Gå til innhold

sKreatinin og prøvesvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått time til CT i morgen tidlig, men pga høstferie fikk jeg ikke lest innkallingsbrevet før i dag. Der står det at jeg må ha tatt blodprøve som viser nyrefunksjon (sKreatinin) før jeg kan ta CT med intravenøs kontrastveske. Er det noen av dere som vet om slike analyser tar lang tid, eller er det som f.eks med crp at man kan avlese svaret med det samme? Viktig CT, så jeg håper jeg slipper å utsette timen...

Anonymkode: c1c2f...336

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok prøven hos fastlegen, og da sa de at de fikk svarene dagen etterpå. Hvis du har tatt kreatinin for ikke så lenge siden, så kan det være at den er gjeldende enda. Det er så rart at det er forskjell på stedene man ttar CT. Jeg tok CT med kontrast på Aleris for ikke så lenge siden, der måtte jeg ikke ha tatt noen prøve først

Anonymkode: 31bbb...317

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har fått time til CT i morgen tidlig, men pga høstferie fikk jeg ikke lest innkallingsbrevet før i dag. Der står det at jeg må ha tatt blodprøve som viser nyrefunksjon (sKreatinin) før jeg kan ta CT med intravenøs kontrastveske. Er det noen av dere som vet om slike analyser tar lang tid, eller er det som f.eks med crp at man kan avlese svaret med det samme? Viktig CT, så jeg håper jeg slipper å utsette timen...

Dyrt kan det og bli for deg hvis du ikke får tatt timen :(

Skrevet

Takk for svar - får bare møte opp og høre hva de sier. Har tatt masse ct oppigjennom både med og uten kontrast, men heller aldri fått beskjed om denne blodprøven. Tror det var ca 700 i gebyr om jeg ikke får brukt timen pluss at det blir ny ventetid... 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Takk for svar - får bare møte opp og høre hva de sier. Har tatt masse ct oppigjennom både med og uten kontrast, men heller aldri fått beskjed om denne blodprøven. Tror det var ca 700 i gebyr om jeg ikke får brukt timen pluss at det blir ny ventetid... 

Det er merkelig at de har forskjellige retningslinjer. Jeg skal ta CT på sykehuset til uka, og da måtte jeg ha tatt blodprøven. Skal du ta den på sykehus? Da kan det jo være at de kan få svar på prøve med en gang, siden de analyserer prøvene selv. Håper det ordner seg for deg.

Skrevet

Ja, skal ta ct på sykehuset, så tenker jeg bare møter opp tidlig og satser på at jeg evt kan ta blodprøven der. Ordner seg nok:-) 

Skrevet

Kreatinin tar ca 2 timer å få prøvesvar på så møt opp i god tid👍🏼 

Anonymkode: 5c74e...801

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kreatinin tar ca 2 timer å få prøvesvar på så møt opp i god tid👍🏼 

Supert - takk for svar! 

Skrevet

Kreatinin tar IKKE 2 timer. Fra prøven er tatt til den er ferdig analysert går det ca 1 time hvis den analyseres med én gang.

Anonymkode: 69294...430

Skrevet

Ja og på sykehuset får de mange prøver hele dagen så den blir ikke alltid analysert med en gang. Så kommer svaret, så er det en bioingeniør som legger prøvesvaret inn i datasystemet. Deretter er det lege og sykepleier som ser på svaret og vi får ingen varsel når svaret kommer, vi må gå inn manuelt å se på svaret. Derfor sier jeg at det tar 2 timer! 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja og på sykehuset får de mange prøver hele dagen så den blir ikke alltid analysert med en gang. Så kommer svaret, så er det en bioingeniør som legger prøvesvaret inn i datasystemet. Deretter er det lege og sykepleier som ser på svaret og vi får ingen varsel når svaret kommer, vi må gå inn manuelt å se på svaret. Derfor sier jeg at det tar 2 timer! 

Straksprøver analyseres umiddelbart jo. Og vi legger selvsagt ikke inn svarene i datasystemet manuelt......

Anonymkode: 69294...430

Skrevet

Ja vel? Flere ganger når det haster med prøvesvar så har jeg ringt lab fra sengepost, og da sitter de med prøvesvaret men sier at de ikke har lagt det inn i dips ennå. 

Skrevet

Hvordan gikk det hi? Fikk du tatt CT i går?

Skrevet

Ja, det fikk jeg! Gikk innom og fikk tatt blodprøven på sykehuset først, men hun mente det ville ta ca 4 timer før svaret var klart. Men når jeg kom til ct-timen viste det seg at jeg hadde tatt denne prøven hos fastlegen for ikke lenge siden,  så jeg styrte litt for ingenting 😊

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det fikk jeg! Gikk innom og fikk tatt blodprøven på sykehuset først, men hun mente det ville ta ca 4 timer før svaret var klart. Men når jeg kom til ct-timen viste det seg at jeg hadde tatt denne prøven hos fastlegen for ikke lenge siden,  så jeg styrte litt for ingenting 😊

Så bra at det ordnet seg :)  Jeg hadde visst og tatt en sånn en tidligere, men visste ikke om det, men min var akkurat litt for gammel da. Det er bra man vet hvilken prøver man tar 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...