Gå til innhold

Har jeg "rett" til å kaste tingene til barna?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eller i det minste gjemme det bort og late som at det er kastet? Har to barn på 8 1/2 og 6 år som er udugelige på rydding og eksperter på å rote. De drar ut alt fra rommene sine og sprer det rundt i huset. Rydder ikke opp etter seg etter måltid uten påminnelse så de dagene de kommer hjem fra skolen en times tid før jeg er hjemme fra jobb kommer jeg hjem til et kjøkken og spisebord fullt av rot og søl. De klarer aldri å treffe verken søppelbøtte eller skittentøysdunk. Han på 6 slenger i det minste alt fra seg på badegulvet, mens hun eldste løper rundt i huset mens hun kler av seg og bare slenger fra seg overalt. Har sluttet å vaske klærne hennes om de ikke havner i skittentøysdunken nå, men selv om hun synes der er kjipt å ikke finne rene klær til skolen lærer hun ikke. 

Han på 6 slår seg alltid helt vrang når han hører ordet rydding. Det blir så dramatisk, og man skulle tro han ble utsatt for grov omsorssvikt.

Jeg er så lei av å leve med dette rotet. Det er fullstendig kaos overalt, flaut å få besøk og jeg blir så kvalm av å gå å se på dette. Gjør da ikke annet enn å kjefte på disse barna for tiden.

Anonymkode: f46ec...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du har stort sett lov til det, men du har nok helt vanlige unger. Du må nok regne med å drive opplæring i noen år til. Be dem legge ting på plass med en gang du ser det, hver gang. Straff fungerer sansynlig vis ikke så godt. Det er bedre at du krever at de skal legge ting på plass hele tiden. Ikke la dem slippe unna med rotet.

Anonymkode: 14c64...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke kaste tingene deres. Og det er ditt ansvar at datteren din har rent tøy til skolen - uansett. 

Jeg foreslår at du går igjennom rommene deres og klesskapet deres sammen med dem. Kvitt dere med alt som ikke blir brukt. Det som blir igjen lager dere gode systemer for, alt må ha sin plass. Hver kveld rydder dere sammen, alle tre, i 10 minutter. Ha på høy musikk, lag gjerne en egen ryddespilleliste. La barna velge musikk. 

Spør 8-åringen hvor hun vil ha skittentøysdunken plassert. Min jente vil gjerne ha den på rommet sitt. Én dag i uken bærer hun den ned, og sorterer klærne etter type og farge. Etterhvert kan hun sikkert klare å sette på en maskin selv også. 

Slutt å kjefte, det hjelper ikke. 

Anonymkode: ebb2f...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller i det minste gjemme det bort og late som at det er kastet? Har to barn på 8 1/2 og 6 år som er udugelige på rydding og eksperter på å rote. De drar ut alt fra rommene sine og sprer det rundt i huset. Rydder ikke opp etter seg etter måltid uten påminnelse så de dagene de kommer hjem fra skolen en times tid før jeg er hjemme fra jobb kommer jeg hjem til et kjøkken og spisebord fullt av rot og søl. De klarer aldri å treffe verken søppelbøtte eller skittentøysdunk. Han på 6 slenger i det minste alt fra seg på badegulvet, mens hun eldste løper rundt i huset mens hun kler av seg og bare slenger fra seg overalt. Har sluttet å vaske klærne hennes om de ikke havner i skittentøysdunken nå, men selv om hun synes der er kjipt å ikke finne rene klær til skolen lærer hun ikke. 

Han på 6 slår seg alltid helt vrang når han hører ordet rydding. Det blir så dramatisk, og man skulle tro han ble utsatt for grov omsorssvikt.

Jeg er så lei av å leve med dette rotet. Det er fullstendig kaos overalt, flaut å få besøk og jeg blir så kvalm av å gå å se på dette. Gjør da ikke annet enn å kjefte på disse barna for tiden.

Anonymkode: f46ec...fa6

Ehh.. At du har feila med barneoppdragelsen, gir ikke det grunn til å kaste tingene til barna ! Uansett hvor " fæle" de er ! Melder meg snart ut herfra.. Orker ikke.

Anonymkode: db683...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har et autoritetsproblem, først og fremst. 

Det er du som bestemmer og du må finne en måte (uten skriking og kjefting) å vise dem at de skal gjøre som du sier. 

Barn roter, og det er naturlig og sunt, men dette virker jo til å være helt ute av kontroll. Du må ta tak og vise at du er den voksne. 

Anonymkode: af0ca...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaste tingene er vel litt drastisk, men ja, jeg ville sagt til ungene at dersom dere ikke vil ha tingene deres, så tar jeg dem bort til dere har lært å rydde de tingene dere har igjen. Mange barn har altfor mye leker også, og klarer ikke å holde orden fordi det er for mye. Vi pleide å bytte leker på loftet innimellom. Da blir lekene som har vært borte en stund mer spennende.

Ungene dine er litt for små enda til at du kan la vær å vaske klær, men du kan alltids la vær å vaske favorittklærne, la de ligge der de er slengt.

Jeg bruker ikke å plukke opp etter mine barn, men de er 12 og 17. De kommer med klærne når de begynner å gå tom, eller de vasker selv.

Anonymkode: e9d43...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som hjalp her med min 6 åring var å si at har du ikke ryddet rommet ditt og hans ting som ligger rundt i huset før leggetid,så ringer jeg til mammaen til "per" å sier at han ikke kan komme på besøk imorgen likevel. Skal han ha besøk av venner så skal rommet være ryddig først,ellers nekter jeg å ta imot gjester her. Det har fungert veldig bra da har han faktisk ryddet. 

Om lørdagen får han beskjed om at han får ikke lørdagsgodt før rommet er ryddet,blir en del sutring av det men da rydder han hvertfall. Er noen få ganger han ikke har giddet å rydde men da har han heller ikke fått noe godteri på lørdagen å da lærte han fort til neste helg at det var lurt å rydde likevel.

Anonymkode: b8010...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så ville det også vært slik om vi ikke var på hele tiden. Til de gjør ting av seg selv, så terper vi med en gang når vi er i situasjonen. Til slutt så gjøres det meste automatisk og innimellom så kan noe gli ut, men da er det å være på de igjen. Soverommene er litt verre, de glemmer jeg fort selv og derfor også å minne de på å rydde. Vi har nå begynt med ukelønn og den største oppgaven der er å holde rommet i orden, så håper jeg at de blir bedre på den rutinen. Her kan de strø om seg i løpet av dagen, men alle deres ting skal de rydde inn på rommene igjen når de går for å legge seg. Mine er 6 og 9.

Anonymkode: 56844...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som funket best på mine var å hente dem fra hva de nå holdt på med, og få dem til å plukke opp og legge ting på plass etter seg. I ditt tilfelle ville jeg da, når jeg kom fra jobb og kjøkkenet fløt over av søl og dekketøy, hentet ungene og fått dem til å rydde og vaske mens jeg så på. Når den eldste jenta (?) strødde klærne rundt i huset ved leggetid, ville jeg hentet henne tilbake med en gang og fått henne til å plukke opp plagg for plagg. 

Det tar mye tid til å begynne med, og du må være veldig konsekvent i starten, men det har en utrolig god effekt på sikt. De lærer at du ikke er deres tjener, og at det er raskere å legge ting på plass med en gang enn å bli avbrutt i noe morsommere for å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...