Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #1 Skrevet 16. oktober 2018 Har vært "under utredning" i 3 år. Men ingen finner ut av noe, et sykehus driver og undersøker meg for noe irrelevant. (bla.a. allergi mot midd). De mener symptomene ikke er på allergi. Men hva da? spør jeg. Nei, det vet de ikke da. og de sender meg ikke til noen som vet det. Skal til legen idag, har skrevet noe på word som han skal få lese. Fastlegen altså. Aner ikke hva jeg skal gjøre, eller foreslå. Føler jeg sitter fast. NAV ønsker en avklaring og en diagnose. Men sykehuset har brukt årevis på å ikke greie å finne ut av noenting. Anonymkode: f5e54...7d3
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #2 Skrevet 16. oktober 2018 Kanskje du ikke er syk? Anonymkode: 84121...5ba
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #3 Skrevet 16. oktober 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kanskje du ikke er syk? Anonymkode: 84121...5ba Såklart er jeg det... Ellers hadde jeg ikke dratt til legen og sykehuset. Greier du faktisk ikke å komme med noen forslag? Hvorfor svarer du, da? Anonymkode: f5e54...7d3
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #4 Skrevet 16. oktober 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har vært "under utredning" i 3 år. Men ingen finner ut av noe, et sykehus driver og undersøker meg for noe irrelevant. (bla.a. allergi mot midd). De mener symptomene ikke er på allergi. Men hva da? spør jeg. Nei, det vet de ikke da. og de sender meg ikke til noen som vet det. Skal til legen idag, har skrevet noe på word som han skal få lese. Fastlegen altså. Aner ikke hva jeg skal gjøre, eller foreslå. Føler jeg sitter fast. NAV ønsker en avklaring og en diagnose. Men sykehuset har brukt årevis på å ikke greie å finne ut av noenting. Anonymkode: f5e54...7d3 Ja, det er jo her fastlegen skal gjøre jobben sin da. «Sykehuset», og med det så regner jeg med at du har blitt henvist til noen/lege som spesialiserer seg innen et gitt felt, utreder kun «sitt» felt og har sjeldent vidsyn for annet. Så slike utredninger er litt «eliminerings metode». -En spesialist utreder, får man negativt svar så må man Evt henvises videre til neste. Dette har (en dyktig) fastlegen god oversikt over. -Så, når alt er sjekket så må man (fastlegen) lande på en konklusjon utfra svarene fått. Anonymkode: aa12f...06a
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #5 Skrevet 16. oktober 2018 ...Forts... og svaret kan også være psykosomatikk, det må ikke undervurderes heller Anonymkode: aa12f...06a
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #6 Skrevet 16. oktober 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er jo her fastlegen skal gjøre jobben sin da. «Sykehuset», og med det så regner jeg med at du har blitt henvist til noen/lege som spesialiserer seg innen et gitt felt, utreder kun «sitt» felt og har sjeldent vidsyn for annet. Så slike utredninger er litt «eliminerings metode». -En spesialist utreder, får man negativt svar så må man Evt henvises videre til neste. Dette har (en dyktig) fastlegen god oversikt over. -Så, når alt er sjekket så må man (fastlegen) lande på en konklusjon utfra svarene fått. Anonymkode: aa12f...06a Ja, og det jeg har skrevet i word er en kort oppsummering av hva legene på sykehusene har sagt til meg. Fastlegen har jo fått epikrisene osv., men det er så mye på meg at han ikke rekker å lese alt rett før jeg kommer. Problemet oppstår når enkelte symptomer kan være både det ene og det andre, og "ekspertene" ikke greier å se det. De ser kun sin sykdom. Så de ser alt i sin helhet, og siden det ikke er helt a4 symptomer, så finner de ikke ut av det... Og hva skjer med meg hvis ingen kan hjelpe meg? symptomene er så sterke at jeg på de verste dagene ikke kan spise noe. Kanskje drikke litt. Bare ligge i sengen. Det har jeg også skrevet til legen. Mannen min blir med meg for å slå litt i bordet hvis jeg ikke greier det selv 🙄 Anonymkode: f5e54...7d3
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #7 Skrevet 16. oktober 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: ...Forts... og svaret kan også være psykosomatikk, det må ikke undervurderes heller Anonymkode: aa12f...06a Det går dessverre ikke med denne sykdommen. Ellers hadde det vært et lett svar (vanskelig å forklare, men symptomene opptrer etter inntak av noe, ved å puste inn noe, eller ved å ta på noe. Og derfor settes det i sammenheng med allergi. Forståelig nok. Men symptomene som oppstår er atypiske, så derfor er det ikke "bare allergi". Sier legene. Og la oss si at soya er en av 50 ting som utløser symptomene, hvis jeg da får mat med soya i uten å vite det, får jeg symptomer. Det har vært testet). Skulle ønske at de fant ut hva det er og kunne gi meg medisiner. Det er det NAV lurer på, om det finnes en behandling for dette her. Men det vet jo ikke legene og det tærer sånn på meg å vente og vente, ringe, ha timer, bestille timer, si det samme om igjen og om igjen, notere og skrive på word. Periodevis er jeg apatisk, for da handler alt om å overleve. Jeg greier ikke å jobbe med det/kjempe. Da gjør jeg ingenting, men venter på at legen/sykehuset skal gi meg time. Så har jeg aktive perioder der jeg presser meg selv og jobber intenst for å legge en plan for hvordan jeg kan utredes. Men det er så krevende at jeg blir utslitt. Det er også ofte i de periodene jeg er syk at jeg jobber iherdig, og da merker jeg at jeg ikke greier noe annet. Det går utover familielivet. Anonymkode: f5e54...7d3
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #8 Skrevet 16. oktober 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det går dessverre ikke med denne sykdommen. Ellers hadde det vært et lett svar (vanskelig å forklare, men symptomene opptrer etter inntak av noe, ved å puste inn noe, eller ved å ta på noe. Og derfor settes det i sammenheng med allergi. Forståelig nok. Men symptomene som oppstår er atypiske, så derfor er det ikke "bare allergi". Sier legene. Og la oss si at soya er en av 50 ting som utløser symptomene, hvis jeg da får mat med soya i uten å vite det, får jeg symptomer. Det har vært testet). Skulle ønske at de fant ut hva det er og kunne gi meg medisiner. Det er det NAV lurer på, om det finnes en behandling for dette her. Men det vet jo ikke legene og det tærer sånn på meg å vente og vente, ringe, ha timer, bestille timer, si det samme om igjen og om igjen, notere og skrive på word. Periodevis er jeg apatisk, for da handler alt om å overleve. Jeg greier ikke å jobbe med det/kjempe. Da gjør jeg ingenting, men venter på at legen/sykehuset skal gi meg time. Så har jeg aktive perioder der jeg presser meg selv og jobber intenst for å legge en plan for hvordan jeg kan utredes. Men det er så krevende at jeg blir utslitt. Det er også ofte i de periodene jeg er syk at jeg jobber iherdig, og da merker jeg at jeg ikke greier noe annet. Det går utover familielivet. Anonymkode: f5e54...7d3 Uten at jeg kjenner noen av detaljene så vil jeg bare nevne at noen ting , som feks soya som igjen det ofte er soyaproteiner man reagerer på (de samme reagerer da ofte på melk(e protein) ), kan man reagere på uten at det slår ut på allergitester. En ting man kan prøve ut da er å gå på antihistaminer for å dempe kroppens bettenelser og irritasjon mot de tingene man kanskje reagerer på. Anonymkode: aa12f...06a
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #9 Skrevet 16. oktober 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Uten at jeg kjenner noen av detaljene så vil jeg bare nevne at noen ting , som feks soya som igjen det ofte er soyaproteiner man reagerer på (de samme reagerer da ofte på melk(e protein) ), kan man reagere på uten at det slår ut på allergitester. En ting man kan prøve ut da er å gå på antihistaminer for å dempe kroppens bettenelser og irritasjon mot de tingene man kanskje reagerer på. Anonymkode: aa12f...06a Ja, og godt tenkt. Men går allerede på allergimed. Funker ikke. Dvs det funker, uten hadde jeg vært verre, men de fungerer åpenbart ikke godt nok når jeg har vært hoven en uke snart. Anonymkode: f5e54...7d3
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #10 Skrevet 16. oktober 2018 Er det du som er allergisk mot alt og har skrevet her før? Hva med å ta en utredning privat? Anonymkode: b5083...3a2
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #11 Skrevet 16. oktober 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Er det du som er allergisk mot alt og har skrevet her før? Hva med å ta en utredning privat? Anonymkode: b5083...3a2 Jepp. Bare at det ikke er allergi. Nei, det har jeg ikke råd til, dessverre. Men har vurdert privat som har kontakt med helfo så det går på frikort. Men hvilke er det? Jeg aner jo ikke hvor jeg skal begynne hen. Er jo fastlegen idag, men han virker litt sånn.. ja, han vet ikke hvor han skal sende meg? Da jeg ringte (for å få medisin mot hevelser), sa dama at nei, det er ikke så mye fastlegen kan få gjort. Det er det vel!? Provoserte meg egentlig, er jo han som ev. må komme på steder å henvise. Jeg er garantert ikke den eneste i Norge som har det sånn. Det er bare ikke alle som er her inne og skriver om det. En bekjent har hatt lignende symptomer, dog ikke like sterkt som meg. Ble sendt til Trondheim, på st.olavs(?). Der fant de ut noe, men medisinen ble allergimedisin. Som for henne fungerer bra såvidt jeg vet. Men hos meg gjør det ikke det. Har prøvd mange typer. Og når legene sier at dette ikke er allergi alene er det kanskje ikke så rart heller. Jeg trodde egentlig at leger på sykehuset kunne henvise videre, riksen gjorde det, men så leser jeg her at kun fastlegen skal det? Uansett. Jeg tenker å kjøpe ut journalene fra her og der, og samle info. For det greier tydeligvis ikke legen min selv. Anonymkode: f5e54...7d3
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #12 Skrevet 16. oktober 2018 Det er ikke alt man finner ut av. Da må du enten leve med det eller dø av det. Det er ikke noen kamp mot helsevesenet. Det er ikke de som har gjort deg syk og de forsøker ikke hindre deg i å bli frisk. Det er mulig de ikke kan hjelpe deg. Det er noe annet. Alt kan ikke fikses. Anonymkode: 05978...165
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #13 Skrevet 16. oktober 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er ikke alt man finner ut av. Da må du enten leve med det eller dø av det. Det er ikke noen kamp mot helsevesenet. Det er ikke de som har gjort deg syk og de forsøker ikke hindre deg i å bli frisk. Det er mulig de ikke kan hjelpe deg. Det er noe annet. Alt kan ikke fikses. Anonymkode: 05978...165 Det er en kamp, jo. Og uten at du vet detaljer om det så er det faktisk de som har gjort meg syk. Så der tok du feil! Jeg vet ikke om du misforstod hele tråden, men jeg ønsker en avklaring. NAV ønsker å vite om det finnes behandling. Hvis de kommer frem til at det ikke finnes, så er det en avklaring. Anonymkode: f5e54...7d3
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #14 Skrevet 16. oktober 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er en kamp, jo. Og uten at du vet detaljer om det så er det faktisk de som har gjort meg syk. Så der tok du feil! Jeg vet ikke om du misforstod hele tråden, men jeg ønsker en avklaring. NAV ønsker å vite om det finnes behandling. Hvis de kommer frem til at det ikke finnes, så er det en avklaring. Anonymkode: f5e54...7d3 Hvordan kan du vite at helsevesenet gjorde deg syk når du ikke vet hva som feiler deg? Jeg vil anbefale deg timer hos en psykiater som kan hjelpe deg å lære å leve best mulig med symptomene du har. Anonymkode: 05978...165
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #15 Skrevet 16. oktober 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jepp. Bare at det ikke er allergi. Nei, det har jeg ikke råd til, dessverre. Men har vurdert privat som har kontakt med helfo så det går på frikort. Men hvilke er det? Jeg aner jo ikke hvor jeg skal begynne hen. Er jo fastlegen idag, men han virker litt sånn.. ja, han vet ikke hvor han skal sende meg? Da jeg ringte (for å få medisin mot hevelser), sa dama at nei, det er ikke så mye fastlegen kan få gjort. Det er det vel!? Provoserte meg egentlig, er jo han som ev. må komme på steder å henvise. Jeg er garantert ikke den eneste i Norge som har det sånn. Det er bare ikke alle som er her inne og skriver om det. En bekjent har hatt lignende symptomer, dog ikke like sterkt som meg. Ble sendt til Trondheim, på st.olavs(?). Der fant de ut noe, men medisinen ble allergimedisin. Som for henne fungerer bra såvidt jeg vet. Men hos meg gjør det ikke det. Har prøvd mange typer. Og når legene sier at dette ikke er allergi alene er det kanskje ikke så rart heller. Jeg trodde egentlig at leger på sykehuset kunne henvise videre, riksen gjorde det, men så leser jeg her at kun fastlegen skal det? Uansett. Jeg tenker å kjøpe ut journalene fra her og der, og samle info. For det greier tydeligvis ikke legen min selv. Anonymkode: f5e54...7d3 Har du funnet frem til leger som du tror kanskje kan hjelpe deg, og bedt fastlegen henvise deg dit? Men du kan få avslag på henvisningen da, hvis de mener de ikke kan hjelpe deg, men det vet du sikkert. Legen kan og henvise deg til private leger, og da går det på frikortet. Fastlegen min sier det samme som din, han vet ikke helt hvor han skal sende meg, og det er vanskelig når man har kommet til det punktet, at ingen kan hjelpe deg. Anonymkode: d04ae...5dd
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #16 Skrevet 16. oktober 2018 Står du på prednisolon? Anonymkode: 3a68e...e8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå