Gå til innhold

Er du nasjonalist?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eller er du imot nasjonalstaten, og vil ha åpne grenser og en overnasjonal verdensregjering?

Anonymkode: 6d771...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til HI: 

Er du for å drepe folk fritt, eller synes du det er greit med utstrakt bruk av tortur med bl.a. å nappe ut fingernegler på folk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser for tiden boka til historikeren Hariri. Sapiens heter den. Han mener at vi er på full fart inn i en æra der hele verden er et stort imperie. Styrt av en multietnisk elite, litt slik romerriket ble styrt på tampen av sin storhet. Vet hvordan dette høres ut her inne, men Harari er ikke en gal konspirasjonsteoretiker....kanskje noen husker ham fra Skavlan. 😀

Poenget hans er at vi ikke kan si om dette er en bra eller dårlig utvikling. Noen problemer, som klimaendring, er vi nødt til å løse i et globalt fellesskap. 

Jeg tror Harari har et poeng, historien peker mot globalisering. Det er vel der skillelinjene nå for tida går i politikken også, mellom globalistene og de som tviholder på grenser og nasjonal suverenitet. Mye av nasjonal suverenitet er borte allerede, ingen stater kan stå alene tenker på jus, økonomi og forsvar.

Gudene vet hvordan man skal forholde seg til dette. Hjertet sier at nasjonalstatene fortsatt har noe for seg, men fornuften er vel globalt samarbeid? Glad jeg ikke er politiker i disse tider..

Anbefaler boka, interessant lesning som vil gi noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at folk kan flytte på seg, men de må innrette seg etter kulturen i det landet de velger og bosette seg i. Det bør også være et krav at når en flytter så klarer en og forsørge seg og sin familie.

Anonymkode: 53235...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad i nasjonalstaten og kommunene, men jeg tror vi trenger  en overnasjonalt styring for å løse internasjonale problemer. Det viktigste her er miljøproblemet der et lands utslipp skader også alle andre land.

Samtidig tro jeg det er viktig med nasjonal og lokal selvåerett på områder det det er mulig.

Anonymkode: 1e847...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eller er du imot nasjonalstaten, og vil ha åpne grenser og en overnasjonal verdensregjering?

Anonymkode: 6d771...769

Selvfølgelig er det slik jeg ønsker å ha det!

Anonymkode: 2671e...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg er nasjonalist. Eller rasist som de fleste kaller det. 

Anonymkode: d05e9...47c

Enda en dumbass. Sukk 

Anonymkode: 4ddae...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha lukka grenser og ønsker igrunnen bare de få, ressurssterke velkommen. Noen få unntak kan gjøres.

Anonymkode: 66776...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Anonym bruker said:

Ja, jeg er nasjonalist. Eller rasist som de fleste kaller det. 

Anonymkode: d05e9...47c

Troll.

Anonymkode: 6d771...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må minne om at i 1994 var et stort flertall av den norske befolkningen mot Schengenavtalen, dvs åpne grenser. "Våre" politikere signerte likevel avtalen. Det er ikke folket som har valgt dette.

Anonymkode: 75afb...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil ha lukka grenser og ønsker igrunnen bare de få, ressurssterke velkommen. Noen få unntak kan gjøres.

Anonymkode: 66776...a49

Denne. 

Anonymkode: 2bd38...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...