Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #1 Skrevet 12. oktober 2018 Hei. Jeg er i en situasjon jeg ikke helt hvordan jeg skal løse. Barnefar og jeg har vært separert (nå skilt) i halvannet år. Jeg jobber i en 60% stilling og har 15 000 utbetalt i mnd, pluss at jeg får barnetrygden (utvidet, og for tre barn). Han har omkring 32 000 i mnd, betaler SFO for to barn og mener derfor at han ikke skal betale bidrag. Vi er gode venner og jeg har virkelig ikke lyst til å dra dette opp igjen, men det er såpass krise økonomisk nå at jeg blir nødt. Noen forslag? Dra ham med til nav? Ringe en advokat? Hilsen fortvilet og rådvill. Anonymkode: fe97d...683
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #2 Skrevet 12. oktober 2018 Eller, har jeg i det hele tatt rett på noe bidrag når jeg får barnetrygden og han betaler sfo? (Han betaler for et barn om en mnd, da en av barna slutter på sfo snart). TS. Anonymkode: fe97d...683
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #3 Skrevet 12. oktober 2018 Men hvis du har økonomisk krise fordi du bare jjobber 60 %, så er det jo du som må jobbe mer. Jeg skjønner godt at han ikke vil betale for at du skal være hjemme 40%. Så løsningen din er jo å jobbe fullt, ikke å kreve han for penger for at du skal være hjemme Anonymkode: 3216b...9cd
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #4 Skrevet 12. oktober 2018 Eh, ja. Det skulle jeg gjerne gjort. Vi bor på et bittelite sted og det er skikkelig flaks at jeg i det hele tatt har den jobben jeg har. Og nei, det er ikke mulighet for å utvide stillingen per i dag, selv om jeg kunne ønske det. Anonymkode: fe97d...683
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #5 Skrevet 12. oktober 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Eh, ja. Det skulle jeg gjerne gjort. Vi bor på et bittelite sted og det er skikkelig flaks at jeg i det hele tatt har den jobben jeg har. Og nei, det er ikke mulighet for å utvide stillingen per i dag, selv om jeg kunne ønske det. Anonymkode: fe97d...683 Men det er jo ikke eksmannen din sin skyld Anonymkode: 3216b...9cd
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #6 Skrevet 12. oktober 2018 Tviler egentlig på at du vil få noe mer ved å ta det gjennom nav. I så fall må du bruke bidraget til å betale for SFO (for da skal ikke han betale denne), og han kan kreve at dere deler barnetrygden. Anonymkode: 57d02...e9c
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #7 Skrevet 12. oktober 2018 Har han 32000kr i brutto eller utbetalt? Hva er din bruttoinntekt? Hvilken samværsbrøk har dere? Det ser ikke ut til at det er store summene i forskjell på inntekten deres. Derfor blir ikke det mange kronene du får i bidrag hvis du begynner å kreve det er jeg redd. Problemet er bare at har dere delt samvær, så skal du også være med å betale SFO. Dessverre tror ikke jeg bidraget blir høyere en halve SFO regningen selv for ett barn. Har får kun annenhver helg samvær. Så blir nok bidraget noe høyere. Men, da skal bidraget være med å dekke alle utgiftene for barna. Ergo sitter du aleine med SFO regningen og kontigent for fotball, svømming osv. Så jeg anbefaler på det sterkeste å gå inn på bidragskalkulatoren for å se hva den sier før du krever noe. Anonymkode: a7c4a...aa7
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #8 Skrevet 13. oktober 2018 Du må nok aktivt jobbe for å skaffe deg 100% jobb. Dersom det ikke finnes noen der du bor må du enten pendle eller flytte. Selv om du ikke få økt stillingen du har nå må du da finne en jobb nr 2 som du kan jobbe 40%. xen har jo ikke særlig høy inntekt og har vel mer enn nok å klare sine egne utgifter på den inntekten han har? Anonymkode: f5103...118
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #9 Skrevet 13. oktober 2018 Du får melde deg som vikar over alt, ta vakter for å jobbe mer, i barnehage, sykehjem, eldrehjem, renhold, bensinstasjon, butikk+++++. Du kan jo ikke ha 40% ferie året rundt, og be eksen om å dekke utgiftene dine🙄 Anonymkode: 3ed99...eae
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #10 Skrevet 13. oktober 2018 1. Bruk bidragskalkulatoren på nav.no. 2. Regn med at inntekten din blir oppjustert til tilsvarende 80 %-stilling (kan ikke jobbe deltid og forvente økt bidrag for det, selv om det er ufrivillig). 3. Ta det derfra. Anonymkode: 9e632...075
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #11 Skrevet 13. oktober 2018 Men kva skal de med SFO når du knapt jobbar? Sjå på utgiftene, om ikkje dei kan reduserast. Anonymkode: e4af4...d8f
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #12 Skrevet 13. oktober 2018 Hvis du er i knipe må du få mere inn, det sier seg selv at 3 barn og 15000 inn ikke går. Men med det din ex har er det vel ikke sikkert at det er der det er mest å hente, heller? Anonymkode: 5ef3c...23e
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #13 Skrevet 13. oktober 2018 Om dere har delt bosted og han betaler SFO skal jeg love deg du ikke får noe ved å gå via nav. Da må du betale alt selv! Og Eksen din tjener ikke så mye så du vil nok få mye mindre enn du gjør nå. Ikke sikkert du har krav på noe i det hele tatt. Anonymkode: 456d8...fe7
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #14 Skrevet 13. oktober 2018 Med delt bosted mener du 50/50? I såfall har jo far tatt mer enn sin del når han betaler SFO og du får all barnetrygden? Du må øke inntekten din. Om det ikke er sjans for større stilling der du er må du få deg en jobb nr 2. Du har jo bare barna halvparten av tiden, så du har god anledning til å ta på deg noe ekstra. Sett deg opp som vikar i barnehage og på sykehjem, søk som ekstrahjelp på bensinstasjoner, butikker og kiosker. Ta på deg husvask eller snømåking. Anonymkode: 745d7...e94
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #15 Skrevet 13. oktober 2018 Tror ikke du vil få noe mer ved å ta det via nav. Om du tar det via dem justerer de opp lønnen din, for det skal ikke lønne seg å jobbe deltid når det kommer til bidrag og om du tar det via dem må du betale sfo du også. Anonymkode: 247f2...a23
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #16 Skrevet 13. oktober 2018 tenker at far betaler nok og du må faktisk jobb mer aktivt og få 100% enten samme sted eller et annet sted, jeg har mindre enn deg i mnd og klarer meg, siden far betaler bhg og sfo. Anonymkode: 7e6ba...1c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå