Gå til innhold

Familie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på noe, helt sikkert dumt spm for mange. Men jeg er ikke helt inn i det når det gjelder Norge. 

Men hvis min oldemor og noens bestefar var søsken, hva er vi da? Tenker på tremenning, firmenning osv. Kan noen forklare? 

Hvor tett i familien kan nordmenn gifte seg?

der hvor jeg er fra må vi ut til den 7. nr i slekta. 

Anonymkode: b1c44...486

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tegn et slektstre så ser du, besteforeldre er søsken, barna deres er søskenbarn og barna til søskenbarna er tremenninger, barna til tremenningene er firemenninger.

I ditt tilfelle har vi ikke noe navn på det, for dere er i hvert deres slektsledd.

Her i Norge kan søskenbarn gifte seg, men det er ikke anbefalt.

Anonymkode: 4e6a9...073

Skrevet

Din mor eller far er tremenning med "noen". Du er firmenning med barna til "noen". Ditt slektskap til "noen" har vi ikke noe navn på.

Som anonym ...073 sier, så er det lovlig for søskenbarn å gifte seg i Norge. Det har vært en tradisjon i kongelige kretser fram til kong Harald, men jeg tror ikke det er spesielt lurt (uten at jeg er genetiker).

Skrevet

Dere er vel ikke noe til hverandre når det err så langt ut i familie. 

I min familie har vi en litt morsom vri. Meg og mine unger er firmening til samme unge, jeg er også tremening til moren. Min tremening på farssiden har giftet seg med min mors tremening på morssiden. Så de er ikke i familie fra før av, men for meg har de begge vært i familien min. 

Anonymkode: ec00c...f5b

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere er vel ikke noe til hverandre når det err så langt ut i familie. 

I min familie har vi en litt morsom vri. Meg og mine unger er firmening til samme unge, jeg er også tremening til moren. Min tremening på farssiden har giftet seg med min mors tremening på morssiden. Så de er ikke i familie fra før av, men for meg har de begge vært i familien min. 

Anonymkode: ec00c...f5b

Jo for oss så er vi «noe» så mine barn og dems kan ikke gifte seg. Vi er forresten muslimer også. Så det er ikke alle muslimer som gifter seg med søskenbarn, slik mange nordmenn tror. Det har mer med kultur å gjøre. 

Men takk for oppklaring, ble litt klokere 🤗

Anonymkode: b1c44...486

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...