Gå til innhold

Merkelige opplevelser i forhold til søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. På kvelder/netter har jeg en tendens til å oppleve mye merkelig. Har lest mye til sosiologieksamen i det siste, og her om dagen våknet jeg brått av at jeg hørte en mannestemme utenfor huset som hørtes ekstremt(!) sint ut. Han ropte høyt og aggressivt «FETT deg opp hit!!!» (for de som ikke vet hva det betyr, så betyr det «kom deg opp hit» på en mer aggressiv måte på nordnorsk) gjentatte ganger, og jeg hørte at han nevnte flere ord fra sosiologien som jeg nylig hadde lest om, og jeg mener å ha hørt en damestemme svare svakt «ja..» til ham. Han hørtes så ekstremt sint ut at det virket som han kunne drept noen, og det skremte meg virkelig. Er veldig sikker på at jeg var våken siden jeg lå med øynene åpen og lyttet, etterfulgt av at jeg satte meg opp i sengen og så ut av vinduet for å se om jeg så dem. Etter det gikk jeg ned i stuen for å se ut andre vinduer etter dem, men så ingen. Var 100% våken da jeg så ut vinduene, og hørte han enda rope etter at jeg hadde våknet. Føler ikke det passer med beskrivelsen av søvnparalyse, siden jeg følte meg ikke paralysert. 

Jeg opplever i tillegg av og til at når jeg er i ferd med å sovne, men prøver å holde meg våken (f.eks.), så kan det høres ut som stemmer som snakker til meg, enten inni hodet eller som lav hvisking i øret. Jeg kan ta meg selv i å sitte å høre etter på stemmer, før jeg plutselig tenker «vent, hæ?». 

Jeg kan også oppleve å «se» skikkelser eller ting som rører seg på rommet mitt når det er mørkt der, våknet av at jeg så klær bevege seg på en stol her om dagen og da reagerte jeg akutt med å sparke kraftig til stolen.

Noen som vet noe om dette eller noe lignende??

Anonymkode: 0dfdc...7bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres veeeeldig ut som søvnparalyse for meg. Jeg hadde det mye før. Passe mye søvn, godt kosthold og trening har hjulpet meg å bli kvitt det. Det er veldig, veldig skremmende! 

Anonymkode: e4c7d...07e

Skrevet

Seriøst? Men hvordan kan det være søvnparalyse uten at jeg føler at jeg ikke kan bevege meg? Jeg våknet jo bare av det og reiste meg opp, hadde ingen problemer med å bøye meg for å se i vinduet. Veldig skremmende ja, kjente at hjertet banket fordi fikk en slags frykt for at denne mannen egentlig kjeftet på meg siden han snakket om ting jeg akkurat hadde lest om.

Skrevet

Men det er jo det som er søvnparalyse. Ofte hadde jeg både stått opp, vært på badet og gått ned trappen før jeg våknet og likevel var i sengen. Alltid med den skremmende følelsen av at det var noen andre i rommet, noe truende. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo det som er søvnparalyse. Ofte hadde jeg både stått opp, vært på badet og gått ned trappen før jeg våknet og likevel var i sengen. Alltid med den skremmende følelsen av at det var noen andre i rommet, noe truende. 

Men jeg husker at jeg var våken da jeg var nede i stuen. Drakk vann og gikk på do mens jeg var der, og gikk opp igjen og la meg. Tror jeg. Men hva mener du egentlig? Har du følt deg våken og gått rundt i huset, og så plutselig våknet i sengen, eller har du følt at du var og gikk rundt i huset mens du egentlig ikke var det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...