammenheng med at de som er rike håndterer pengene bedre og ikke sløser? 

Anonymkode: d148d...0e6

Det tror jeg ikke. De fleste rike mennesker jeg kjenner sløser noe enormt.

Anonymkode: 1768c...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Folk jo vet om at det kommer bøssebærer lenge før,hvor vanskelig kan det være å ta ut til penger en kan gi??

Anonymkode: d89f4...d71

Kanskje fordi man i en travel hverdag rett og slett glemmer det. Hadde tenkt å la ungene få gi noen kroner i går, men glemte å ta ut kontanter. 

Dessuten syns jeg virkelig man skal holde seg for god til å tenkte ditt og datt om hvor mye folk gir. Er ikke det viktigste at man bare gir noe? 

Anonymkode: d44a8...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står du å ser på hvor mye folk gir? 

Jeg var bøssebærer men utenom at de ga mynt eller sedler (pga man hørte hva de puttet oppi) la jeg ikke merke til om folk puttet 50 eller 500kr i bøssa.

Anonymkode: 99370...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har motsatt erfaring. Folk med mye penger er generøse. 

Men det liker du sikkert ikke at jeg skriver HI? For du ville ha noen å rakke ned på...

Anonymkode: 048aa...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Folk jo vet om at det kommer bøssebærer lenge før,hvor vanskelig kan det være å ta ut til penger en kan gi??

Anonymkode: d89f4...d71

Hvorfor skal jeg bruke tid på å ta ut penger som andre så må sortere, telle, melde inn og levere til banken når jeg kan vippse med noen tastetrykk? For å vise nabokona som går med bøsse hvor raus jeg er? Tåpelig. 

Anonymkode: dff81...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har motsatt erfaring. Folk med mye penger er generøse. 

Men det liker du sikkert ikke at jeg skriver HI? For du ville ha noen å rakke ned på...

Anonymkode: 048aa...b4c

Jeg synes det er strålende hvis de som har mye penger gir mye også. Jeg hadde jo forventet det. Det var derfor det var så overaskende at det ikke var slik i går.

Anonymkode: 1768c...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...