Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #1 Skrevet 15. oktober 2018 I kveld trenger jeg litt hjelp til å sortere. Fikk en telefonoppringing i ettermiddag, skjult nr og en ung kvinnestemme. Hun navnga datteren min på 15 og fortalte at hun var blitt filmet idet hun var i ferd med å stjele på en matbutikk. Jeg svarte vel litt krast noe med at dette greier jeg ikke å ta seriøst iom at det var skjult nr., så vedkommende la på. Konfronterer datteren med samtalen, og hun innrømmer at hun har nasket ved flere anledninger, både alene og sammen med andre. Alle gjør det bla bla. Hun virket veldig redd etter oppringningen og tror at det kan være en venninne som hun er uklar med som står bak osv. Påstår hun har stoppet nå, og at det hele startet i vår i en periode hun ikke hadde det bra med seg selv. Beskriver spenning... Det jeg lurer mest på, hvorfor ringte vedkommende? Hva ønsket hun å oppnå? Er glad hun gjorde meg oppmerksom på dette, men lurer veldig på motivet bak? Hva tror dere? Jeg tar selvfølgelig tak i problemet med stjeling og de andre issuene datteren min har, hvis noen lurer på det. Hun har muligens en diagnose, og skal utredes...hun har stjålet hjemme også, så er egentlig ikke så overrasket over at dette kom opp. Anonymkode: e926c...dce
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #2 Skrevet 15. oktober 2018 Det er vel en ting som ikke er så enkel å ringe om, antakelig bør du bare blåse i motivet og være glad til at dette kommer for en dag. Det er en utrolig skummel vei å være på. Hun er femten - da vil hun få det på vandel om hun blir tatt. Anonymkode: 39191...0a1
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #3 Skrevet 15. oktober 2018 Hun ønsker å hjelpe datteren din, uten å utsette seg for hevn for å ha sladret. Anonymkode: 0a630...25e
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #4 Skrevet 15. oktober 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hun ønsker å hjelpe datteren din, uten å utsette seg for hevn for å ha sladret. Anonymkode: 0a630...25e Håper du har rett. Har bare litt vanskelig for å tro at hensikten er så edel, gitt at telefonen kom fra en av hennes jevnaldrende. Redd det ligger mer bak, men forstår ikke hva det skulle vært.. Anonymkode: e926c...dce
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #5 Skrevet 15. oktober 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Håper du har rett. Har bare litt vanskelig for å tro at hensikten er så edel, gitt at telefonen kom fra en av hennes jevnaldrende. Redd det ligger mer bak, men forstår ikke hva det skulle vært.. Anonymkode: e926c...dce Men hvordan vet du hvem den kom fra, det var jo skjult nr? At din datter tror det, betyr jo ikke at det stemmer. Det kan jo være noen andre som har sett det eller hørt om det Anonymkode: 40335...844
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #6 Skrevet 15. oktober 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Håper du har rett. Har bare litt vanskelig for å tro at hensikten er så edel, gitt at telefonen kom fra en av hennes jevnaldrende. Redd det ligger mer bak, men forstår ikke hva det skulle vært.. Anonymkode: e926c...dce Her har du 100% feil fokus. Det er helt uinteressant hva som ligger bak. Anonymkode: 39191...0a1
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #7 Skrevet 15. oktober 2018 Det spiller jo ingen rolle hvorfor vedkommende ringte. De elsker å sladre på hverandre i den alderen. Anonymkode: fc676...a91
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #8 Skrevet 15. oktober 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Håper du har rett. Har bare litt vanskelig for å tro at hensikten er så edel, gitt at telefonen kom fra en av hennes jevnaldrende. Redd det ligger mer bak, men forstår ikke hva det skulle vært.. Anonymkode: e926c...dce det kan fint være den butikkansatte siden vedkommende vet det ble filmet og det er sannsynlig at det blir anmeldt dersom det skjer igjen. På meg virker dette som en advarsel om "siste sjanse". Noe som er snilt når de bare trenger å anmelde og legge ved bevis. Anonymkode: f0161...fe5
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #9 Skrevet 15. oktober 2018 Kan nok være en ex venninne som bare vil at datteren din skal få kjeft av mor og far? reagerer litt mer på at du snakker om utredning og diagnose ? Prøv heller å hjelp datteren din ut av stjelingen og andre problemer enn at hun allerede som 15 åring blir stilt med en diagnose. Det vil tære på selvfølelsen hennes. Jeg stjal 1 gang i den alderen der, ble tatt gjorde det aldri igjen. Mange av mine venninner på den tiden stjal mye. Men de slutta med det, selv uten diagnose. Prøv å forklar for henne at det er flaut og spørr henne rett ut om hvorfor hu gjør det. Eller få en annen i familien/venninne til å gjøre det for deg. Da kan det hende at hu vil gi et ærlig svar tilbake. Ikke start med diagnoser allerede. Det er bare trist. Anonymkode: c597c...967
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #10 Skrevet 15. oktober 2018 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: I kveld trenger jeg litt hjelp til å sortere. Fikk en telefonoppringing i ettermiddag, skjult nr og en ung kvinnestemme. Hun navnga datteren min på 15 og fortalte at hun var blitt filmet idet hun var i ferd med å stjele på en matbutikk. Jeg svarte vel litt krast noe med at dette greier jeg ikke å ta seriøst iom at det var skjult nr., så vedkommende la på. Konfronterer datteren med samtalen, og hun innrømmer at hun har nasket ved flere anledninger, både alene og sammen med andre. Alle gjør det bla bla. Hun virket veldig redd etter oppringningen og tror at det kan være en venninne som hun er uklar med som står bak osv. Påstår hun har stoppet nå, og at det hele startet i vår i en periode hun ikke hadde det bra med seg selv. Beskriver spenning... Det jeg lurer mest på, hvorfor ringte vedkommende? Hva ønsket hun å oppnå? Er glad hun gjorde meg oppmerksom på dette, men lurer veldig på motivet bak? Hva tror dere? Jeg tar selvfølgelig tak i problemet med stjeling og de andre issuene datteren min har, hvis noen lurer på det. Hun har muligens en diagnose, og skal utredes...hun har stjålet hjemme også, så er egentlig ikke så overrasket over at dette kom opp. Anonymkode: e926c...dce Din datter er en tyv, ta tak i problemet og drit i hva motivet til varsler er. Det er ikke varsler som skal tas, skjønner ikke at du fokusere på det engang. Vær glad du fikk vite. Anonymkode: 1ce98...31b
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #11 Skrevet 15. oktober 2018 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvordan vet du hvem den kom fra, det var jo skjult nr? At din datter tror det, betyr jo ikke at det stemmer. Det kan jo være noen andre som har sett det eller hørt om det Anonymkode: 40335...844 Det samme tenker jeg. Kanskje det var en butikkansatt som vet hvem din datter er. Anonymkode: c26f2...b10
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #12 Skrevet 15. oktober 2018 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Din datter er en tyv, ta tak i problemet og drit i hva motivet til varsler er. Det er ikke varsler som skal tas, skjønner ikke at du fokusere på det engang. Vær glad du fikk vite. Anonymkode: 1ce98...31b Hvis det ikke hadde vært sant så hadde det vært trakassering, og naturligvis av stor betydning for HI og datteren hvem det var som ringte. Anonymkode: c26f2...b10
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #13 Skrevet 15. oktober 2018 For alt i verden ikke bruk at hun har en diagnose som argument.Har to barn med diagnose og de har aldri fått bruke diagnosen som en unnskyldning for at de kan gjøre feil.Barna skal ut i verden og trenger styrke ,å ikke unnskyldninger. Anonymkode: 1b308...5ab
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #14 Skrevet 16. oktober 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Her har du 100% feil fokus. Det er helt uinteressant hva som ligger bak. Anonymkode: 39191...0a1 Enig Anonymkode: 44962...3d9
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #15 Skrevet 16. oktober 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis det ikke hadde vært sant så hadde det vært trakassering, og naturligvis av stor betydning for HI og datteren hvem det var som ringte. Anonymkode: c26f2...b10 Meeeen nå var jo dette sant da. Du burde heller takke den som ringte. . Anonymkode: 44962...3d9
sotosmor Skrevet 16. oktober 2018 #16 Skrevet 16. oktober 2018 Snakk med datteren din om konsekvensene av å fortsette å stjele. Når hun blir 16, er hun over den kriminelle lavalder og kan dømmes for nasking/tyveri. Og enkelte utdanninger krever rent rulleblad, og med tyveri på rullebladet, kan drømmeutdanningen hennes ryke. Og jeg tror at USA krever rent rulleblad for å komme inn i landet. Det vet jeg ikke sikkert, men har hørt det. Fortell henne om konsekvenser, og vær glad for at noen varslet deg. Nå har du mulighet til å få snudd en svært negativ utvikling hos henne før det er for sent. Og hun bør selvfølgelig ikke lenger få lov til å gå på butikker og senter alene. Og hun bør erstatte det hun har nasket.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #18 Skrevet 16. oktober 2018 1 time siden, sotosmor skrev: Snakk med datteren din om konsekvensene av å fortsette å stjele. Når hun blir 16, er hun over den kriminelle lavalder og kan dømmes for nasking/tyveri. Og enkelte utdanninger krever rent rulleblad, og med tyveri på rullebladet, kan drømmeutdanningen hennes ryke. Og jeg tror at USA krever rent rulleblad for å komme inn i landet. Det vet jeg ikke sikkert, men har hørt det. Fortell henne om konsekvenser, og vær glad for at noen varslet deg. Nå har du mulighet til å få snudd en svært negativ utvikling hos henne før det er for sent. Og hun bør selvfølgelig ikke lenger få lov til å gå på butikker og senter alene. Og hun bør erstatte det hun har nasket. Det kriminelle lavalderen i Norge er vel 15 år? Jeg har også hørt dette angående innreise til USA. Skjønner at det oppleves ubehagelig med anonym oppringing, men tenker personen som ringte gjorde deg en enorm tjeneste, som garantert var minst like ubehagelig for henne. Nå har du sjansen til å la datteren din ordne opp i livet sitt før dette havner på et rulleblad, og ødelegger muligheter senere i livet. Jeg hadde vært evig takknemlig i en slik situasjon. Anonymkode: 3f255...41d
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #19 Skrevet 16. oktober 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis det ikke hadde vært sant så hadde det vært trakassering, og naturligvis av stor betydning for HI og datteren hvem det var som ringte. Anonymkode: c26f2...b10 Men dette er jo sant. Anonymkode: 03cba...ad8
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #20 Skrevet 16. oktober 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis det ikke hadde vært sant så hadde det vært trakassering, og naturligvis av stor betydning for HI og datteren hvem det var som ringte. Anonymkode: c26f2...b10 Hvorfor det? Med mindre man er av typen som er mer opptatt av hva andre tenker og mener og tror enn av faktisk vesentlige forhold er det helt uinteressant. Anonymkode: 39191...0a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå