Gå til innhold

« karakterer» på barneskolen


mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

Vår lærer i 5 klasse opererer med ett tallsystem og kommentar på prøve som samsvarer med total sum på prøve . Feks 15/20 får fint 17/20 får veldig fint 19/20 får supert og har du alt rett får du superflott. På veggen i klassen står systemet skrevet og barna kjenner da godt til det. Dette fører til at elevene sammenlignet resultat og det blir ett voldsomt fokus på hvem som får best poeng og hvem som får minst. For min del er dette litt vel likt karakterpress og de vil tidsnok møte det... Er det jeg som er helt på bærtur her? Hva mener dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en helt normal måte å gjøre det på, og veldig greit for oss foreldre også å vite hvor mange rette osv barna får.

Men klart du kan ta det opp med læreren om du føler barna kniver veldig og sammenligner, det har jeg overhodet ikke opplevd med mine barn. Kanskje læreren bør snakke med dem om det.

Anonymkode: 98f6a...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en helt normal måte å gjøre det på, og veldig greit for oss foreldre også å vite hvor mange rette osv barna får.

Men klart du kan ta det opp med læreren om du føler barna kniver veldig og sammenligner, det har jeg overhodet ikke opplevd med mine barn. Kanskje læreren bør snakke med dem om det.

Anonymkode: 98f6a...726

Jeg skal ta en prat med lærer om det ja😊. Her hos oss har vi en gutt med vanvittig høye krav til seg selv og tar skolen veldig alvorlig ( i følge lærer FOR alvorlig, og vi jobber med det). Det vil nok hjelpe at læreren snakker med elevene her ja, takk for råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om et slikt system og de har ikke noe tilsvarende på barneskolen her. På barneskolen synes jeg kommentarer på prøver skal være individuelle for hvert barn. Det å få 17/20 trenger ikke alltid være veldig fint. 17/20 i matte kan være supert for Per som sliter, mens samme poengsum trenger ikke være supert for Ola som tar matte lett og som har tre slurvefeil. Tilbakemeldingen til de to bør være forskjellig. 

Her får de heller ikke karakter på prøver på ungdomsskolen da man mener at det tar for mye fokus. I stedet får de en individuell vurdering med hva de bør jobbe videre med.

Anonymkode: 6d9a6...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vår lærer i 5 klasse opererer med ett tallsystem og kommentar på prøve som samsvarer med total sum på prøve . Feks 15/20 får fint 17/20 får veldig fint 19/20 får supert og har du alt rett får du superflott. På veggen i klassen står systemet skrevet og barna kjenner da godt til det. Dette fører til at elevene sammenlignet resultat og det blir ett voldsomt fokus på hvem som får best poeng og hvem som får minst. For min del er dette litt vel likt karakterpress og de vil tidsnok møte det... Er det jeg som er helt på bærtur her? Hva mener dere? 

Ja, du er på bærtur!

Anonymkode: 1bc10...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vår lærer i 5 klasse opererer med ett tallsystem og kommentar på prøve som samsvarer med total sum på prøve . Feks 15/20 får fint 17/20 får veldig fint 19/20 får supert og har du alt rett får du superflott. På veggen i klassen står systemet skrevet og barna kjenner da godt til det. Dette fører til at elevene sammenlignet resultat og det blir ett voldsomt fokus på hvem som får best poeng og hvem som får minst. For min del er dette litt vel likt karakterpress og de vil tidsnok møte det... Er det jeg som er helt på bærtur her? Hva mener dere? 

Enig med deg. Dette er karakterer.

Anonymkode: d4e08...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du er på bærtur!

Anonymkode: 1bc10...0ed

Jeg synes i grunn det hadde holdt med noen oppmuntrende ord om hva som er bra og hva de kan jobbe mer med jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ikke noe om et slikt system og de har ikke noe tilsvarende på barneskolen her. På barneskolen synes jeg kommentarer på prøver skal være individuelle for hvert barn. Det å få 17/20 trenger ikke alltid være veldig fint. 17/20 i matte kan være supert for Per som sliter, mens samme poengsum trenger ikke være supert for Ola som tar matte lett og som har tre slurvefeil. Tilbakemeldingen til de to bør være forskjellig. 

Her får de heller ikke karakter på prøver på ungdomsskolen da man mener at det tar for mye fokus. I stedet får de en individuell vurdering med hva de bør jobbe videre med.

Anonymkode: 6d9a6...575

Ikke karakterer på ungdomsskolen?! Hvilken kommune er dette?

Anonymkode: d4e08...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Optatium skrev:

Unger vil alltid sammenlikne, så da må man også slutte å gi poeng. Det går ikke. 

Det er ikke det å gi beskjed om hvor mange riktige barnet til eleven selv har som er problemet, det er tavlen som er hengt opp med en skala.

Anonymkode: d4e08...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke karakterer på ungdomsskolen?! Hvilken kommune er dette?

Anonymkode: d4e08...1e1

Det blir mer og mer vanlig. De får karakter ved terminslutt, og underveis får de vite om de har lav, middels eller høy måloppnåelse, og ikke minst hva de må jobbe med for å komme videre. Dette er god vurderingspraksis.

Anonymkode: 8fa62...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir mer og mer vanlig. De får karakter ved terminslutt, og underveis får de vite om de har lav, middels eller høy måloppnåelse, og ikke minst hva de må jobbe med for å komme videre. Dette er god vurderingspraksis.

Anonymkode: 8fa62...346

Dette gjør vi nå også til en viss grad i videregående. 

Anonymkode: 1b96b...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det blir mer og mer vanlig. De får karakter ved terminslutt, og underveis får de vite om de har lav, middels eller høy måloppnåelse, og ikke minst hva de må jobbe med for å komme videre. Dette er god vurderingspraksis.

Anonymkode: 8fa62...346

Dette høres bra ut! Det er utrolig slitsomt å se på gutten min som tar skolen så alvorlig at både vi hjemme og lærer må bremse han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vår lærer i 5 klasse opererer med ett tallsystem og kommentar på prøve som samsvarer med total sum på prøve . Feks 15/20 får fint 17/20 får veldig fint 19/20 får supert og har du alt rett får du superflott. På veggen i klassen står systemet skrevet og barna kjenner da godt til det. Dette fører til at elevene sammenlignet resultat og det blir ett voldsomt fokus på hvem som får best poeng og hvem som får minst. For min del er dette litt vel likt karakterpress og de vil tidsnok møte det... Er det jeg som er helt på bærtur her? Hva mener dere? 

Høres ut som en lærer som er gammeldags og ikke henger med på hva som faktisk virker. Tips skolen om vurdering for læring. Dette er IKKE VFL! 

Anonymkode: 0c9b4...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som en lærer som er gammeldags og ikke henger med på hva som faktisk virker. Tips skolen om vurdering for læring. Dette er IKKE VFL! 

Anonymkode: 0c9b4...d06

Lærer er helt klart av den gamle sorten ja. Snill men svært streng og striks. Høyt fokus på anmerkninger i stedet for ros feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal da elevene da begynne å få karakterer? Eller nummer a la 17/20? 

Aldri? Ikke på barneskolen, ikke på ungdomsskolen. Ikke på videregående skole? Universitetet da? Kan hende ikke der heller? 

Anonymkode: 83885...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når skal da elevene da begynne å få karakterer? Eller nummer a la 17/20? 

Aldri? Ikke på barneskolen, ikke på ungdomsskolen. Ikke på videregående skole? Universitetet da? Kan hende ikke der heller? 

Anonymkode: 83885...6e8

De bør i alle fall ikke ha karakterer på barneskolen når det i Norge er bestemt at barn først begynner med det på ungdomsskolen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 17.39, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg synes i grunn det hadde holdt med noen oppmuntrende ord om hva som er bra og hva de kan jobbe mer med jeg da...

Ja, for mange er det best, for mange andre er det slik at dei blir veldig motivert av å kunne måle innsatsen sin mot kva dei fekk til forrige gong osb. Veldig vanskeleg å vere lærar og motivere alle. Men ta ein prat med læraren om det, og høyr kva ho/han seier. 

Anonymkode: d7c7b...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når skal da elevene da begynne å få karakterer? Eller nummer a la 17/20? 

Aldri? Ikke på barneskolen, ikke på ungdomsskolen. Ikke på videregående skole? Universitetet da? Kan hende ikke der heller? 

Anonymkode: 83885...6e8

Hvorfor i huleste skal de absolutt ha karakterer når all forskning tilsier at det ikke virker? 

Verden går fremover, heldigvis. 

Anonymkode: 0c9b4...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en lærer som var helt i motsatt ende av skalaen. Vi gikk siste året før ungdomsskolen. Hun rettet, men nektet å summere opp, altså skrev ikke 20/20 eller 12/20, fordi ingen skulle «bli lei seg». Det var bare frustrerende og ullent.

Jeg ville foretrukket en mellomting. Altså at læreren skriver tall, og individuell kommentar. Altså at Ole kan få 15/20 og «kjempebra», fordi det er bra til å være ham, men for Lise vil 20/20 være «kjempebra. Læreren kjenner vel elevene godt nok til å vite hva som er nivået på hver enkelt?

Anonymkode: ec8bf...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, for mange er det best, for mange andre er det slik at dei blir veldig motivert av å kunne måle innsatsen sin mot kva dei fekk til forrige gong osb. Veldig vanskeleg å vere lærar og motivere alle. Men ta ein prat med læraren om det, og høyr kva ho/han seier. 

Anonymkode: d7c7b...5ae

Skjønner selvsagt at det er store forskjeller på hva som fungerer best for barn . Her ser vi at gutten vår går alt for mye opp i skolearbeidet og for han hadde det vært bedre å tone ned prestasjonsjaget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i huleste skal de absolutt ha karakterer når all forskning tilsier at det ikke virker? 

Verden går fremover, heldigvis. 

Anonymkode: 0c9b4...d06

Så altså ikke noen karakterer i barneskolen, eller ungdomsskolen. Ikke på videregående heller? Hvordan skal man da vite hvem som kan komme inn på høyskole eller universitet?  

Anonymkode: 83885...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barneskolen er for tidlig å begynne med et slikt karaktersystem. Selv om man kaller det 4 eller «fint» er det i praksis det samme.

Poengsummer er derimot greit og kommentarer skal tilpasses etter hver elev. For eksempel «veldig bra addisjon og multiplikasjon, men øv litt mer på deling. Husk formelen/regelen «blabla», og se lærebok side x-y.»

Anonymkode: dd47c...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så altså ikke noen karakterer i barneskolen, eller ungdomsskolen. Ikke på videregående heller? Hvordan skal man da vite hvem som kan komme inn på høyskole eller universitet?  

Anonymkode: 83885...6e8

Hvor fikk du det fra at de ikke får karakterer i ungdomsskolen og videregående? Det har blitt en annen vurderingspraksis, men den er da ikke uten karakterer.

Anonymkode: 8fa62...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke greit at det henger skala av kommentarer på veggen. Likevel, slik har det vært her i alle år. Vi fikk sur/rett/blid/veldig blid-munn og senere 16/20-ordningen, men med vår personlige kommentar. Vi snakket om hva vi hadde fått, men aldri kommentaren. Noen var gode i gangetabellen, andre i diktat, noen i begge. Slik er det fortsatt, jeg ser ikke helt problemet.

Anonymkode: 7ccc8...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...