Gå til innhold

Noen som har strikket granteppe her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke/ hva slags pinner strikket du det på? 😊

Anonymkode: 0af6a...166

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er et granteppe?

Anonymkode: 212cc...828

Skrevet

En strikkeoppskrift fra boken Kjærlighet på pinner :)

Skrevet

Jeg har ikke strikket det, men den typen mønster kan du jo strikke i hvilken som helst garntykkelse og tilhørende pinner. Bare regne ut antall masker etter ønsket størrelse på teppet. 

Personlig synes jeg det blir penest og mest brukervennlig på tynne pinner 3-3,5. 

Anonymkode: 3ff57...1b9

Skrevet

Kan jeg strikke det på rundpinner? Er det en enkel måte å regne ut masker osv? Jeg har lyst til å ha teppet større enn det står i oppskriften :)

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg strikke det på rundpinner? Er det en enkel måte å regne ut masker osv? Jeg har lyst til å ha teppet større enn det står i oppskriften :)

Du strikker en prøvelapp. Teller maskene og ganger opp til den størrelse du vil ha.

Du kan jo strikke frem og tilbake på rundpinner om du vil, men du kan jo ikke strikke rundt. Da blir det et rør i stedet for et teppe.  

Skrevet

Hvis ferdig teppe etter oppskriften er f. Eks. 70 cm bredt, og du vil ha 100 cm. Så deler du det totale antallet opplagte masker på 70 og ganger med 100. Og justerer litt opp eller ned så det går opp i mønsteret. Lengden justerer du selvsagt bare med å strikke lengre.

Eller du ser på oppgitt strikkefasthet, som er antall masker PR 10 cm. Det garnet jeg strikker med nå har 23 masker PR ti cm. Hvis jeg vil ha teppet 40 cm bredere enn oppskriften sier legger jeg på 23 * 4= 92 masker. 

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis ferdig teppe etter oppskriften er f. Eks. 70 cm bredt, og du vil ha 100 cm. Så deler du det totale antallet opplagte masker på 70 og ganger med 100. Og justerer litt opp eller ned så det går opp i mønsteret. Lengden justerer du selvsagt bare med å strikke lengre.

Eller du ser på oppgitt strikkefasthet, som er antall masker PR 10 cm. Det garnet jeg strikker med nå har 23 masker PR ti cm. Hvis jeg vil ha teppet 40 cm bredere enn oppskriften sier legger jeg på 23 * 4= 92 masker. 

Det er lurt å sjekke sin egen strikkefasthet mot oppskriften. Det kan gjøre en stor forskjell i siste ende på hvor bredt teppet blir.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...