Gå til innhold

Amming, en hellig ku?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er absolutt for amming og syns det er trasig at enkelte gir opp fordi de får feil informasjon og ukvalifiserte råd.

Samtidig er enkelte helt religiøse når det kommer til amming. Jeg er i et litt alternativt miljø og flere av mødrene jeg kjenner hevder f.eks at barn opp i 1,5 år ikke vil ha så mye fast føde. Det er ikke så rart, for de fyller opp magene deres med morsmelk før hvert eneste måltid.

Noen skryter enormt av tandemamming. Når ei venninne hadde lite melk og slet med å få matingen til å fungere sa en veninne at hun ikke måtte gi opp på grunn av antistoffer. Jeg spurte om det var antistoffer å snakke om når hun hadde så lite. Hun hevdet at det er like mye antistoffer uansett melkemengde, de var bare mer konsentrert. Ok sa jeg, men gir ikke du da treåringen store deler av babyens antistoffer når du tandemammer? Da ble hun svarskydlig og prøvde å ro seg vekk.

Og ingen, ingen grunn er god nok til å slutte. De kjenner alle noen som har fått det til likevel.

Anonymkode: 01611...9c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke dette debattert opp og i mente gjennom mange, mange år?

Forøvrig høres det ut som om du omgås litt merkelige folk.

Anonymkode: 9aee6...925

Skrevet

Kjenner noen av den typen også. 

Sund fornuft er en god ting. Fanatisme er ikke bra. Uansett hva man er fanatisk om.

Anonymkode: d1669...c38

Skrevet

Kjøper ikke historien om at ungene ammes mette når de er så store. Tror du juger bittelitt her. Alle mine fire barn hat nesten avvent seg selv rundt 10-12 måneder. Da hadde de sjelden ro i kroppen til å få melk annet i et rolig halvmørkt rom. I tillegg var de supernysgjerrig på alt av mat. De fikk tilbud om brystmelk til de var rundt 1,5 år da. Ser ingen grunn til å kutte ut før det så lenge jeg hadde melk og det ikke kostet meg noe innsats. 

Anonymkode: f928f...c2f

Gjest Darwinia:-)
Skrevet (endret)
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er absolutt for amming og syns det er trasig at enkelte gir opp fordi de får feil informasjon og ukvalifiserte råd.

Samtidig er enkelte helt religiøse når det kommer til amming. Jeg er i et litt alternativt miljø og flere av mødrene jeg kjenner hevder f.eks at barn opp i 1,5 år ikke vil ha så mye fast føde. Det er ikke så rart, for de fyller opp magene deres med morsmelk før hvert eneste måltid.

Noen skryter enormt av tandemamming. Når ei venninne hadde lite melk og slet med å få matingen til å fungere sa en veninne at hun ikke måtte gi opp på grunn av antistoffer. Jeg spurte om det var antistoffer å snakke om når hun hadde så lite. Hun hevdet at det er like mye antistoffer uansett melkemengde, de var bare mer konsentrert. Ok sa jeg, men gir ikke du da treåringen store deler av babyens antistoffer når du tandemammer? Da ble hun svarskydlig og prøvde å ro seg vekk.

Og ingen, ingen grunn er god nok til å slutte. De kjenner alle noen som har fått det til likevel.

Når man tandemammer er det vanlig å gi barnet hvert sitt bryst. Da vil melken tilpasse seg hvert av barna. Det minste barnet får babymelk med normal konsentrasjon av antistoffer, det store barnet får melk med høy konsentrasjon av antistoffer. Hvis man bytter bryst frem og tilbake mellom barna vil melken tilpasses det minste barnet.

Og nei, tandemamming tar ikke av "babyens antistoffer". Det er ikke som om man har en gitt mengde antistoffer og at man kan gå tom. Din venninne ble nok mest sannsynlig ikke "svar skyldig", hun innså nok bare at det ikke nyttet å forsøke og forklare.

Endret av Darwinia:-)
Skrevet
1 time siden, Darwinia:-) skrev:

Når man tandemammer er det vanlig å gi barnet hvert sitt bryst. Da vil melken tilpasse seg hvert av barna. Det minste barnet får babymelk med normal konsentrasjon av antistoffer, det store barnet får melk med høy konsentrasjon av antistoffer. Hvis man bytter bryst frem og tilbake mellom barna vil melken tilpasses det minste barnet.

Og nei, tandemamming tar ikke av "babyens antistoffer". Det er ikke som om man har en gitt mengde antistoffer og at man kan gå tom. Din venninne ble nok mest sannsynlig ikke "svar skyldig", hun innså nok bare at det ikke nyttet å forsøke og forklare.

Eh. Hvordan vet brystet hvilket barn som blir ammet? 

Anonymkode: bf6cd...8e8

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig godt spørsmål!

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi fantatikere overtolker. Mengden morsmelk tilpasses ( når alt fungerer som det skal) etter hvor mye barnet suger. Om barnet blir sykt blir mor utsatt for smitte og produserer de riktige antistoffene. Det tolker mange til å Tro at brystet kan analysere barnet og finne ut at det ikke tåler hveteprotein og har høysnue, for så å produsere melk som motvirker det.

Skrevet

Fanatisk er ordet! 

Anonymkode: e6f23...879

Gjest Darwinia:-)
Skrevet (endret)
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veldig godt spørsmål!

Noen forskere har en teori om at brystet analyserer barnets spytt

https://www.sciencenews.org/blog/growth-curve/backwash-nursing-babies-may-trigger-infection-fighters

Hilsen ei som mener at mamming er viktigere en amming men som mener at man ikke skal avfeie forskning kun fordi det ikke stemmer overens med egne valg (noe som tydeligvis gjør meg til fanatiker)

Endret av Darwinia:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...