Gå til innhold

Vidt ulike økonomiske situasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vokst opp med å ha en økonomi i spennet mellom stram og helt ok. Selv om jeg innimellom var veldig misunnelig på venninner som hadde foreldre med god økonomi, var det ikke noe stort fokus på dette fra min side. 

Etter hvert som jeg ble voksen, giftet meg og fikk barn, har det fortsatt slik i mange år. Og de fleste venninnene mine har vært i tilsvarende situasjon. Noen perioder litt bedre, andre mye økonomiske bekymringer. 

Nå har det imidlertid løsnet for min del. Ja, ikke bare løsnet, men snudd nesten helt om. Mange år med mye jobbing fra begges side har gitt resultater helt på likt, og vips gikk vi fra ok økonomi til svært romslig økonomi. Deilig! Men også vanskelig i forhold til venninner. Før har jo dette vært en felles greie, vi har snakket mye om dette med økonomiske bekymringer sammen, men nå er jo ikke jeg der lenger. Tvert i mot, og jeg synes det er kjempevanskelig å finne balansegangen mellom å ønske å dele ting som skjer i livet mitt pga. økonomisk endring (hus, bil, ferier, ut å spise, kunne gå til frisør osv), og å helst ikke ville si noe fordi det føles som om jeg "gnir det inn" da, selv om jeg aldri skryter eller noe, mer bare nevner at ja, bilen er ny når de spør meg.

Andre som har vært i liknende situasjon, enten på ene eller andre siden, og si noe om hvordan dere best håndterte dette for å unngå såre følelser eller vanskeliggjøre vennskap? Vennene mine betyr mye for meg og jeg vil ikke trå feil her.

Anonymkode: bda6e...d64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vokst opp med veldig romslig økonomi, men som voksen selv er ikke økonomien like romslig. Jeg har venner som tjener veldig godt, men dette er noe jeg unner dem! Dette er noe de har jobbet for og fortjener😊

Det vil alltid være forskjeller og de vennene som tar seg nær av at din økonomi er blitt romsligere, er ikke akkurat venne materiale. Jeg tenker at de fleste som ikke er syke eller har andre problemer, kan bedre sin egen økonomi. Det handler om egne valg og prioriteringer :) 

som venn har jo du mye innsikt og empati å tilby. Du kan jo faktisk relatere deg til å ha en vanskelig økonomi. Det er verre med de som aldri har hatt utfordringer økonomisk.. de kan fremstå som ubetenksomme.. Litt sånn , Hæ drar ikke alle på spawekeender?!? 😂

Så lenge du viser at du fortsatt ønsker å være en venn som støtter, så vil nok ikke ny bil og bedre ferier få ødelegge 😊

Anonymkode: b7827...01c

Skrevet

Jeg har også svært romslig økonomi, men mange av venninnene mine har ikke det; kredittgjeld og div! Jeg unngår å snakke med de om økonomi. Når de begynner å med det teamet, forsøker jeg å endre tema ganske raskt! 

Anonymkode: b3e43...b01

Skrevet

Jeg vokste opp i fattigdom og lærte meg tidlig verdien av penger. Spiste meg sjeldent mett, gikk alt for lenge i trange sko og gjemte bursdagsinvitasjoner osv. Hele pakka. Som voksen har jeg veldig romslig økonomi, vil betegne oss som velstående. Vi har mer penger enn vi klarer å bruke. Vennene mine vet dette og jeg tror de fleste gleder seg på mine vegne, selv om noen vennskap har fadet ut. Jeg snakker («skryter») aldri og forteller sjeldent om innkjøp, reiser eller annet. Nevner at vi skal på ferie, men ikke mer enn det. Skjønner godt du føler på dette og har egentlig ikke noen gode råd annet enn å moderere deg med den type prat. Har venninner jeg har fått i voksen alder, som er i samme situasjon som meg. Der kan jeg prate mer fritt, men samtidig føler jeg det er mer overfladiske vennskap. For mye penger er nok ikke alltid en velsignelse. 

Anonymkode: af6e5...9f5

Skrevet

Takk for innspill alle sammen! Jeg legger kanskje for mye vekt på dette selv, det er jo godt mulig de faktisk unner meg dette. Uansett kommer jeg aldri til å snakke mye om dette eller overdrive om detaljene. 

HI

Anonymkode: bda6e...d64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...