Gå til innhold

Graviditet og stråling, hva er skadelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som sykepleier på en sengepost og det skjer ukentlig at jeg må følge pasienter til røntgen. Jeg er gravid i uke 7, så har ikke lyst å fortelle sjefen det enda, men jeg lurer på om jeg må det pga, blir jeg ikke utsatt for stråling om jeg følger en pasient inn til MR-maskin? 

Noen som vet?

Jeg var på opplæring med en sykepleier og da sa hun at hvis man er gravid kan man ikke gå inn i MR-rommet...

Anonymkode: 6f97e...a7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber som sykepleier på en sengepost og det skjer ukentlig at jeg må følge pasienter til røntgen. Jeg er gravid i uke 7, så har ikke lyst å fortelle sjefen det enda, men jeg lurer på om jeg må det pga, blir jeg ikke utsatt for stråling om jeg følger en pasient inn til MR-maskin? 

Noen som vet?

Jeg var på opplæring med en sykepleier og da sa hun at hvis man er gravid kan man ikke gå inn i MR-rommet...

På grunn av mye kurs i det siste, har jeg ikke fulgt noen pasienter til røntgen, men jeg vil gjerne ha avklart om dette er noe jeg kan eller om jeg må holde meg unna.

HI

Skrevet

Du skal ikke utsette deg for stråling som gravid! Verken rtg eller mr. Jeg ville snakket med sjefen. Men om det er uaktuelt kan du prøve å alliere deg med de som jobber på rtg-avdelingen og høre om de kan avlaste deg under bildetakning :)

Anonymkode: 17486...3c1

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skal ikke utsette deg for stråling som gravid! Verken rtg eller mr. Jeg ville snakket med sjefen. Men om det er uaktuelt kan du prøve å alliere deg med de som jobber på rtg-avdelingen og høre om de kan avlaste deg under bildetakning :)

Anonymkode: 17486...3c1

Takk for svar. Føler det er så tidlig å fortelle sjefen om graviditeten når jeg er bare 7 uker på vei, men må jeg så må jeg. Jeg er aldri sammen med pasienten under selve bildetakingen, men jeg blir vel utsatt for stråling hvis jeg triller pasienten inn før og etter bildetaking, eks CT eller MR?

HI

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Føler det er så tidlig å fortelle sjefen om graviditeten når jeg er bare 7 uker på vei, men må jeg så må jeg. Jeg er aldri sammen med pasienten under selve bildetakingen, men jeg blir vel utsatt for stråling hvis jeg triller pasienten inn før og etter bildetaking, eks CT eller MR?

HI

😂😂😂😂

Anonymkode: 6539c...593

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI

Disse avgir ikke stråling når de ikke er i bruk. Hvis de gjorde det måtte du brukt personlig verneutstyr når du følger pasienter inn og.

Skrevet

Sykepleier som ikke vet at MR ikke avgir stråling, og som ikke kan Google...? 

MR avgir ikke stråling, så det er trygt. Pga en liten usikkerhet så anbefales det å vente med MR til etter svangerskap om mulig, men det er jo også pga at man må ligge helt i ro ganske lenge for å få gode bilder... 

Hvis CT-en hadde avgitt stråling før og etter, tror du radiografene hadde gått inn uten beskyttelsesutstyr hele tiden? Hva med vaskere? Så lenge du er ute av rommet når alle andre er det går det fint. 

Foreslår at du Googler litt :)

Anonymkode: d3d4c...43a

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

MR avgir ikke stråling, så det er trygt. Pga en liten usikkerhet så anbefales det å vente med MR til etter svangerskap om mulig, men det er jo også pga at man må ligge helt i ro ganske lenge for å få gode bilder... 

Hvis CT-en hadde avgitt stråling før og etter, tror du radiografene hadde gått inn uten beskyttelsesutstyr hele tiden? Hva med vaskere? Så lenge du er ute av rommet når alle andre er det går det fint. 

Det er ikke snakk om at jeg skal inn i MR-maskinen, men å følge inn pasienter før og etter bildetaking. Har googlet masse , men ingen entydig svar. Sykepleieren som gikk med meg på opplæring sa at jeg ikke kunne gå inn i MR-rommet før og etter bildetaking. Hvorfor skulle hun si dette helt ubegrunnet? Det var hennes kommentar som fikk meg til å lure på dette 

HI

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

😂😂😂😂

🙄😜

Skrevet

Vaskere faktisk. Uansett, det er ikke så dumt spørsmål fra HI. Jeg vet om flere som har fått beskjed om å unngå nærkontakt med sine små barn i noen timer etter MR. HI, jeg ville drøftet det med leder jeg, så får du ordentlige svar, og de kan tilrettelegge tidlig dersom det er nødvendig.

Anonymkode: 640b8...e0b

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vaskere faktisk. Uansett, det er ikke så dumt spørsmål fra HI. Jeg vet om flere som har fått beskjed om å unngå nærkontakt med sine små barn i noen timer etter MR. HI, jeg ville drøftet det med leder jeg, så får du ordentlige svar, og de kan tilrettelegge tidlig dersom det er nødvendig.

Ok, da gjør jeg det.

HI

Skrevet

MR avgir ingen stråling. CT avgir heller ingen stråling etter us. Unntaket er hvis man bruker radioaktivt stoff som « kontrast». PET scan. Da skal man holde seg unna etterpå. 

Skrevet
16 hours ago, Anonym bruker said:

Noen som vet?

er ikke du ganske over hysterisk nå?

Anonymkode: c8748...d04

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

er ikke du ganske over hysterisk nå?

Jeg stoler mer på en slagsykepleier på jobb enn deg 😉 

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

hysteri kalles det, ingenting annet

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må være ugreit å være sykepleier og så uvitende. 

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

Er ikke sykepleier

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

hysteri kalles det, ingenting annet

Hvorfor svarer du når du er blottet for kunnskap på dette området ? 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor svarer du når du er blottet for kunnskap på dette området ? 

ME avgir INGEN stråling!!

Skrevet

Det er ikke snakk om at jeg skal inn i MR-maskinen, men å følge inn pasienter før og etter bildetaking. Har googlet masse , men ingen entydig svar. Sykepleieren som gikk med meg på opplæring sa at jeg ikke kunne gå inn i MR-rommet før og etter bildetaking. Hvorfor skulle hun si dette helt ubegrunnet? Det var hennes kommentar som fikk meg til å lure på dette 

HI

Og da var du ikke gravid, eller hun visste det ikke? Hvordan kan da teknikerene gjøre det hele dagen, hver dag?

Anonymkode: d0f6e...b4f

Skrevet

Hva mener du med vaskere faktisk?

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og da var du ikke gravid, eller hun visste det ikke? Hvordan kan da teknikerene gjøre det hele dagen, hver dag?

Ingen på jobb vet om graviditeten. Slagsykepleier advarte meg vel i tilfelle. Jeg gikk ikke inn i MR-rommet siden slagspl sa at man ikke skal gjøre det når man er gravid 

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle sykepleiere i Norge er jo sånn, da. 

Anonymkode: e6572...b15

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De har i alle fall en utdannelse. I motsetning til deg. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Haha, tenk å være så dømmende 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...