Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #1 Skrevet 13. oktober 2018 Har dere noen tips til hvordan få opp motivasjonen? Jeg har forsøkt nå i snart ni år uten hell.. og ser så tydelig behov for at datteren min blir litt sliten en gang i blant. Og det hadde vært helt nydelig hvis hun etterhvert kunne finne glede i å være ute i naturen. Anonymkode: b5779...39b
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #2 Skrevet 13. oktober 2018 Hvor mye trener dere voksne? Går på familieturer i naturen? kanskje du må finne rett aktivitet til jenta? Kampsport? Håndball, innebandy? Anonymkode: a7379...e62
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #3 Skrevet 13. oktober 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvor mye trener dere voksne? Går på familieturer i naturen? kanskje du må finne rett aktivitet til jenta? Kampsport? Håndball, innebandy? Anonymkode: a7379...e62 Jeg er selv opptatt av trening og tur i skog og fjell. Har alltid forsøkt å gjøre turer gøy, tar med god niste, har forsøkt geocaching slik at det blir skattejakt i skogen, lagt inn bading på veien osv. Men ingenting funker. Det er like mange protester og ukoselig stemning hver gang. Når vi kommer hjem er hun gira på å gå på tur igjen, for opplevelsen har vært fin.. men så er det samme leksa neste gang. Hun hater gym og fysak - virkelig intenst. Og vi har latt henne forsøke flere aktiviteter uten at hun gar funnet noe hun trives med. Det blir en ond sirkel hvor hun får dårlig fysikk som igjen fører til at hun faller gjennom i aktivitet på skolen og dermed gater det enda mer intenst.. HI Anonymkode: b5779...39b
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #4 Skrevet 13. oktober 2018 Hva med noe "mildere", så hun ikke føler seg underlegen andre hele tiden? Yoga eller bueskyting f eks. Prøv å finn noe hvor ikke fokus er på å sammenligne seg med andre på kondis (Om du svømmer, springer, spiller fotball osv er det fort veldig tydelig om du er mye saktere enn de andre, og det dreper enhver motivasjon om andre må vente på deg hele tiden for å kunne fortsette). Om det ikke er en aktivitet som gjør henne veldig svett kan det likevel være noe som gir henne mestringsfølelse og bedre kropskontroll. Dermed kan det bli enklere og morsommere å være med på andre ting også. Min familie elsket fjellturer da jeg vokste opp. Jeg hatet dem! Da jeg først ble så gammel at jeg fikk slippe gikk det over 10 år før jeg ble med på en fjelltur igjen. Først som voksen har jeg funnet noe glede i det, men jeg går helst alene eller sammen med barna. Når man hele tiden opplever å henge etter og ikke mestre utfordringene så godt som de andre, at folk venter på deg osv så mister man fort gleden ved turen! Hjelper ikke hvor mye gøy de andre finner på underveis for man vet og ser hele tiden at man er underlegen. Anonymkode: dfd6a...21d
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #5 Skrevet 13. oktober 2018 Hvordan er hun på skolen/SFO? Og hva gjør hun etter skolen? Er hun med venner? Anonymkode: 0ca6a...60a
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #6 Skrevet 13. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvordan er hun på skolen/SFO? Og hva gjør hun etter skolen? Er hun med venner? Anonymkode: 0ca6a...60a Hun velger aktiviteter som ikke er fysisk krevende. Liker ikke å hoppe strikk/tau eller ballspill.. Etter skolen går hun på aktiviteter 3 dager.. dans blant annet, men hun tar seg aldri ut på trening. De andre aktivitetene er også innen kultur. Hun har forsøkt ulike fysiske aktiviteter, men det har rett og slett vært noe hun mistrives med.. Hun er ofte med venner hjem og de er her, men vennene er heler ikke så opptatt av ballspill og sånt.. HI Anonymkode: b5779...39b
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #7 Skrevet 13. oktober 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva med noe "mildere", så hun ikke føler seg underlegen andre hele tiden? Yoga eller bueskyting f eks. Prøv å finn noe hvor ikke fokus er på å sammenligne seg med andre på kondis (Om du svømmer, springer, spiller fotball osv er det fort veldig tydelig om du er mye saktere enn de andre, og det dreper enhver motivasjon om andre må vente på deg hele tiden for å kunne fortsette). Om det ikke er en aktivitet som gjør henne veldig svett kan det likevel være noe som gir henne mestringsfølelse og bedre kropskontroll. Dermed kan det bli enklere og morsommere å være med på andre ting også. Min familie elsket fjellturer da jeg vokste opp. Jeg hatet dem! Da jeg først ble så gammel at jeg fikk slippe gikk det over 10 år før jeg ble med på en fjelltur igjen. Først som voksen har jeg funnet noe glede i det, men jeg går helst alene eller sammen med barna. Når man hele tiden opplever å henge etter og ikke mestre utfordringene så godt som de andre, at folk venter på deg osv så mister man fort gleden ved turen! Hjelper ikke hvor mye gøy de andre finner på underveis for man vet og ser hele tiden at man er underlegen. Anonymkode: dfd6a...21d Vi har faktisk avtalt å prøve litt yoga her hjemme.. det hadde vært supert om det falt i smak 😊 Vi har også tatt kontakt med helsesøster for å få noen tips.. Jeg forsøker å ikke presse, nettopp for å ikke dytte henne enda lengre bort fra gleden ved å gå på tur.. men jeg må bare trumfe gjennom innimellom 😊 HI Anonymkode: b5779...39b
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #8 Skrevet 13. oktober 2018 Er hun overvektig? Så lenge hun danser, er med venner og ikke er overvektig ville jeg ikke stresset mye med det. kunne dere invitert med en/flere veninner med på tur? Anonymkode: 0ca6a...60a
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #9 Skrevet 13. oktober 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er hun overvektig? Så lenge hun danser, er med venner og ikke er overvektig ville jeg ikke stresset mye med det. kunne dere invitert med en/flere veninner med på tur? Anonymkode: 0ca6a...60a Hun er ikke overvektig. Men hun blir fort sliten og får raskt hold - eller krampe som hun sier - øverst i magen. Så jeg mener at hun for helsas skyld burde trene utholdenhet. Vi har av og til med venner av henne på tur, og da blir det litt bedre.. men de er ikke så gira de heller 😁 HI Anonymkode: b5779...39b
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #10 Skrevet 13. oktober 2018 Er hun glad i dyr? Det innebærer gjerne en del fysisk aktivitet. Datteren min er heller ikke noe glad i gå tur, men vi låner en ponni, som hun liker å dulle med. Tar vi med en venninne, så de må bytte på å ri, så da må hun gå halve turen. Kjenner dere noen med hund, som hun kan gå tur med? Da kan hun også trene litt hverdagslydighet med den og fokuset er ikke turen, men hunden. Anonymkode: 480c4...aa0
prekæs Skrevet 13. oktober 2018 #11 Skrevet 13. oktober 2018 Skritteller er ofte stas. Finnes på de fleste telefoner. Ville nevnt de anbefalte 10000 skritt om dagen, så kan hun følge med selv.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #12 Skrevet 13. oktober 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har faktisk avtalt å prøve litt yoga her hjemme.. det hadde vært supert om det falt i smak 😊 Vi har også tatt kontakt med helsesøster for å få noen tips.. Jeg forsøker å ikke presse, nettopp for å ikke dytte henne enda lengre bort fra gleden ved å gå på tur.. men jeg må bare trumfe gjennom innimellom 😊 HI Anonymkode: b5779...39b Det er ikke sikkert hun noen gang finner glede ved å gå på tur. Men man kan ha et veldig godt liv likevel! Om hun er glad i å danse så støtt henne i det. La henne ta flere timer hver uke hvis mulig. Så lenge hun ikke er overvektig eller totalt inaktiv er det ok ikke å like turer i skog og mark. Anonymkode: dfd6a...21d
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #13 Skrevet 13. oktober 2018 6 minutter siden, prekæs skrev: Skritteller er ofte stas. Finnes på de fleste telefoner. Ville nevnt de anbefalte 10000 skritt om dagen, så kan hun følge med selv. Lurte faktisk på å kjøpe henne fitbit for barn så kunne hun konkurrere med oss foreldrene. Vi tenkte atvinneren hver uke kunne få velge helgens aktivitet.. HI Anonymkode: b5779...39b
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #14 Skrevet 13. oktober 2018 Jeg ville tatt henne med til legen og sjekket om det er noe fysisk galt med henne. Det er ikke normalt for barn å være i så dårlig form. I tillegg synes jeg dere skal være streng med at hun må gå eller sykle til skole, aktiviteter og venner. Det er det veldig mye god porsjon i. Anonymkode: a60bf...67d
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #15 Skrevet 13. oktober 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er hun glad i dyr? Det innebærer gjerne en del fysisk aktivitet. Datteren min er heller ikke noe glad i gå tur, men vi låner en ponni, som hun liker å dulle med. Tar vi med en venninne, så de må bytte på å ri, så da må hun gå halve turen. Kjenner dere noen med hund, som hun kan gå tur med? Da kan hun også trene litt hverdagslydighet med den og fokuset er ikke turen, men hunden. Anonymkode: 480c4...aa0 Hun elsker katter.. sikkert veloverveid siden de ordner seg selv 😂😂 Hun har faktisk hatt et ønske om å ri.. men det er så sykt dyrt! 6.000 i halvåret mener heg de skulle ha. Men det er jo verd det dersom det gir fysisk styrke.. har ikke helt skjønt om ridning er trening for den som rir.. HI Anonymkode: b5779...39b
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #16 Skrevet 13. oktober 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg ville tatt henne med til legen og sjekket om det er noe fysisk galt med henne. Det er ikke normalt for barn å være i så dårlig form. I tillegg synes jeg dere skal være streng med at hun må gå eller sykle til skole, aktiviteter og venner. Det er det veldig mye god porsjon i. Anonymkode: a60bf...67d Herlighet! Ikke alle barn elsker å bli svett eller gå lange turer på fjellet. De er ikke syk av den grunnen! Anonymkode: dfd6a...21d
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #17 Skrevet 13. oktober 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Herlighet! Ikke alle barn elsker å bli svett eller gå lange turer på fjellet. De er ikke syk av den grunnen! Anonymkode: dfd6a...21d Det er ikke sikkert hun er det, men hun for eksempel en hjerte eller lungesykdom som gjør at hun blir raskere sliten enn andre vil det være viktig å vite. Anonymkode: a60bf...67d
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #18 Skrevet 13. oktober 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville tatt henne med til legen og sjekket om det er noe fysisk galt med henne. Det er ikke normalt for barn å være i så dårlig form. I tillegg synes jeg dere skal være streng med at hun må gå eller sykle til skole, aktiviteter og venner. Det er det veldig mye god porsjon i. Anonymkode: a60bf...67d Hun er godt undersøkt 😊 Hun går til skole og venner, men ikke til aktiviteter da det ligger en times gåtur unna.. Men skal vi på kino eller svømming osv. i byen så prøver vi å gå dit.. da er det liksom en gulrot i enden.. HI Anonymkode: b5779...39b
Nyttårs barn Skrevet 13. oktober 2018 #19 Skrevet 13. oktober 2018 Dansing er jo en flott aktivitet, kanskje dere som familie kan dra i svømmehallen en gang i uken? Det tror jeg alle barn liker. Her vi bor er det store lekeparker med stativer til klatring husking osv, det er jo også trim. Så er det kanskje viktig å ikke kjøre henne rundt,slik at hun har mye hverdagsaktivitet med å komme seg rundt.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #20 Skrevet 13. oktober 2018 De to eldste her er ikke noe glad i det de heller. Eldste på 14 nekter å sykle til trening. For et slit, liksom!! Jeg er den teiteste i verden. Men så danser hun 5 timer i uka pluss at hun har 4 timer gym, og går minst 10.000 skritt om dagen så det er greit. Hun har anlegg for å bli overvektig så har vært velsig streng der... han på 11 har prøvd endel. Hater å bevege seg. Hater lagsport. Hater å bli «målt» på ting. Introvert type som kan gråte fordi han må ha vintersko på. Ikke sutre, men gråte. Sårt. Han fant endelig noe han ville og det var innebandy. Han elsker det!!!! Ikke vet jeg hvorfor for det strider mot alt.... men han koser seg! Anonymkode: 84079...fe6
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #21 Skrevet 13. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hun elsker katter.. sikkert veloverveid siden de ordner seg selv 😂😂 Hun har faktisk hatt et ønske om å ri.. men det er så sykt dyrt! 6.000 i halvåret mener heg de skulle ha. Men det er jo verd det dersom det gir fysisk styrke.. har ikke helt skjønt om ridning er trening for den som rir.. HI Anonymkode: b5779...39b Ridning er trening for den som rir. Det trener både koordinasjon, balanse og kondisjon. Man må riktignok ha ridd litt før det blir god trening av kondisjon, fordi de øvelsene nybegynnere gjør ikke er like krevende. Rytteren bruker hele kroppen for å styre hesten, samtidig må rytterens kropp følge hestens bevegelser. Hesteryggen er ikke i ro når hesten beveger seg, dermed sitter heller ikke rytteren i ro. Anonymkode: 4554d...e52
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #22 Skrevet 13. oktober 2018 Vanskelig å lære store unger friluftsliv når det ikke har vært en naturlig del av livet deres. Særlig ikke når de er motvillig. Dere har begynt for seint. Siden ungen nå er stor går det likevel an å gjøre avtaler. Dessuten: det er foreldrene som faktisk bestemmer, da. Bruk det, så lenge det er nødvendig. Anonymkode: a18ab...c25
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #23 Skrevet 13. oktober 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vanskelig å lære store unger friluftsliv når det ikke har vært en naturlig del av livet deres. Særlig ikke når de er motvillig. Dere har begynt for seint. Siden ungen nå er stor går det likevel an å gjøre avtaler. Dessuten: det er foreldrene som faktisk bestemmer, da. Bruk det, så lenge det er nødvendig. Anonymkode: a18ab...c25 Det står i mitt innlegg at jeg har prøvd i snart ni år.. så usikker på hvor du leser at vi har begynt for seint? Og ja.. jeg bestemmer.. men jeg vil gjerne finne en aktivitet som gir glede og ikke oppleves som tvang. Blant annet fordi jeg ikke vil at hun skal få aversjon mot det. Om noen år bestemmer hun selv.. og gar hun blitt pisket rundt på ting hun hater så kommer hun sannsynligvis til å sky det som pesten når hun blir eldre.. HI Anonymkode: b5779...39b
Emi81 Skrevet 13. oktober 2018 #24 Skrevet 13. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Herlighet! Ikke alle barn elsker å bli svett eller gå lange turer på fjellet. De er ikke syk av den grunnen! Anonymkode: dfd6a...21d Faktisk, barn som ikke er aktive er i risikogruppen for å utvikle depresjon, fedme, psykiske lidelser, dårlig motorikk.. Fysisk aktivitet får kroppen til å produsere serotonin, lykkehormonet vårt. Helsemessig bør barn være aktive hver eneste dag for at de skal unngå både skader og sykdom som kommer av for lite fysisk aktivitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå