Gå til innhold

Myheritage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klikket meg inn på en reklame på fb fra Myheritage. Man kunne bestille et "kit" der man bare tok en sånn q-tips-prøve fra innsiden av munnen og sendte inn. Så skulle man visstnok få svar etter 3-4 uker; på hvor i verden man stammer fra, dna-matcher som gjorde at man kunne finne ukjente slektninger osv... Jeg synes slikt er veldig spennende, og ble i grunnen fristet til å prøve. Men så er jeg veldig skeptisk også, da, og tror selvfølgelig at slikt bare er lureri. Hva gjør de f.eks med informasjonen de tross alt får av meg? Og hvem andre får tilgang til den? Jeg vet at det går ann å ta f.eks farskapstester på nettet på denne måten, så det er vel ikke SÅ farlig heller da? Noen som har prøvd?

Anonymkode: 6f214...bcf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har prøvd. De sammenligner ditt DNA med innsamlet DNA fra forhåndsdefinerte områder i verden. Lureri er det nok ikke, men ganske upresist. Mitt resultat kom tilbake med 80% skandinav og resten en salig mix. Hadde et stort innslag av østeuropeer, dette stemmer godt med rykter i familien. Den store overraskelsen var en liten prosentandel ikke-vestlig DNA. Ser på serien «slaveriets historie» med interesse etter den oppdagelsen....

Bekymringen din om at resultatene vil kunne lagres og ev misbrukes deler jeg også. Har vel bare ikke nok fantasi til å skjønne hvordan det ev skal foregå, pluss at jeg ble for nysgjerrig....

Alt i alt syns jeg testen var en artig å positiv opplevelse. Men gjør obs på at det også er andre tilbydere av slike tester. Vet om National Geographic sin... men kjenner ikke til detaljer rundt den.

Anonymkode: 797d5...6df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...