Gå til innhold

Ville dere oppmuntrer datteren deres til å bli ung mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venninnen min sier at hun oppmuntrer datteren til å komme i gang med å få barn i 20 årene fordi det "alltids ordner seg" og det er ikke noe å vente på. Datteren er en fornuftig jente, men har slitt litt med motivasjonen på skolen og har ikke gjort ferdig vgs. Hun har en kjæreste, men det er ikke sånn at de bor sammen.

Når jeg sier at de færreste forhold som starter på denne alderen vil holde så mener hun at "det kan man jo aldri vite" og at de eldre foreldrene også kan oppleve samlivsbrudd. Og det er klart de kan det. Jeg tenker bare at det er større sjanse for å møte en god partner og skape et stabilt hjem når en er litt eldre. 

Vi har bare veldig forskjellige forventninger til barna våre antar jeg.

Anonymkode: e10d1...9b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du når du skriver 20-årene? I mitt hode er det ikke å bli ung mor hvis man for eks får barn som 27-åring (som jeg gjorde), men er man 20 år er det jo en annen sak. Når jeg hører uttrykket "ung mor" tenker jeg på alt fra 20 og nedover.Ville uansett aldri anmode min datter til å få barn før hun var i et stabilt forhold, med stabil økonomi og moden nok for ansvaret, og de tingene kan jo variere fra person til person ifg hvor gammel man er når man kan sies å ha oppnådd alt dette. Det er i hvert fall ikke noe å hive seg inn i og tenke at "det ordner seg sikkert"...

Anonymkode: 25a05...6de

Skrevet

Det er vel mer en innstilling enn akkurat alderen. 

Jeg tenker at for å få barn så bør en ha noe og tilby. Et stabilt forhold og fast jobb. Helst utdannelse også. 

Så tror jeg at de færreste gutter/menn er så veldig klare for å få barn i 20-årene.

Skrevet

Overhodet ikke. Datteren min bruker å si at hun skal flytte ut når hun blir 18, også skal hun få barn før hun er 20 for det gjorde jeg. Så var det det med å fortelle henne livets harde realiteter uten å få det til å høres ut som at jeg angrer på at hun kom til verden. Men nei. Jeg kommer overhodet ikke til å oppmuntre til det. Studer, reis, lev livet, og så kan man få barn 

Anonymkode: c8e2e...d1c

Skrevet

Forskjell på 21 og 28 da.. Men nei. Jeg har vært ung mor, ja det har ordnet seg, men man trenger ikke gjøre det vanskelig for seg selv heller. 

Anonymkode: fe7ef...8c6

Skrevet

Nei, aldri. Utdanning, stabilt parforhold og helst fast jobb kommer først. Dessuten er man ung bare en gang, dvs uten bekymringer og forpliktelser. Hun skal reise og oppleve ting før hun får barn.

Anonymkode: 92e91...b93

Skrevet

Nei!! Eg var 30 før eg vart mor. Men surra rundt mykje før den tid, reiste, jobba her og der, så kom ikkje igong med utdanning før eg var 28 år. Det har vore slitsomt med både born, utdanning, flytting, oppussing, etablering av god økonomi osb. Anbefalar ikkje mine ungar å gjere det slik heller. Først utdanning. Stabilt parforhold. (Det hadde heldigvis eg😊.) Helst hus i orden og, iallfall økonomi så ein slepp å slite seg heilt ut på å gjere absolutt alt sjølv om ein skal pusse opp hus etter at ein har fått ungar. 

Anonymkode: 8c12b...2ba

Skrevet

Hva mener du med 20årene? Jeg var 25 år, og for meg var det ikke feil. Skal sies at jeg da var gift, hadde jobb og egen bolig, og barnet vårt er til ved hjelp av ivf. Jeg var redd de skulle mene jeg/vi var for ung, men de var veldig positiv fordi folk venter altfor lenge i dag med å starte varmeproduksjonen. Dette er 13 år siden nå.

Anonymkode: 95bac...2d7

Skrevet

Jeg håper hun venter til 26-30 år og skaffer seg en utdanning først og gjerne kommer seg ut i arbeidslivet før hun får barn.

Anonymkode: 0798b...291

Skrevet

Nei. Og det har jeg sagt til dem allerede. 

Anonymkode: 2ecc6...16a

Skrevet

Jeg håper jo de venter til siste halvdel av 20-årene i hvertfall, selv om det nok ordner seg på et vis om de skulle få barn tidligere. 

Anonymkode: d7a4a...2eb

Skrevet

Nei virkerlig ikke! Jeg håper barna mine er minst 25 før de får barn (jeg selv var 30 da førstmann kom). I det minste bør de ha en stabil jobb slik at de kan forsørge seg selv og evt barn. Man vet ikke hva livet bringer, men man bør planlegge det man kan.

Anonymkode: 058c8...939

Skrevet

Nå har jeg sønner, men ville vel ikke anmodet noen å få barn. Det må de finne ut av selv. 

Jeg fikk barn som 34 og 36. Hvis mine barn venter like lenge blir jeg en gammel bestemor...det er jo også et aspekt her

Anonymkode: f6bc3...922

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå har jeg sønner, men ville vel ikke anmodet noen å få barn. Det må de finne ut av selv. 

Jeg fikk barn som 34 og 36. Hvis mine barn venter like lenge blir jeg en gammel bestemor...det er jo også et aspekt her

Anonymkode: f6bc3...922

Mine barn vokser opp med relativt unge besteforeldre (mine foreldre) og mannens foreldre som er slutten av 70 årene. Gjett hvilke besteforeldre som har masse tid til barna, inviterer de hjem, på kino, blir med på turer og møter opp på skoleforestillinger etc?? Jo...mine svigerforeldre på 75 og 77 år. Mine foreldre har aldri tid....

Anonymkode: 0798b...291

Skrevet

Jeg gikk inn i arbeidslivet (i fast jobb) som 23-åring. Da hadde jeg en mastergrad, egen bolig og jeg og samboeren min hadde vært sammen i 5 år... Man trenger ikke være 30+ for å ha ting på stell. 

Anonymkode: 39f0d...01e

Skrevet

Nei!Om noe,så ville jeg gitt henne råd om å vente til hun hadde et stabilt forhold,en stabil jobb og stabil bosituasjon.Dette kan du selvsagt oppnå tidlig i tjueårene,så jeg hadde også snakket med henne om andre fordeler ved å holde igjen litt.Hadde aldri oppmuntret min datter til å få barn uansett alder.Hun må selv finne ut om hun ønsker barn!

Skrevet

Hvis hun har utdanning, jobb og en fast kjæreste når hun er rundt 25, så synes jeg det er innafor. Det forutsetter selvsagt om hun er klar for det selv. 

Skrevet

Jeg ville aldri pushet på hvis det var slik du sier, synes man bør ha et stabilt samboerskap og økonomi/jobb før man planlegger graviditet uansett alder. Ville uansett heller ikke oppfordret til abort.

Selv fikk jeg uplanlagt barn som 19 åring uten noen av delene, men det ordnet seg jo.

Men ungdommen utvikles raskt i den alderen, det er stor forskjell på om man er 20, 22 eller 25.

Anonymkode: dc9a1...e3a

Skrevet
5 hours ago, Anonym bruker said:

Venninnen min sier at hun oppmuntrer datteren til å komme i gang med å få barn i 20 årene fordi det "alltids ordner seg" og det er ikke noe å vente på. Datteren er en fornuftig jente, men har slitt litt med motivasjonen på skolen og har ikke gjort ferdig vgs. Hun har en kjæreste, men det er ikke sånn at de bor sammen.

Når jeg sier at de færreste forhold som starter på denne alderen vil holde så mener hun at "det kan man jo aldri vite" og at de eldre foreldrene også kan oppleve samlivsbrudd. Og det er klart de kan det. Jeg tenker bare at det er større sjanse for å møte en god partner og skape et stabilt hjem når en er litt eldre. 

Vi har bare veldig forskjellige forventninger til barna våre antar jeg.

jeg synes det er en stor fordel og bli mor ung, jeg var 19, 21 og 23 og er ei ung bestemor på 47 idag

Anonymkode: 9c175...8f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...