Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #1 Skrevet 21. oktober 2018 Datteren min på 11 år medlem av en bokklubb. For en stund siden kjøpte jeg noe i bokklubben, som ble sendt med PostNord. Det er kun hennes navn som står registrert ikke bokklubben, ikke mitt, så pakken kom i hennes navn. Da vi skulle hente den ut på posten, krevde den ansatte at datteren min skulle signere for den. Er det virkelig slik at mindreårige barn kan signere på slike ting? Skal ikke foresatte gjøre det? Et barns signatur er vel uansett ikke verdt noe? Hva om barnet mitt hadde vært to år? Anonymkode: 5ece7...914
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #2 Skrevet 21. oktober 2018 Send et brev til PostNord, det er jo tydelig at de fremdeles ikke har endret på rutinene sine, slik de sier de skal gjøre, etter at denne saken kom opp... https://www.tv2.no/a/10019130/ Anonymkode: b0fe9...9ab
Yellow Brick Road Skrevet 21. oktober 2018 #3 Skrevet 21. oktober 2018 De må jo være idioter. Et barns signatur har jo ingen juridisk verdi. Når det er sagt, kan man jo undre på om ikke det rette hadde vært at en av de foresatte stod oppgitt også.
Superdolly Skrevet 21. oktober 2018 #4 Skrevet 21. oktober 2018 Her har vi post i butikk. De har utlevering av PostNord-pakker også. Jeg opplevde det samme en gang og da bare fortalte jeg at datteren min faktisk ikke var myndig, og at jeg som hennes foresatte måtte vel ha den juridiske retten til å signere på hennes vegne. Den stakkars mannen bak disken måtte hente en ansatt til, og hun ringte til Posten for å få et endelig svar. Til slutt kom de fram til at jeg kunne signere, ettersom hun var umyndig. Jeg vet ikke om du var på post i butikk eller et postkontor, hvis det fortsatt finnes noen sted. Jeg tenker at de butikkansatte har fått slengt enda noen oppgaver i fanget og så har de fått litt for lite opplæring, så de må følge det de har fått beskjed om.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #5 Skrevet 21. oktober 2018 2 timer siden, Superdolly skrev: Her har vi post i butikk. De har utlevering av PostNord-pakker også. Jeg opplevde det samme en gang og da bare fortalte jeg at datteren min faktisk ikke var myndig, og at jeg som hennes foresatte måtte vel ha den juridiske retten til å signere på hennes vegne. Den stakkars mannen bak disken måtte hente en ansatt til, og hun ringte til Posten for å få et endelig svar. Til slutt kom de fram til at jeg kunne signere, ettersom hun var umyndig. Jeg vet ikke om du var på post i butikk eller et postkontor, hvis det fortsatt finnes noen sted. Jeg tenker at de butikkansatte har fått slengt enda noen oppgaver i fanget og så har de fått litt for lite opplæring, så de må følge det de har fått beskjed om. Det var post i butikk, og jeg tenker akkurat det samme som deg. Innlegget mitt var ikke ment som en klage på butikkansatte, som sikkert bare gjør det de har fått instruks om, men et spørsmål om det virkelig kan være riktig (eller lov?) å kreve underskrift av umyndige barn. Jeg skal kontakte PostNord og spørre om dette. HI Anonymkode: 5ece7...914
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #6 Skrevet 21. oktober 2018 Nei, de kan hverken kreve legitimasjon eller underskrift av umyndige. Akkurat som foreldre må legitimere seg og underskrive for barnet ved uthenting av feks resepter på apotek. Anonymkode: 2303f...e65
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #7 Skrevet 21. oktober 2018 Strengt tatt bør de jo ikke ha lov til å levere ut pakken til deg uten at du legger frem bevis på at du er din datters foresatte. Anonymkode: 2c4a4...2da
Superdolly Skrevet 21. oktober 2018 #8 Skrevet 21. oktober 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Strengt tatt bør de jo ikke ha lov til å levere ut pakken til deg uten at du legger frem bevis på at du er din datters foresatte. Anonymkode: 2c4a4...2da I mitt tilfelle som jeg fortalte om, så endte det med at de forfjamsede butikkansatte til slutt fikk kontakt med noen via telefon. Der fikk de beskjed om at jeg kunne signere for pakken, men da måtte jeg ha med godkjent legitimasjon for meg selv (og de godtok ikke førerkort eller bankkort), og barnets fødselsattest.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #9 Skrevet 21. oktober 2018 5 minutter siden, Superdolly skrev: I mitt tilfelle som jeg fortalte om, så endte det med at de forfjamsede butikkansatte til slutt fikk kontakt med noen via telefon. Der fikk de beskjed om at jeg kunne signere for pakken, men da måtte jeg ha med godkjent legitimasjon for meg selv (og de godtok ikke førerkort eller bankkort), og barnets fødselsattest. Så da måtte du ha pass? Det er jo helt idiotisk, det er jo mange som ikke har pass. Anonymkode: 107b2...3f5
Superdolly Skrevet 22. oktober 2018 #10 Skrevet 22. oktober 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Så da måtte du ha pass? Det er jo helt idiotisk, det er jo mange som ikke har pass. Anonymkode: 107b2...3f5 Jepp. Jeg hadde jo pass fra før, heldigvis, men det ble en kjøretur på 13 km hjem, finne fram pass og fødselsattest, kjøre 13 km tilbake og hente pakken.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2018 #11 Skrevet 22. oktober 2018 7 minutter siden, Superdolly skrev: Jepp. Jeg hadde jo pass fra før, heldigvis, men det ble en kjøretur på 13 km hjem, finne fram pass og fødselsattest, kjøre 13 km tilbake og hente pakken. Det var jo egentlig bra. Det høres jo rart hvis "hvem som helst" skulle kunne hente ut andres pakker bare ved å si de var vedkommendes foresatte. På den andre siden er det rart hvis barn kan handle på nett, men ikke hente ut pakken før de er 18. Det vil jeg tro de kan. Anonymkode: 2c4a4...2da
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2018 #12 Skrevet 22. oktober 2018 Tydeligvis lokale forskjeller. Her får vi hentet ut pakker for hverandre både venner og familie Anonymkode: 19bd9...762
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2018 #13 Skrevet 22. oktober 2018 5 timer siden, Superdolly skrev: Jepp. Jeg hadde jo pass fra før, heldigvis, men det ble en kjøretur på 13 km hjem, finne fram pass og fødselsattest, kjøre 13 km tilbake og hente pakken. Men hvorfor godtok de ikke noe annet enn pass? Anonymkode: 107b2...3f5
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2018 #14 Skrevet 22. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tydeligvis lokale forskjeller. Her får vi hentet ut pakker for hverandre både venner og familie Anonymkode: 19bd9...762 Her også. Har ikke noe problem med å hente ut pakker hverken for samboeren min eller broren/svigerinna mi. Er riktignok den lokale butikken der de ansatte kjenner oss, så de vet jo at pakkene går til rette personene. Må heller aldri vise legitimasjon. Anonymkode: 8cc9c...814
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2018 #15 Skrevet 22. oktober 2018 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, de kan hverken kreve legitimasjon eller underskrift av umyndige. Akkurat som foreldre må legitimere seg og underskrive for barnet ved uthenting av feks resepter på apotek. Anonymkode: 2303f...e65 Det der er ikke helt korrekt. Når barnet fyller 16 år har faktisk ikke foresatte lov til å hente ut medisin på resept uten barnets fullmakt. Men for et yngre barn stemmer det. I tillegg kan man kreve barnets signatur på ulike dokumenter fra det er 15 år gammelt. Man er nemlig strafferettslig ansvarlig før man er myndig. Anonymkode: 03c2f...8a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå