Gå til innhold

Hva synes dere blir mest rettferdig her? Tv på rommet eget barn og stebarn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt usikker nå, hva som blir mest riktig. Vi har to barn hver, jeg og samboeren. Mitt ene barn hadde tv fra før av (fikk til jul for mange år siden da jeg og mine to barn bodde i en liten leilighet og hans rom ble barnas tv-stue). Den har han på sitt rom. Da vi kjøpte ny tv i stua, var det samboeren sin som ble byttet ut, da min står i kjellerstua. Automatisk ble hans gamle tv satt på rommet til hans ene barn. For 6 mnd siden kjøpte tanten til stebarna ny tv og hennes gamle ble satt på det andre stebarnet sitt rom. Dermed har alle barna tv unntatt mitt ene barn. Nå ønsker hun seg tv til jul. Hva blir mest riktig her av disse alternativene? 

1. Hun får tv til jul, men det blir da et høyere beløp enn hva de andre får i julegave. 

2. Vi kjøper en tv til henne utenom jul. 

3. Hun kjøper en tv selv for ukepengene. De to som bor fast her får ukepenger, mens stebarna får ukepenger av sin mor. Jeg tror ikke de får fast. Dermed har mine barn et høyere oppspart beløp enn stebarna. 

Med bare egne barn er slike valg som dette uproblematiske, men det er så mye vanskeligere når det inkluderer stebarn også. Jeg ønsker jo ikke at noen skal føle seg urettferdig behandlet, men ei heller mitt barn. Og "barna" er mer ungdommer enn barn og vi er mange i huset, så at de har tv på rommet er ikke så mye å diskutere. Den brukes kun når de får lov av oss, så det fungerer veldig fint. Den er heller ikke tilknyttet noen tv-kanaler. 

Anonymkode: 9d71f...c17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun får TV til jul av dere. At beløpet blir høyere enn til de 3 andre barna gjør vel ingenting. Kan jo kjøpe en brukt TV siden de andre har fått brukt? Passe på at hennes ikke utmerker seg veldig fra de 3 andre sine TV.

de 3 andre får noe de ønsker seg innenfor rimelighetens grenser. Man trenger ikke gi likt til alle barn hver jul. Av og til trenger et barn feks nytt slalåmutstyr mens de andre har osv.

Anonymkode: 7e35f...31a

Skrevet

Hva tenker hun selv, da? De andre har jo bare vært heldige å arver. Det går jo an å kjøpe en brukt? Eldste min kjøpte brukt av en kollega av meg. Mellomste kjøpte for egne penger, men en rimeligere variant (og mindre). Da vi pusset opp og ble kvitt et TV-rom så fikk mellomste vår ene TV (vi hadde to) mens yngste arvet den storebror hadde kjøpt. Så konklusjonen er at selvom noen får så kan andre kjøpe. Evt kjøper dere en til henne. Det må ikke alltid være likt, det kan jo og være greit å lære seg :) 

Anonymkode: c331e...ef3

Skrevet

Dere kjøper en billig og brukt TV. Og gir det samme beløpet til alle til jul.. 

Anonymkode: 28661...9fd

Skrevet

Dere kjøper ny TV til kjellerstua og hun får den som står der.

Anonymkode: bb269...ab3

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva tenker hun selv, da? De andre har jo bare vært heldige å arver. Det går jo an å kjøpe en brukt? 

Anonymkode: c331e...ef3

Jeg vet virkelig ikke. Jeg tenkte først at hun kunne få til jul, men så føltes det litt feil mot henne at hun skal "bruke opp" julegaven sin på det. Men at vi kjøper en brukt til henne er kanskje det beste forslaget ja :) Alle de andre sine tv'er er jo mange år gamle. 

Bytte ut den i kjellerstua føles litt uaktuelt. Også er den så stor for rommet til ungdommen. 

Skrevet

Jeg ville gått for alternativ 1. Om det andre barnet ditt også fikk tv til jul, så blir det jo like urettferdig om alle de andre får det helt utenom.

Ville enten kjøpt ny tv til jul selv om det blir dyrere enn de andre får (siden alle de andre har tv), eller kjøpt en brukt tv og en mindre gave ved siden av.

Anonymkode: c6f3e...635

Skrevet

Kjøp til jul. Ingen av barna trenger å vite prisen. Dessuten er vel TV'er billig no.

Anonymkode: b3628...a88

Skrevet

Kjøp en billig brukt TV eller enda bedre, kast ut fjernsynene fra barnerommet.

Anonymkode: ce2fe...7fe

Skrevet

2 tenker jeg. billig og fint brukt på finn

Anonymkode: c3d75...fe9

Skrevet

Alle de andre he fått utenom jul og uten å bruke egne penger, så hvorfor skal ikke hun og få det? Hvis det skal være likt mener jeg...

Anonymkode: 949fd...089

Skrevet

Gi alle barna iPad til jul og behold en TV, den i kjellerstua

Anonymkode: c6ac3...03f

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gi alle barna iPad til jul og behold en TV, den i kjellerstua

Anonymkode: c6ac3...03f

De spiller sammen på Playstation og det ble bare styr da vi bare hadde tv i kjellerstua. Alle ville rekke å spille litt hver dag og da dro jo plutselig spilletiden veldig ut i tid når alle skulle rekke. Mye lettere å ha begrenset spilletid nå som alle kan sitte samtidig. 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere kjøper ny TV til kjellerstua og hun får den som står der.

Anonymkode: bb269...ab3

Enig

Anonymkode: 4c637...f9d

Skrevet

Alle de andre barna fikk TV utenom. Da syns jeg at hun skal få det også. 

Anonymkode: 4c637...f9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...