Gå til innhold

Sydentur, hvorhen og hvor mye bør jeg spare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og sønnen min på 9 år har bestemt oss for å reise til Syden for første gang på snart 7 år. Vi skal reise neste sommer. Jeg er student og enslig, så vi spinker og sparer alt vi kan, men det kommer til å ta tid. Hvor mye bør vi spare for å få en fin ferie? Og hvor er det fint (og billig) å reise? Vi vil ikke til Tyrkia...

Anonymkode: a2b8c...407

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke billig å reise i skoleferien uansett, men siste uke i juni og de par første ukene i august er billigere enn juli, hvis du tenker charter. Du trenger vel ca. 10-12 000 til reisen og like mye mens dere er der. All inclusive kan være billigere enn å gå restaurant hver dag, men er kjipt (kjedelig å spise samme sted hver gang, og ofte ganske dårlig på billige hoteller).

Ellers er det lettere å finne billig tur hvis du bestiller rutefly og finner hotell selv, i stedet for å kjøpe en pakke. Fly og hotellopphold er ofte billigere på steder hvor mange drar, som Kreta eller Mallorca. Mens mat og andre ting kanskje er billigere på et lite sted. 

Albania er billig, kanskje sjekke ut det, hvis du vil reise charter? Kanariøyene er ikke så populært om sommeren, men det er deilig klima på den tiden av året, og man få gode priser.

Anonymkode: 05646...754

Skrevet

Bestill for all del ikke charter! Hvis du begynner å titte på booking.com og billetter til fly nå kan du komme over en del kupp. Booking.com gir deg også muligheten til å bestille nå, men betale når dere kommer dit, OG gratis avbestilling på mange hoteller.

Tok med min sønn på åtte til Can Pastilla i fjor, rolig og fint sted, og kort tur med taxi/buss inn til Palma sentrum, og til badeland i El Arenal. Prisene er ganske fornuftige, men ville nok hatt rundt 1500kr dagen for å leve ok. I Spania er det fellesferie i august, så da er det svindyrt for hoteller, de to første ukene av juli pleier faktisk å være billigst! :)

Betalte 5000kr for et tre-stjernes hotell 4-5 min gange fra stranda, inkludert frokost, wifi og air con (sjekk nøye om hotellet tilbyr dette, de billigste stedene gjør nemlig ikke det, og det er grisevarmt der i juli!), for en uke.

Ellers har jeg hørt mye fint om blant annet Kreta. 

Som sagt: begynn å titte litt nå, da kan du få ganske grei peiling på hvor mye du må legge ut for turen, du kan også booke hotell før det blir dyrt (rundt slutten av desember/starten av januar går prisene for sommeren opp). 

Et annet tips som er fint når du først har funnet stedet du vil reise til; google «cost of living Crete» (eller Can pastilla, eller der du ender opp med å dra), da får du en veldig god pekepinn på hvor mye lommepenger dere trenger :)

Anonymkode: 32a24...634

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Bestill for all del ikke charter! Hvis du begynner å titte på booking.com og billetter til fly nå kan du komme over en del kupp. Booking.com gir deg også muligheten til å bestille nå, men betale når dere kommer dit, OG gratis avbestilling på mange hoteller.

Tok med min sønn på åtte til Can Pastilla i fjor, rolig og fint sted, og kort tur med taxi/buss inn til Palma sentrum, og til badeland i El Arenal. Prisene er ganske fornuftige, men ville nok hatt rundt 1500kr dagen for å leve ok. I Spania er det fellesferie i august, så da er det svindyrt for hoteller, de to første ukene av juli pleier faktisk å være billigst! :)

Betalte 5000kr for et tre-stjernes hotell 4-5 min gange fra stranda, inkludert frokost, wifi og air con (sjekk nøye om hotellet tilbyr dette, de billigste stedene gjør nemlig ikke det, og det er grisevarmt der i juli!), for en uke.

Ellers har jeg hørt mye fint om blant annet Kreta. 

Som sagt: begynn å titte litt nå, da kan du få ganske grei peiling på hvor mye du må legge ut for turen, du kan også booke hotell før det blir dyrt (rundt slutten av desember/starten av januar går prisene for sommeren opp). 

Et annet tips som er fint når du først har funnet stedet du vil reise til; google «cost of living Crete» (eller Can pastilla, eller der du ender opp med å dra), da får du en veldig god pekepinn på hvor mye lommepenger dere trenger :)

Og, om du er tidlig ute med å bestemme deg kan du jo ønske deg tilskudd til turen i julegave? 😅😊

Skrevet

Takk for fine tips! Jeg synes 20 000 kroner høres litt voldsomt ut for en ferie for en stor og en liten i en uke, det må da finnes billigere alternativer. Jeg skal begynne å titte litt allerede nå. Har ikke fått spart opp så mye enda, så det der fra booking.com hørtes jo helt prima ut.

Tar gjerne imot flere tips og råd 😊

Anonymkode: a2b8c...407

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...