Gå til innhold

reagerer jeg for mye her ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 3 sønner og elsde og yngste er lange for alderen,mens mellomste på 7 er veldig lav for sin høyde, han er bare 110 cm, mens broren på 9 er 140cm ( så høy for alderen ) Lillebroren på 5 er 123cm, så også høy for alderen.

Jeg er 1,55 så kan jo hende at mellomste bare er lik meg når det kommer til høyde,mens faren er 204cm ,så de 2 andre blir tydeligvis høy som pappan.

bør jeg får voksehormoner til han mellomste eller skal jeg bare la det gå sin gang? han selv synes dette er veldig flaut, at han er så mye lavere enn lillebroren og alle i klassen sin, han sier blant annet til familien vår når det er jul og bursdag at han vil ha klær i str 7,noe som selvsagt blir for stort for han, han bruker forsatt 110 i bukser og 116 i gensere, men brødrene bruker 140 og 128-134

Anonymkode: 988b0...b9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal selvsagt ikke gi hormoner til et barn som utvikler seg normalt!!

Jeg har selv en veldig lav jente og en jente som ligger an til å bli så høy at hun skal lengdeberegnes. Det kunne ikke falle meg inn å forsøke å presse de inn i normalen ved å tilføre et barn i vekst kunstige hormoner. 

Anonymkode: 72ddc...390

Skrevet

Om du lurer på det spør du legen, ikke DIB...

Anonymkode: 6d749...545

Skrevet

For å få veksthormon så må han ha en forventet slutthøyde på 162cm. For å finne ut hva hans forventede høyde vil bli så må han ta røntgen av venstre hånd også regner legene det ut. 

Min sønn er også lav for alderen og vi har vært å tatt skjelettalder røntgen 2 ganger. Når han var 6 og 8 år. Fikk beskjed om at han har forsinket skjelettalder og forventet høyde vil bli 168 cm +- 4cm.

Er du bekymret så få henvisning av fastlegen til skjelettalder røntgen og be om at legen skriver i henvisningen at de skal regne ut forventet høyde også.

Anonymkode: d6a7c...d5a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du skal selvsagt ikke gi hormoner til et barn som utvikler seg normalt!!

Jeg har selv en veldig lav jente og en jente som ligger an til å bli så høy at hun skal lengdeberegnes. Det kunne ikke falle meg inn å forsøke å presse de inn i normalen ved å tilføre et barn i vekst kunstige hormoner. 

Det forskjell på å være lav som voksen kvinne og som voksen mann bare så du vet det..

Anonymkode: d6a7c...d5a

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen

Da skal jeg kontakte fastlegen imorgen tidlig og høre hva han mener

Skrevet

Det er veldig mye bivirkninger på slike hormoner, så det gir de overhodet ikke med mindre det er helt nødvendig. Bl.a er det vist seg at det kan være vanskelig å få barn som voksen når man har fått slike hormoner som barn, så det er ikke noe som bare blir gitt altså...

Jeg har selv to barn med to år mellom som er akkurat like høye, samme kjønn. Begge er innenfor normalen, men i hver sin ende av skalaen, man må bare fortelle dem at folk er forskjellig....

Anonymkode: 4fab0...c19

Skrevet

Søsteren min fikk det som barn,å hun blir jo gravid bare en mann ser på hun nesten :P Hun har 4 unger.

Anonymkode: f8380...e69

Skrevet

Takk for svar.

vi skal selvsagt ta dette gjennom legen,men tenkte kanskje noen har opplevd det samme selv eller med sine barn

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Søsteren min fikk det som barn,å hun blir jo gravid bare en mann ser på hun nesten :P Hun har 4 unger.

Svogerforskning er ikke så veldig interessant da, det vil alltid være unntak fra regelen.

Men det står en del på nettet om dette, og det er fakta at det gis bare i ekstreme tilfeller i dag....

https://nhi.no/sykdommer/barn/vekst-og-utvikling/vekst-hos-barnet/

https://www.klikk.no/foreldre/barn/barnehelse/veksthormoner-og-barn-2541792

Er selv tante til ei jente som ligger an til å bli rundt 185 cm høy (pappaen er ca 2 meter), men å gi henne hormoner for å stoppe veksten var aldri aktuelt når hun ikke ble beregnet til å bli høyere, nettopp pga bivirkninger. De tok alle testene med røntgen av hånden osv.

Anonymkode: 4fab0...c19

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg kjenner en jente som fikk hormonbehandling og utviklet seg til å bli svært mannlig. 

Så man finner sikkert eksempler i begge retninger. Det er derfor fagkunnskap er mye bedre enn personlige eksempler. 

Skrevet

Er han så liten bør du jo fort få undersøkt om han mangler veksthormoner. Gjør han ikke det er det jo ikke vits. Men det finner de jo ut 

Anonymkode: 012e0...350

Skrevet

legen tar det videre, vi skal videre på undersøkelse på sykhuset. takk for alle svar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...