Gå til innhold

Flere med 12-åringer som bruker p-piller/p-stav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi som er 12 har hatt mensen i et halvt år. Hun maser veldig om p-stav. Er ikke i nærheten av seksuelt aktiv men har mye menssmerter og synes generelt at mensen er vanskelig/ekkelt. Blør gjennom (har Von Willebrant). 

Noen med erfaringer med p-stav hos så unge jenter?

Anonymkode: 5d8f1...972

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med legen og hørt. D

Anonymkode: 2dda7...3cc

Skrevet

Nei. Hadde vært svært skeptisk til å sette en så ung jente på hormonprevensjon uansett årsak. Depresjon og blodpropp er en mulig bivirkning.  

Anonymkode: cbd7f...4ac

Skrevet

Jeg begynte med p-piller i 15 års alderen på grunn av veldige smerter.

Tror det er best at dere snakker med legen først kan hende at hun bør være litt lengre ute i puberteten før hun begynner med hormon prevensjon for å ikke lage forstyrrelser.

Anonymkode: 27229...edf

Skrevet

Kanskje det er mulig å få resept på smertestillende i stedet for?

Anonymkode: 6714c...352

Skrevet

P stav kan gi oftere blødninger i hytt og pine, kjenner flere som måtte ta den ut grunnet slike bivirkninger, og depresjon o.l , så viss hun absolutt vil ha noe, ville jeg testet ut p piller, og forklart viktigheten av å bruke dem rett. Viss en går av og på p piller, er det større risiko for blodpropp blant annet

Anonymkode: 24a17...ccf

Skrevet

Menssmerter er det veldig mange unge jenter som har. Og at mensen er ekkel synes vel de fleste. Skjønner ikke helt hva som er verre for din datter enn for alle andre på hennes alder? Ingen liker mensen, og spesielt de første årene kan være trøblete. Men sånn er det for alle...

Anonymkode: bab0c...09d

Skrevet

Jeg tenker at det er skummelt å ta hormoner så lenge de er i puberteten. Pupper skal vokse, kropp skal endre seg osv også tilfører man hormoner som forstyrrer den utviklingen som naturlig skal skje...

Men jeg ville absolutt snakket med lege om det, det finnes gode smertestillende/muskelavslappende som de kan ta, også må de beskytte seg godt. Blør hun veldig mye kan det også hende hun trenger tilskudd av jern i denne perioden så kanskje det må tas blodprøver.

Har selv jente på samme alder som ikke har fått mensen enda.

Anonymkode: 1febc...462

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Menssmerter er det veldig mange unge jenter som har. Og at mensen er ekkel synes vel de fleste. Skjønner ikke helt hva som er verre for din datter enn for alle andre på hennes alder? Ingen liker mensen, og spesielt de første årene kan være trøblete. Men sånn er det for alle...

Du leste ikke det om von Willebrandt? 

Mensen er ukjent og ekkelt for de fleste, men å si at det er likt for alke er å ta litt hardt i... Noen får voldsomme smerter, noen bare litt ubehag. Så store smerter at det vurderes p-stav for en12-åring er verdt et legebesøk! 

Anonymkode: 0a620...3b2

Skrevet

Ville vært Litt skeptisk til hormoner til så ung jente. 

Siden hun har von willebrand kan du ta kontakt med kompetansesenteret på Rikshospitalet for råd, dersom ikke legen deres vet nok om dette.  De har sikkert erfaring med problematikken  

Og med tanke på å få gode svar så burde du nok han nevnt at von willebrand er en blødersykdom. De fleste vet ikke det. 

Lykke til!

Anonymkode: 6b202...1c7

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det at veldig mange har vondt, betyr ikke at man behøver å ha det. Det finnes hjelp å få. Dersom du synes det er greit at dun datter er elendig hver eneste måned, så deg om det. Jeg syntes ikke det var nødvendig ettersom det var hjelp å få. Hun fikk verken blodpropp eller depresjon, og slapp trefrie dager i måneden med smerte, kvalme, oppblåsthet, humørsvingninger osv. 

I tilfellet HI skriver om finnes det dessuten en diagnose.

Anonymkode: 04019...095

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har du hørt om endometriose? Jeg gikk med unødvendige smerter i mange år fordi alle hadde mensen og det var sånn for alle! Det stemmer ikke, det er ganske mange av oss som har ekstreme smerter og blødninger. Så det er bedre å finne ut av med en gang enn å gjøre det som du foreslår!

Anonymkode: 9ae80...726

Skrevet

Jeg gikk på en 3 mnd p pille kur når jeg var 12 år. Funket veldig bra for stabilisere mensen. Blødde mindre, mindre smerter og fikk den nøyaktig samme tid hver mnd etter at jeg sluttet på kuren.

Skrevet

Takk for svar - jeg har bestilt noen sånne truser nå, selv om de kostet skjorta! Smertestillende tar hun, var mere usikker på om fastlegen kommer til å gå i taket over en sånn forespørsel, men høres ut som det ihvertfall er innafor å ta opp.

Anonymkode: 5d8f1...972

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel jeg blødde så mye at jeg måtte ligge hjemme i senga de to første døgnene jeg hadde mensen. Dvs fravær fra skolen pga mensen. Jeg begynte med p piller tidlig og fikk mindre blødninger og smerter. Ikke alle har mensen på samme måte 👋 

Har det på samme måte som voksen. Må gå på prevensjon eller så blør jeg gjennom alt og har så sterke smerter at jeg blir sengeliggende. 

Anonymkode: 8d2d9...ed0

Skrevet

Jeg skjønner at datteren din ønsker p-stav med tanke på menssmerter og store blødninger. Av erfaring er det svært mange som plages med mellomblødninger, uregelmessige blødninger og/eventuelt småblødninger på p-stav. På sikt vil jeg nok kanskje vurdert hormonspiral i dette tilfellet, da blødningene opphører totalt hos opptil 70% av kvinnene som får det (men man kan være noe plaget det første året, etter det kan det stabilisere seg). Hormonspiral brukes svært ofte til "behandling" av plager rundt menstruasjon, men selv ville jeg som lege IKKE satt det på en 12-åring! 

Som smertelindring er pinex og paracet anbefalt til de som lider av denne sykdommen, men leser jo at dette ikke er tilstrekkelig. 

Hvis jeg var deg ville jeg kontaktet fastlege, da det finnes behandling for blødningene :) 

Anonymkode: cb28b...9b7

Skrevet

Ikke kontakt fastlegen. Kontakt en gynekolog som har litt greie på dette. 

Anonymkode: cd76e...b63

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke kontakt fastlegen. Kontakt en gynekolog som har litt greie på dette. 

Anonymkode: cd76e...b63

Trenger henvisning fra fastlege for å få time til gynekolog.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trenger henvisning fra fastlege for å få time til gynekolog.

Det gjør man nødvendigvis ikke. Man kan feks velge å ringe Volvat elker hvilken som helst annen privat gynekolog. Skal man inn i den offentlige spesialisthelsetjenesten trenger man dog henvisning - og blir prioritert utfra hastegrad og behov. 

Anonymkode: 02ace...78b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...