Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #1 Skrevet 15. oktober 2018 nå har det seg slik at jeg er alene med min sønn på 7 år. Han har hatt det litt tøft på skolen fra begynnelsen av siden han har forsinket språkforståelse mm. Nå går han i andre klasse og dette har skolen visst fra før han begynte på skolen. Det har aldri vært noe bekymring egentlig. Når han skulle få ekstra i norsk får han i matte osv. Han går i en helt forferdelig klasse og vi ser mer og at mer at han ikke trives samt at han sliter sosialt. Dette vet skolen om. Jeg kan kun jobbe med han hjemme og ikke på skolen. Det som er problemet er at det er alltid min sønns reaksjonsmønster som er feil, aldri noen andres. Det er alltid han som må korrigeres på. Jeg har nå blitt pepret med negative tilbakemeldinger lenger og er i ferd med å gå i en stor konflikt med skolen. Men føler meg så alene, det er ingen andre enn meg som som barnet i dette. Det virker osm det er prestisje for skolen og ikke gjøre noe. finnes det noen jeg kan støtte meg på i møter med skole? Anonymkode: 070da...d48
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #2 Skrevet 15. oktober 2018 Hva sier PPT? Anonymkode: c618d...774
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #3 Skrevet 15. oktober 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: nå har det seg slik at jeg er alene med min sønn på 7 år. Han har hatt det litt tøft på skolen fra begynnelsen av siden han har forsinket språkforståelse mm. Nå går han i andre klasse og dette har skolen visst fra før han begynte på skolen. Det har aldri vært noe bekymring egentlig. Når han skulle få ekstra i norsk får han i matte osv. Han går i en helt forferdelig klasse og vi ser mer og at mer at han ikke trives samt at han sliter sosialt. Dette vet skolen om. Jeg kan kun jobbe med han hjemme og ikke på skolen. Det som er problemet er at det er alltid min sønns reaksjonsmønster som er feil, aldri noen andres. Det er alltid han som må korrigeres på. Jeg har nå blitt pepret med negative tilbakemeldinger lenger og er i ferd med å gå i en stor konflikt med skolen. Men føler meg så alene, det er ingen andre enn meg som som barnet i dette. Det virker osm det er prestisje for skolen og ikke gjøre noe. finnes det noen jeg kan støtte meg på i møter med skole? Anonymkode: 070da...d48 Jeg har egentlig ikke noe svar på spørsmålet, men sender deg masse sympati og gode tanker. At en skole fortsatt argumenterer for at det er barnet det er noe galt med og ikke omgivelsene, er dessverre ikke overraskende, men fullstendig feil. Alle barn har muligheter for å fungere godt gitt rette omgivelser Kanskje du vil ha nytte av å lese deg litt opp på forskning rundt dette, slik at du har noe å «slå i bordet» med? Thomas Nordahl og høgskolen Innlandet har skrevet endel rundt dette; hva man faktisk kan gjøre noe med, og det er ikke barnet, men omgivelsene. Jeg ønsker deg masse lykke til! Anonymkode: b17f2...d66
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #4 Skrevet 15. oktober 2018 Det er jo sånn at det ER barnet som ikke fungerer, da. Anonymkode: 8811c...529
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #5 Skrevet 15. oktober 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo sånn at det ER barnet som ikke fungerer, da. Anonymkode: 8811c...529 Så da skal jeg bare gi opp da? Og la barnet seile sin egen sjø? Anonymkode: 070da...d48
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #6 Skrevet 15. oktober 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva sier PPT? Anonymkode: c618d...774 Ppt har vært inne og han fikk hjelp før. Så mente skolen at de kunne gi den hjelpen. Ppt er inne for hele klassen men blir på en måte sendt i ring. Anonymkode: 070da...d48
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #7 Skrevet 15. oktober 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har egentlig ikke noe svar på spørsmålet, men sender deg masse sympati og gode tanker. At en skole fortsatt argumenterer for at det er barnet det er noe galt med og ikke omgivelsene, er dessverre ikke overraskende, men fullstendig feil. Alle barn har muligheter for å fungere godt gitt rette omgivelser Kanskje du vil ha nytte av å lese deg litt opp på forskning rundt dette, slik at du har noe å «slå i bordet» med? Thomas Nordahl og høgskolen Innlandet har skrevet endel rundt dette; hva man faktisk kan gjøre noe med, og det er ikke barnet, men omgivelsene. Jeg ønsker deg masse lykke til! Anonymkode: b17f2...d66 Tusen takk 😊 hele klassen skal bli hjulpet ihht hva han skriver. Men det å sitte alene i møter med 4-5 stk er ikke alltid like heldig. Man blir overkjørt de lux Anonymkode: 070da...d48
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #8 Skrevet 15. oktober 2018 Hva slags handlingsmønster er det snakk om her? Har du lest om proactive og reactivate aggression? Anonymkode: 419d0...873
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #9 Skrevet 15. oktober 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva slags handlingsmønster er det snakk om her? Har du lest om proactive og reactivate aggression? Anonymkode: 419d0...873 Hvis noen mobber han så går han vekk og griner, hvis ha syns noe er urettferdig så sier han ifra. Han reagerer med gråt aldri noe fysisk eller stygt språk. Nei, hva er det? Anonymkode: 070da...d48
Hannasbananas Skrevet 15. oktober 2018 #10 Skrevet 15. oktober 2018 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo sånn at det ER barnet som ikke fungerer, da. Anonymkode: 8811c...529 Slutt da, så dum er man bare ikke! 🤦🏻♀️
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #11 Skrevet 15. oktober 2018 Jeg har litt vanskelig for å oppfatte hva som egentlig er problemet og hva du mener skolen burde gjort. Er det den faglige biten dere trenger hjelp til? Er det faktisk mobbing av din sønn? Er problemet at din sønn oppfatter ting som mobbing som ikke er ment sån? Anonymkode: 64c5c...93c
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #12 Skrevet 15. oktober 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis noen mobber han så går han vekk og griner, hvis ha syns noe er urettferdig så sier han ifra. Han reagerer med gråt aldri noe fysisk eller stygt språk. Nei, hva er det? Anonymkode: 070da...d48 Hvis noen mobber han, ELLER han ikke har et tilfredsstillende skolemiljø, noe det høres ut på innlegget ditt, må skolen lage en handlingsplan. Krev en handlingsplan etter paragraf 9A. Dette kan ikke skolen motsette seg. Eller - gå rett til fylkesmannen. Det har du all rett til å gjøre. Det er elevens subjektive oppfatning som skal vektlegges https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61#KAPITTEL_11 Anonymkode: b17f2...d66
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #13 Skrevet 15. oktober 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg har litt vanskelig for å oppfatte hva som egentlig er problemet og hva du mener skolen burde gjort. Er det den faglige biten dere trenger hjelp til? Er det faktisk mobbing av din sønn? Er problemet at din sønn oppfatter ting som mobbing som ikke er ment sån? Anonymkode: 64c5c...93c Svar på siste avsnitt: har ingen betydning, det er elevens subjektive oppfatning som teller (oppl.lovens 9A) Anonymkode: b17f2...d66
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #14 Skrevet 15. oktober 2018 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo sånn at det ER barnet som ikke fungerer, da. Anonymkode: 8811c...529 Kjære vene. Selv om barnet selv har utfordringer selv, så kan miljøet forverre eller bedre disse. Du skal ha rett til å ha med deg en støtteperson du selv velger HI. Kjenner du noen med litt kunnskap og erfaring på området du kan snakke med? Og mobbes sønnen din? Da kan du forlange at det skal lages enkeltvedtak og iverksettes tiltak, uansett om han har utfordringer som gjør ham til et «lettere» offer enn andre eller ei. Anonymkode: cde6f...739
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #15 Skrevet 15. oktober 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Svar på siste avsnitt: har ingen betydning, det er elevens subjektive oppfatning som teller (oppl.lovens 9A) Anonymkode: b17f2...d66 Det er ikke fulltallig enkelt altså, men ja- elevens subjektive opplevelse skal ilegges stor vekt og det skal gjøres en undersøkelse fra skolens side. Anonymkode: cde6f...739
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #16 Skrevet 15. oktober 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Svar på siste avsnitt: har ingen betydning, det er elevens subjektive oppfatning som teller (oppl.lovens 9A) Anonymkode: b17f2...d66 Det vil jo være et problem for gutten uansett årsak til at han ikke trives, men måten å angripe problemet på, og hvem som kan hjelpe, vil kunne variere mye avhengig av hvorfor han ikke trives. Anonymkode: 64c5c...93c
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #17 Skrevet 15. oktober 2018 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Svar på siste avsnitt: har ingen betydning, det er elevens subjektive oppfatning som teller (oppl.lovens 9A) Anonymkode: b17f2...d66 Og det er hele problemet. Anonymkode: 8811c...529
Hannasbananas Skrevet 15. oktober 2018 #18 Skrevet 15. oktober 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Og det er hele problemet. Anonymkode: 8811c...529 Du virker rimelig enkel. Det er min subjektive oppfatning.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #19 Skrevet 15. oktober 2018 Jeg kjenner meg igjen i dette, bortsett fra at i mitt barns tilfelle har det vært mye fysisk utagering og uro - dette har altså kun vært i skolesammenheng og ikke hjemme, bortsett fra i forbindelse med lekser. Jeg har fått vanvittig god hjelp fra BUP, som konkluderte med at det ikke handlet om diagnose, men om en skole som overhodet ikke har tilrettelagt for et barn med en litt annerledes evneprofil enn vanlig. BUP har også vært med i møter med skolen, som har gjort det mye enklere for meg å gå med rak rygg i møte med dem. Konklusjonen er at det ikke er barnet som er problemet. Barn er BARN. Barnet må sees i en kontekst, og i vårt tilfelle har konteksten vært vanskelig, og ikke sørget for tilpasning eller støtte til emosjonsregulering. Endelig har skolen tatt grep, og jeg ser enorm forskjell - som også påvirker det sosiale svært positivt. Mitt råd er derfor å få til BUP, også ønsker jeg deg uansett lykke til! Anonymkode: 90a91...173
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #20 Skrevet 15. oktober 2018 Ja, og en ting til, jeg tenker også på min rolle akkurat slik du beskriver. Det er jeg som er mitt barns talsperson. Jeg er linken og koordinator mellom alle instanser barnet har med å gjøre. Det er jævlig slitsomt når det butter i mot, men det er jobben min. Og når man ser bittelitt fremgang er det også veldig motiverende! Anonymkode: 90a91...173
Nyttårs barn Skrevet 15. oktober 2018 #21 Skrevet 15. oktober 2018 Det er nok dessverre sånn at ressurssterke, voksne foreldre i større grad blir tatt på alvor i møte med skolen. Kanskje du kan ta med deg en du stoler på, en som kanskje kjenner til slike ting. Kanskje en av de andre foreldrene som kjenner til klassen? Og når det gjelder barnet ditt så søk hjelp hos BUP, send klage til fylkesmannen om ting ikke tas alvorlig. Og om det ikke bedrer seg så bytt skole, barnet ditt skal selvfølgelig ikke ha det slik.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #22 Skrevet 15. oktober 2018 Har kommunen et familiesenter? Hvis ja kan det være hjelp å hente! Her kan man både få hjelp gjennom samtaler og man kan få vedkommende med på møter osv. Evn spør på helsestasjonen. Anonymkode: 6248e...665
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #23 Skrevet 15. oktober 2018 Be ppt gjøre en ny sakkyndig vurdering av behovet til din sønn. Du kan som forelder selv henvise barnet ditt til ppt. Anonymkode: ac1de...f44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå