Gå til innhold

Kaster krydder som er gått ut på dato


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har fått oss au pair. Til vår store fortvilelse har hun kastet alt som har gått ut på dato. Vi bruker det opp og kaster aldri tørrvarer som dette. Jeg ble veldig skuffet, også fordi hun kommer fra et "fattig land" og jeg antok at disse har respekt for "matsvinn".  Jeg spurte henne hvorfor hun gjorde det og hun svarte bare at det var gått ut på dato, som om det var den mest naturlige ting å gjøre. Er det noen der ute som kan forklare meg hva det er jeg ikke forstår? 

Anonymkode: 11056...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei,

Vi har fått oss au pair. Til vår store fortvilelse har hun kastet alt som har gått ut på dato. Vi bruker det opp og kaster aldri tørrvarer som dette. Jeg ble veldig skuffet, også fordi hun kommer fra et "fattig land" og jeg antok at disse har respekt for "matsvinn".  Jeg spurte henne hvorfor hun gjorde det og hun svarte bare at det var gått ut på dato, som om det var den mest naturlige ting å gjøre. Er det noen der ute som kan forklare meg hva det er jeg ikke forstår? 

Anonymkode: 11056...6e1

Det kan jo være at mathygienen er helt annerledes der hun kommer i fra, at maten ikke er så holdbar, at hun rett og slett ikke vet at maten ikke er dårlig selv om den har gått ut på dato. Siden hun er au pair, så er hun kanskje og litt ung?

Anonymkode: a2b5f...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krydder mister ofte smaken når det blir gammelt. Ellers er de fleste opplært til å forholde seg til datostempling, om enn ikke slavisk. Du får bare forklare henne at du ikke ønsker at hun kaster tørrvarer. 

Kannikke skjønne at du er skuffet. Dere har hentet inn en person som er helt fremmed for dere, deres regler, kulturen, levesettet. Klart det ikke bare er plankekjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du bare forklare at sånn kan hun ikke gjøre(Som du allerede har sagt),
Så kan du også si at neste gang kan hun heller legge frem det hun ønsker og kaste..
Så kan dere se over det.

Du trenger ikke og være skuffet over krydder som er kastet.
Hun ville sikkert deres beste.

Vi er alle forskjellige. Hun har jo også en helt annen måte å gjøre ting på.
Kanskje hun har fått streng beskjed ifra tidligere hun har jobbet for, at sånne ting må kastes?

Men om hun begynner og kaste f.eks en kommode det er en ripe i, hadde nok jeg også blitt skuffet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare positivt at hun tar initiativ slik at du ikke må gå over og godkjenne alt hun gjør. Da er det jo nesten ikke vits i å ha hjelp i huset hvis du fremdeles må ha kontroll på alt likevel.

Synd at hun kastet det, men hun har jo teknisk sett ikke gjort noe galt. Bare forklar at slikt kaster dere ikke. Helt normalt at hun må bli vant til nye regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...