Gå til innhold

Siste øyeblikk-panikk🙄

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har en kur mot å utsette alt til siste øyeblikk? Jeg er skikkelig dårlig på å planlegge hvor lang tid ting tar, og likevel utsetter jeg alt så lenge som mulig. Det blir alltid skikkelig stress, og jeg er lei! 

Noen som har noen tips til meg? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke legg lista for høyt. Skriv liste over hva du skal gjøre (feks tre ting) og gjennomfør. Stryk ut etter hvert som du blir ferdig. Har du mye som skal gjøres må det deles opp i mindre mål. Kjenn godt på følelsen når du gjennomfører og snakk pent til deg selv. 

Anonymkode: c62dc...9c0

Skrevet

Jeg liker siste-lita-jobbing, jeg. Det er effektivt, høyproduktivt og gir meg tid til å dille med mye annet resten av tiden.

Skrevet

Jeg leverer mye bedre under press, da er alt av svada osv utelukket. Kan starte med å kladde, sette opp plan osv - men gang på gang viser det seg at den jobben jeg gjør under tidspress er det mye bedre kvalitet over enn om jeg gjør samme oppgave over mye lengre tid. 

Skrevet

Jeg jobber også best under press, men så går jeg og tenker på det jeg skulle ha gjort hele dagen, og det er så utrolig kjipt. Vanligvis tar ikke oppgaven så veldig lang tid heller.., 

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke legg lista for høyt. Skriv liste over hva du skal gjøre (feks tre ting) og gjennomfør. Stryk ut etter hvert som du blir ferdig. Har du mye som skal gjøres må det deles opp i mindre mål. Kjenn godt på følelsen når du gjennomfører og snakk pent til deg selv. 

Anonymkode: c62dc...9c0

Jeg er supergod på lister, men skriver opp alt jeg skal gjøre, og jobber meg systematisk gjennom det minst viktige først 🙄 Får prøve din metode, og se om det kan funke. Takk for tips! 

Anonymkode: 9cd76...2c2

Skrevet

Skulle ikke være anonym...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er supergod på lister, men skriver opp alt jeg skal gjøre, og jobber meg systematisk gjennom det minst viktige først 🙄 Får prøve din metode, og se om det kan funke. Takk for tips! 

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For meg hjelper lister når jeg har mange oppgaver sånn at jeg faktisk ser at jeg får unna meg ting. 

Skrevet

Jeg er som deg også, Hi. Presterer egentlig best under press, men der det tidligere fungerte bra fordi jeg greide å legge vekk tankene på ting, så blir jeg nå stresset av meg selv fordi jeg utsetter ting.

Så jeg jobber med meg selv på to måter - den ene er å prøve å komme tilbake til der jeg var før, hvor jeg ikke ble stresset av slikt fordi jeg visste jeg jo fikk ting gjort likevel... og det andre er å fokusere på hvor utrolig deilig det er å slappe av etter at noe er gjort, og dermed gjøre en del ting så fort som mulig fremfor å utsette dem. Noen ganger er det ene det beste, andre ganger det andre.

For meg er nok dette også nært knyttet til generelt overskudd og form. Jeg har blitt kronisk og langvarig syk, var det også lenge før jeg ville innrømme hvor dårlig jeg faktisk var. Det koster meg derfor veldig mye mer å gjøre ting enn det gjorde tidligere, dette fører til mer press. Så det blir en vond sirkel, siden alt av stress tapper meg mye mer enn tidligere, enten det er fysisk aktivitet eller psykisk stress.

Lister, og så krysse av når ting er gjort, fungerer veldig bra for meg i perioder, fordi det blir lystbetont å krysse av ting som er gjort, og fordi det også gir meg et "synlig" bevis på at jeg har gjort mer enn jeg egentlig tror. I tillegg er det lettere å legge fra meg tanker om ting hvis de står på listen, da oppsøker jeg heller listen når jeg orker gjøre noe, så da stresser jeg litt mindre tankemessig.

Tror du bare må prøve deg frem og finne det som hjelper deg - lykke til ;)

Anonymkode: 54c47...85d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...