Gå til innhold

DIY-julegaver på budsjett


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei😁 

 Vi har ikke så alt for mye å rutte med til julegaver nå pga nedsatt lønn pga permisjon, så derfor lurte jeg på om dere har noen gode og fine tips til DIY julegaver eller oppmerksomheter som dere hadde satt pris på å få! Og ikke minst ønsker jeg gjerne forklaring på «hvordan lage» gavene dere evt foreslår 😁 håper på mange tips og at andre kanskje kan få noen ideer også👏🏻

Anonymkode: 41f1c...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig.. ofte er det dyrere å lage ting selv, enn å kjøpe på butikken. 

Strikking kan være dyrt, men finner du billig garn, kan tovede sitteunderlag være kjekt å ha, eller sokker, votter, lue eller skjerf. Hekle grytekluter.

Hva med å strikke/hekle julekuler el.a. pynt?

Gavekort på tjenester er jo gratis. F.eks. snømåking, skifte dekk, «hjemme-SPA» med massasje, vaske bilen el.l. 

Ofte er det tilbud på å lage fotobøker før jul. Kan lage en liten en med bilder av minner du og mottaker har hatt sammen. Gjerne med morsomme historier/kommentarer til osv. En personlig gave. 

Hjemmelaget body-scrub, body butter, badesalt osv. Google oppskrift.

Skrive og printe ut dine egne, oldemors, tantes, morfars, mammas osv beste oppskrifter i hendig størrelse, laminer og fest dem sammen med en ring eller bånd. Gis gjerne sammen med et eksemplar av en av oppskriftene på glass eller boks. Evnt med invitasjon på valgfri middag el.l.

Tegne/skrive med porselen/glasstusj personlige ord/tegninger/monogrammer på billige enkle skåler eller kopper. Kanskje med noe godt i skålen/koppen/glasset. 

 

 

Anonymkode: a8806...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget vaniljesukker til en som er glad i å bake. 

Hjemmebakte julekaker i en pen boks. 

Hjemmebakt julekake (nå mener jeg det hvetebrødet med rosiner og sukat). 

https://trinesmatblogg.no/tag/spiselige-gaver/

https://www.tine.no/oppskrifter/sesong-og-tema/spiselige-julegaver

https://www.matprat.no/julemat/spiselige-julegaver/

 

MEN, hvis du ender opp med å gi spiselige gaver til jul, så les denne artikkelen først. Rådet helt til sist i artikkelen kan være smart å følge. https://www.dagbladet.no/mat/forsker-derfor-bor-du-unnga-spiselige-julegaver/69018259

Anonymkode: 58d92...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste jeg har fått av hjemmelagde ting er:

Småkaker på glass
Brente mandler
Hjemmesydde grytekluter (hvis du som meg har ei kiste full av stoffrester koster det ingenting)
Strikka kluter og håndklær av restegarn
Hekla/strikka og tova sitteunderlag (igjen, koster mer om du må kjøpe garnet)
DIY kalender med tegninger, dikt, bilder (har en venninne som driver med kalligrafi - sjøl har jeg ikke håndskrifta til sånt, men ville valgt å skrive på pc med en fin font, printe ut og lime på kalenderen)

Ellers, av budsjettjulegaver: bøker fra loppis/gjenbruksstasjon har jeg både fått og gitt mange ganger.
 

 

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må det være ting du er flink til å lage som jeg ikke lager selv. Skakke og skeive ting som ser ut som om de ble laget av barn på barneskolen er ikke stas.

Hvis du kan strikke liker jeg å få sokker og strømper. Kan du kurvbindig ville jeg likt et nytt brødmat.

"Gavekort" er jeg ikke så stor fan av. Veldig ofte passer det ikke å få dem innløst og så ender det med dårlig samvittighet for begge parter. Hvis du velger det så gjør det i hvertfall veldig konkret. Spm for eksempel "Ren bil til nyttår. 30 desember kommer jeg til deg og vasker og rydder bilen din." Da er det så konkret at det kan bli noe av.

Anonymkode: 6d86d...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemmelaget såpe og strikkede kluter er en hit her.

Søstrene grene har billig bommullsgarn av grei kvalitet, og såpe lager du av delfiafett, 500 gram, kaustisk soda 73 gram og vann 150 gram. Det er viktig at ingrediensene veies - dette skal ikke tas på slump.

Såpe lages slik;

Smelt fett i en gryte
Hell kaustisk soda i vannet som du har i en glassbolle. Glassbolle er viktig.
Gjør dette ute eller et sted med god lufting, og bruk vernebriller!
Når det smeltede fettet og soda/vannløsningen er like varme, blander du dem sammen.
Tilsett eterisk olje dersom du vil ha lukt - dette er ikke nødvendig.
Hell blandingen i en silikonform, en tom melkekartong etc.
La det stå til dagen etter.
Ta av formen og kutt opp i passende biter.

Du må IKKE bruke sleiver, former eller boller av tre eller aluminium, bruk plast og glass.

Legg såpene til tørk i et par uker. Snu dem innimellom. Lag fin etikett:-)

Kluter:

Et garnnøste, pinner str ca 2,5, rundt om 50 masker. Helt ordinære rette masker. Strikk likt antall riller som du har maskeantall.

Endret av gale damen
Aluminium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuglemat
knekkebrød
kakao på pinne
strikkede sokker
kalender

Bare pass på at det du lager, passer til den du gir det til. Ikke vits å gi noe som aldri blir brukt eller spist

Anonymkode: fe689...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fast julegave til både min far og min bestemor er hjemmebakte julekaker. Det settes veldig pris på

Anonymkode: ddae5...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glass med hjemmelaget chutney er kjempegodt. Masse oppskrifter på nettet.

Hjemmelaget saft, gele eller syltetøy.

Strikk sokker eller votter med mønster. Du kommer langt med to nøster. Sjekk strikkesider på nettet, der er det stadig salg på garn. Fabel fra Drops er fint sokkegarn til tynne sokker. 

Om du har mye restegarn, og skal lage gave til barn, så kan du strikke julekalender: https://dalegarn.no/wp-content/uploads/2015/12/DG_235_JUL_lookbook_PDF_oppskriftshefte_web.pdf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Himmel og hav skrev:

Glass med hjemmelaget chutney er kjempegodt. Masse oppskrifter på nettet.

Hjemmelaget saft, gele eller syltetøy.

Strikk sokker eller votter med mønster. Du kommer langt med to nøster. Sjekk strikkesider på nettet, der er det stadig salg på garn. Fabel fra Drops er fint sokkegarn til tynne sokker. 

Om du har mye restegarn, og skal lage gave til barn, så kan du strikke julekalender: https://dalegarn.no/wp-content/uploads/2015/12/DG_235_JUL_lookbook_PDF_oppskriftshefte_web.pdf

 

Tusen takk 😊

Anonymkode: 41f1c...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...