Gå til innhold

Hva tenker dere om dette ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

vi har 4 barn som er litt opp i alder ,så vi tenkte og gjøre det slik :

Elsde 20 : får 3000 i gavekort som han kan kjøpe ting han trenger i leiligheten han akkurat har flyttet til

nest elsde 15 : får hockey utstyr for 3000, er jo ganske dyrt, så han trenger en del, besteforeldrene skulle kjøpe nye skøyter til han

nest yngste 8 : skal få lekestue ,den kommer på ca 5000,men tantene skal legge i 1000 hver , sånn at det blir 3000 fra oss

yngste 9 mnd : får ny seng til ca 7000

det jeg lurer på her, synes dere vi gjør veldig forskjell på barna siden minsten får en ny seng? jeg tenker de andre har jo levd lengre og fått gaver opp gjennom,men vil ikke at de skal føle at vi er mer glad i lillebroren enn dem.

Skal vi droppe senga, og heller kjøpe noe leker og klær for 3000,eller synes dere det er greit at lillebror får en gave på 7000?

Anonymkode: 467c6...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Anonym bruker said:

De andre trenger vel ikke å vite hva senga koster? Ser ikke problemet..

Anonymkode: d8602...59f

Nei ,det er sant,men vet ikke om de vil forstå det selv

Anonymkode: 467c6...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei ,det er sant,men vet ikke om de vil forstå det selv

Anonymkode: 467c6...40e

Men de har vel alle fått seng eller andre møbler selv?

Anonymkode: ce95b...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger jo ikke la prislappen på senga sitte på, akkurat. Og jeg kan ikke tenke meg at ungdommer på 20 og 15 år, eller barn på 8, vil bli spesielt misunnelige på ei seng. Og jeg kan ikke i mine villeste fantasier se for meg at de kommer til å sitte og Google senga for å finne prisen og sammenlikne med sine egne gaver.

Jeg antar at du snakker om julegaver. Hos oss har vi gitt ungene gaver etter behov og ønsker, uten å fokusere så veldig på pris. Det jevner seg gjerne ut over tid. Og ingen av ungene har reagert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dere kjøper en leke eller to for 300-400 kr, og en seng til 1000 lappen utenom. 

Seng til 7000 kr til en på 9 mnd er galskap. .....

Anonymkode: 223d8...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv fire barn, og de har aldri fått likt til jul.

De får etter behov, om det er ny mobil eller en tusenlapp til sparing spiller ingen rolle. Totalen på oppveksten blir nok temmelig lik uansett.

Regner med de store har fått seng og andre møbler når de har trengt det i oppveksten de også? Ingen av mine barn ville sjekket prisen på en seng altså (selv om ingen har fått seng til 7.000 kr)

Anonymkode: cf0d1...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at eg òg har fire ungar og eg kjem aldri til å ha råd til (eller iallfall prioritere å) kjøpe seng til 7000 pluss så mange andre dyre julegåver. Men om de har råd så er de heldige og eg ser ingen problem. Som mange har sagt, prislappen sit vel ikkje på. Og seng må jo ungen ha, så fornuftig på ein måte😉

Anonymkode: 2427c...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjøper jo ikke senga gave til en baby. Det er jo noe dere kjøper fordi dere trenger d. Seng kjøper dere av den typen dere ønsker dere, så får babyen en bamse til jul 

Anonymkode: 12e86...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man kjøper jo ikke senga gave til en baby. Det er jo noe dere kjøper fordi dere trenger d. Seng kjøper dere av den typen dere ønsker dere, så får babyen en bamse til jul 

Anonymkode: 12e86...8ae

Dette ☝

 

Anonymkode: 19808...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første rart å bruke så mye på en seng til en baby på 9 mnd. Da må det jo være snakk om sprinkelseng som han kommer til å bruke ett år til. Helt sprøtt. 

Og for det andre er det rart å kjøpe seng i julegave til en baby. Seng må dere jo kjøpe uansett. Kjøp heller noe babyen kan sette pris på, f eks leker eller bøker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke det spiller noen rolle hva gaven koster, og synes godt man kan kjøpe seng eller ande ting en baby trenger til jul, en baby på 9 mnd bryr seg ikke om hvor mange gaver det får, eller hva den får og får sannsynligvis nok gaver fra andre kanter uansett. Vi kjøpte ikke julegave til ungenes første jul, da de ikke trengte noe spesielt.

Men det jeg stiller spørsmål ved er hvorfor det er nødvendig med en seng til 7000!!??

Anonymkode: 53b89...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker dere bør se litt mer på behov enn å være så opptatt av at det skal være på kronen likt.

Barna er i helt ulik situasjon, og jeg tenker at alternativet ditt med gaver og leker for 3000 til et spedbarn er galskap. Fikk de eldste tilsvarende lass med gaver da de var små? Med 20 års aldersforskjell, kan dere lett havne i en situasjon der den yngste får mye mer enn de andre gjennom oppveksten, dersom dere år for år skal matche gavebeløp til de store barna som gjerne har dyrere behov/ønsker.

Jeg tenker at senga er det dere foreldre som ønsker dere, og om dere vil legge 7000 i den, er det et valg som ikke har så mye med gavebudsjettet å gjøre. Til babyen ville jeg heller funnet litt nøkterne gaver som er aktuelle for aldersgruppen. De nærmeste årene har ikke yngste samme glede av at dere legger mye penger i gavene som de større barna. Han vil ikke som for eksempel fireåring vite forskjell på en billig eller dyr brannbil. Om den blinker og sier bæbu, slår den nok an like mye selv om den ikke kostet skjorta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En seng er ikke en julegave. Det er noe han må ha uansett, men den var litt dyrere enn noe jeg ville ha kjøpt til en baby...

Ville kjøpt seng uten å kalle det julegave. Så hadde jeg kjøpt noe mindre til jul, noe småtassen syns det er gøy å pakke opp. Jeg har et voksent barn og to tenåringer, prøver å kjøpe for nogenlunde likt beløp til dem. Minste på fem får noe som er billigere. Han har hverken behov eller glede av gaver for flere tusen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Killi-sengen? Den ønsket jeg meg men syntes den var for dyr.

Tenker at en seng ikke egentlig er en julegave og at de andre ikke trenger å vite noe om prisen. Om de spør så bare si at sengen er babyens julegave ev suppler med en bamse eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar.

 

vi gjør det slik vi har tenkt :) er julegaver ja

Anonymkode: 467c6...40e

Så dere spurte etter meninger, ingen var enige i slike dere hadde tenkt til å gjøre det, så dere gjør det slik dere hadde tenkt likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...