Gå til innhold

Når legger deres 14 åringer seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I helgene? Altså, når må de være i seng? 

Anonymkode: 579b4...cf3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helst absolutt senest klokken 23.30, men gjerne tidligere. De to guttene som er i den alderen her sover så fryktelig lenge om de får være oppe lenger. Og da får vi aldri kommet oss ut dagen etter. Så jeg ser ikke noe poeng i å snu døgnet enda i helgene. De er for øvrig også ganske avhengig av rutiner. 

Anonymkode: 32174...0e0

Skrevet

22.30

Anonymkode: 59a6f...abf

Skrevet

Når de selv vil.

Anonymkode: 5e6cc...d56

Skrevet

Han bestemmer selv. At han sover lenge er ikke noe problem. Han har som regel andre planer enn oss i helgene likevel, og prioriterer venner fremfor oss. Helt ok i den alderen. Nå som han går i 10ende går hverdagen hans stort sett med til lekser og innleveringer så det er jo i helgene han har tid til venner, avslapping og aktiviteter.

I hverdagen er han i seng og sover innen 2230.

Anonymkode: fcdb2...500

Skrevet

Som regel mellom 21 og 22, men det kan bli vesentlig senere også. Hun får jevnt over nok søvn og har aldri problem med å være trøtt om morgenen. I dag sto hun for eksempel opp og lagde varm frokost på senga til resten av familien.

Anonymkode: 356e2...6a8

Skrevet

Det bestemmer han selv.

Jeg vekker han klokken 12 da, gidder ikke la han snu døgnet helt så da må han opp.

Anonymkode: 78980...6ea

Skrevet

Når han vil. Det samme gjelder han på 16 år. 14-åringen legger seg vanligvis rundt 22.30, kanskje 23, 16-åringen en halvtime-time senere. De får lov å være oppe senere, men vil ikke. 

Anonymkode: fd85e...77a

Skrevet

Det bestemmer han selv.

Så lenge han er stille og ikke vekker oss eller søskene

Anonymkode: 1d288...ca0

Skrevet

Takk for svar 

min 14 åring mener at det kun er hun som har leggetid i helgene. Men jeg er så avhengig av litt tid alene på kveldene, men det syns hun visst er unødvendig. Og jeg er verdens teiteste som ikke lar henne ha mobilen etter midnatt

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar 

min 14 åring mener at det kun er hun som har leggetid i helgene. Men jeg er så avhengig av litt tid alene på kveldene, men det syns hun visst er unødvendig. Og jeg er verdens teiteste som ikke lar henne ha mobilen etter midnatt

Mine to eldste er 14 og 17 år, og du kan virkelig ikke regne med at de legger seg før deg i helgene lenger altså. Om du er så avhenig av alenetid så får du sende henne på rommet så kan hun sitte der og chatte, se film på pc/ipad e.l. til hun blir trøtt og vil legge seg.

Her i huset skrus alle duppedingser av mellom 22 og 22.30 i hverdagene, null telefon, nettbrett eller pc etter den tid, men i helgene får de ha telefonene sine på rommet hele døgnet. 

Jeg legger meg neste alltid før dem i helgene, i går la jeg meg kl 22.30 og sa natta til dem da. Når jeg spurte i dag tidlig hadde 17-åringen lagt seg rundt halv tolv for han skulle på jobb i dag, mens 14-åringen hadde sittet og spilt med noen klassekamerater til nesten ett før han la seg. 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine to eldste er 14 og 17 år, og du kan virkelig ikke regne med at de legger seg før deg i helgene lenger altså. Om du er så avhenig av alenetid så får du sende henne på rommet så kan hun sitte der og chatte, se film på pc/ipad e.l. til hun blir trøtt og vil legge seg.

Her i huset skrus alle duppedingser av mellom 22 og 22.30 i hverdagene, null telefon, nettbrett eller pc etter den tid, men i helgene får de ha telefonene sine på rommet hele døgnet. 

Jeg legger meg neste alltid før dem i helgene, i går la jeg meg kl 22.30 og sa natta til dem da. Når jeg spurte i dag tidlig hadde 17-åringen lagt seg rundt halv tolv for han skulle på jobb i dag, mens 14-åringen hadde sittet og spilt med noen klassekamerater til nesten ett før han la seg. 

Neida, jeg regner ikke med alenetid i den forstand, men jeg tenker det er innafor at hun kan gå på rommet i anstendig tid. Hun trenger ikke sitte i stua til langt over midnatt. Jeg har aldri bedt henne legge seg som i å sove, men ber henne gå på rommet når klokka er 23 og det er visst helt krise. 

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida, jeg regner ikke med alenetid i den forstand, men jeg tenker det er innafor at hun kan gå på rommet i anstendig tid. Hun trenger ikke sitte i stua til langt over midnatt. Jeg har aldri bedt henne legge seg som i å sove, men ber henne gå på rommet når klokka er 23 og det er visst helt krise. 

Hvis du har så behov for å være alene etter 23, synes jeg du kan gå på ditt rom. Å vente at en som bor under samme tak som deg skal "trekke seg tilbake" et visst klokkeslett, er egentlig veldig egoistisk og litt på trynet. Den stua har hun like mye rett til å benytte som det du har. 

Anonymkode: 9e937...804

Skrevet

Selv om mine legger seg i brukbar tid i helgene er ikke det før at vi voksne skal ha alenetid. Ønsker vi oss det tar vi en treningstur eller legger oss på senga og leser. Det er ingen grunn til at ungene skal forevises til rommet sitt for å gi oss voksne enerett på stua.

Anonymkode: 356e2...6a8

Skrevet

De har ingen leggetid, men de får beskjed om å ordne seg før jeg skal legge meg. Vi bor i leilighet og vi våkner lett alle sammen, så de skjønner at jeg vil de skal ha ordnet seg før jeg legger meg. Slik som mat, inn og ut av kjøleskap ørten ganger, finne ting, rydde vekk ting, dusje osv som de mener de må gjøre før de skal legge seg. Om de er våkene til ellve eller tre bryr jeg meg lite om, bare jeg får sove. 15åringen pleier å gi i seng litt over ni, hun elsker å ligge i senga og suse. Så jeg sier ikke hun må legge seg, men tusler frivillig tidlig i seng. 13åringen elsker kvelden og natta, så hun hadde nok aldri gått til sengs om jeg ikke sa noe. Hun er lik slik jrg var når jeg var mindre, kan gjøre alt mulig på kvelden og natta. Hun forsvant ut her en natt for å plukke blomster, da fikk hun lyst å gå på tur. Jeg begynte å si noe før hun avbrøt meg: jeg skal hilse fra mormor og si du gjorde akkurat samme ting. Og det var igrunn helt sant, så bør vel ikke si noe når det er helt ufarlige ting hu gjør. Jeg vet mange av vennene hennes er på fest, drikker og gjør andre ting som ikke er like ok. Så jeg bør vel bare like dette. 

Anonymkode: 74893...3f9

Skrevet

13 åringen skal være i seng kl 23 i helger med mindre det er noe spesielt. Da får jeg og samboer 1 time i fred til å se på serier osv som hun er for ung til. Har aldri fått noe klage på det. Hun er trøtt og vil helst legge seg og sovne mens vi er våkne. 

Anonymkode: ff5e4...84e

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du har så behov for å være alene etter 23, synes jeg du kan gå på ditt rom. Å vente at en som bor under samme tak som deg skal "trekke seg tilbake" et visst klokkeslett, er egentlig veldig egoistisk og litt på trynet. Den stua har hun like mye rett til å benytte som det du har. 

Nja. Jeg er uenig. Hun har sitt rom med TV, data, musikk og sine ting. Der trekker hun seg tilbake hvis hun er sliten og trenger alenetid. Jeg har ikke den muligheten fordi det går i hundreoghelvete fra klokka 6 på morningen. Og jeg syns jo ikke det er urimelig at en 14 åring har leggetider? 

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nja. Jeg er uenig. Hun har sitt rom med TV, data, musikk og sine ting. Der trekker hun seg tilbake hvis hun er sliten og trenger alenetid. Jeg har ikke den muligheten fordi det går i hundreoghelvete fra klokka 6 på morningen. Og jeg syns jo ikke det er urimelig at en 14 åring har leggetider? 

Selvfølgelig er du uenig i det jeg mener, men det er da ikke fjortenåringen sin feil at det går i hundreoghelvete? Du har jo faktisk muligheten til å trekke deg tilbake kl 23, så gjør det da. Hvor lenge tror du at du kan kreve stua for deg selv? 

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er du uenig i det jeg mener, men det er da ikke fjortenåringen sin feil at det går i hundreoghelvete? Du har jo faktisk muligheten til å trekke deg tilbake kl 23, så gjør det da. Hvor lenge tror du at du kan kreve stua for deg selv? 

Mener du helt oppriktig at om en 14 åring har lyst å sitte våken til klokka 3 på natta så er det helt uproblematisk? Jeg skrev forøvrig at jeg er litt uenig. Fordi jeg mener ikke at de skal ha frie tøyler. De skal ikke få bestemme alt selv også er det vi voksne som må vike for ungene. Det er jo ikke sånn at jeg jager de ut av stua, men jeg trenger litt fred og ro iløpet av døgnet jeg og, og de trenger søvn. Ber jeg ikke henne legge seg så sitter hun oppe til både 3,4 og 5, og det er jo ikke greit? Hva med ukedagene da? Skal de få bestemme selv da og? 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du helt oppriktig at om en 14 åring har lyst å sitte våken til klokka 3 på natta så er det helt uproblematisk? Jeg skrev forøvrig at jeg er litt uenig. Fordi jeg mener ikke at de skal ha frie tøyler. De skal ikke få bestemme alt selv også er det vi voksne som må vike for ungene. Det er jo ikke sånn at jeg jager de ut av stua, men jeg trenger litt fred og ro iløpet av døgnet jeg og, og de trenger søvn. Ber jeg ikke henne legge seg så sitter hun oppe til både 3,4 og 5, og det er jo ikke greit? Hva med ukedagene da? Skal de få bestemme selv da og? 

Hvor har jeg skrevet det? Det jeg har skrevet, er at du ikke kan jage ungen ut av stua kl 23. Du skrev Nja. Jeg er uenig. Det betyr ikke at du er litt uenig. Utgangspunktet ditt var leggetid i helgene. Det var det jeg gikk ut fra. Du skriver og: Jeg har aldri bedt henne legge seg som i å sove, men ber henne gå på rommet når klokka er 23 og det er visst helt krise. Hvordan i alle dager skal jeg kunne vite at hun sitter oppe til 5 da?Ukedagene er selvfølgelig annerledes, men det skjønner vel du og. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har jeg skrevet det? Det jeg har skrevet, er at du ikke kan jage ungen ut av stua kl 23. Du skrev Nja. Jeg er uenig. Det betyr ikke at du er litt uenig. Utgangspunktet ditt var leggetid i helgene. Det var det jeg gikk ut fra. Du skriver og: Jeg har aldri bedt henne legge seg som i å sove, men ber henne gå på rommet når klokka er 23 og det er visst helt krise. Hvordan i alle dager skal jeg kunne vite at hun sitter oppe til 5 da?Ukedagene er selvfølgelig annerledes, men det skjønner vel du og. 

Nei du har ikke skrevet det. Men det hørtes ut på måten du formulerte deg på at vi voksne bare har å finne oss i at ungene bruker stua så lenge de vil, og skal vi ha fred får vi trekke oss tilbake. Og det er det jeg er uenig i (beklager, trodde jeg hadde skrevet litt). Jeg mener de bør ha en leggetid og forholde seg til, jeg bare vet ikke hva som er «for kjipt». 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei du har ikke skrevet det. Men det hørtes ut på måten du formulerte deg på at vi voksne bare har å finne oss i at ungene bruker stua så lenge de vil, og skal vi ha fred får vi trekke oss tilbake. Og det er det jeg er uenig i (beklager, trodde jeg hadde skrevet litt). Jeg mener de bør ha en leggetid og forholde seg til, jeg bare vet ikke hva som er «for kjipt». 

Hva mener du med fred? Bråker hun mye? Jeg tenker at hvis du sier til henne at hun må gå på rommet fordi du vil ha fred, vil hun se på det som en avvisning. Hvorfor kan hun ikke sitte i stua, hva er liksom greia? Kommer du til å si det når hun er 17 og?  Hun er på vei til å bli voksen, hun vil være med på å bestemme livet sitt. En leggetid å forholde seg til er helt fint og nødvendig i ukedagene, men helgene er spesielle, selv for deg. Da er det nok det for barnet ditt og. Det er ikke kult å bli forvist til rommet sitt fordi mor vil ha fred. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...