Gå til innhold

Kan jeg be gjestene om dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal ha stort 40-årslag. Kan jeg skrive i invitasjonen at jeg ber alle om å ta med en tapasrett? Tenker da videre å skrive at det blir servert vin/øl til maten, og cognac til kaffen, og at gjestene må ta med det de vil drikke utover dette. 

Anonymkode: 54444...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja da skriver du at istedenfor gave ønsker du at de tar ned en tapasrett! 

 

Å invitere i selskap å forvente at folk tar med både mat,drikke og gave er frekt.

Anonymkode: 72e4f...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere skal ha en "kurvfest" er det vel helt innenfor, men jeg ville nok organisert det litt mer så ikke alle kommer med samme rett.

Jeg har vært på flere spleisefester, siste gangen ble det opprettet et arrangement på facebook også skulle alle skrive inn hva de kom til å ta med. Da så folk hva som allerede var skrevet og fant selv ut hva de kunne ha med som passet inn.

Anonymkode: 9e8f6...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja da skriver du at istedenfor gave ønsker du at de tar ned en tapasrett! 

 

Å invitere i selskap å forvente at folk tar med både mat,drikke og gave er frekt.

Anonymkode: 72e4f...ab9

☝️ Dette ☝️

Kunne fint funnet på å bruke det som en grunn ovenfor meg selv for å ikke dra da jeg suger som kokk og har derfor skikkelig angst for å lage mat til andre enn familien.

Anonymkode: 9654c...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det. Ok når man fyller 20, men 40-åringer bør kunne spandere mat og alt av drikke på gjestene sine. Noe annet er barnslig. 😜

Anonymkode: ecdc0...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok om du presiserer at det er i stedet for gave, men det sender jo ut klare signaler om at dere egentlig ikke har råd til festen. Om det er tilfelle  er det jo null problem.

Anonymkode: 05c64...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor i all verden kan man ikke gjøre dette ved en 40-års dag? Man kan da ha hvilken pokkers som helst fest man selv foretrekker?

Det er forbausende mange snobbete herinde! 

Du kan ha piknik i parken eller sammenskudsgilde eller brunch eller akkurat hva du har lyst på for å markere din dag! Men jeg er enig i at ber du folk bidra med mat ber du ikke om gave i tillegg.

Anonymkode: d1d88...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg heller ville stått for mat selv, men at gjestene måtte ta med drikke selv. Det syns jeg er helt innafor. Og et spleiselag på mat er greit hvis det er jentejengen på 10 stk, men i et stort lag syns jeg personlig at det er litt rart at alle tar med en matrett. 

Anonymkode: a501b...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skal ha stort 40-årslag. Kan jeg skrive i invitasjonen at jeg ber alle om å ta med en tapasrett? Tenker da videre å skrive at det blir servert vin/øl til maten, og cognac til kaffen, og at gjestene må ta med det de vil drikke utover dette. 

Anonymkode: 54444...62b

Beklager men synes det blir for dumt. Hvis du ikke har råd til å spandere mat på gjestene så la vær å invitere. Når du inviterer til selskap betaler du for mat og drikke ikke gjestene dine. Hadde droppet den invitasjonen glatt. Man gjør bare ikke slikt som voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi vant med å dekke mat og drikke når vi inviterer til fest, men jeg har en venninne som nettopp hadde 30.årsdag og som inviterte til kurvfest, hvor alle tok med en rett hver i tillegg til gave. Så ble hun sur da fordi noen hadde misforstått og ikke tatt med gave fordi de hadde med mat... best å skrive i invitasjonen om det er istedenfor gave eller inkl gave, så slipper man sure miner i ettertid. 

Anonymkode: 2abeb...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er vi vant med å dekke mat og drikke når vi inviterer til fest, men jeg har en venninne som nettopp hadde 30.årsdag og som inviterte til kurvfest, hvor alle tok med en rett hver i tillegg til gave. Så ble hun sur da fordi noen hadde misforstått og ikke tatt med gave fordi de hadde med mat... best å skrive i invitasjonen om det er istedenfor gave eller inkl gave, så slipper man sure miner i ettertid. 

Anonymkode: 2abeb...c9b

Så utrolig flaut det må være å være så dum

Anonymkode: 57bac...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Blondzilla skrev:

Du kan virkelig ikke gjøre dette i en 40 års dag. Du må stå for mat og drikke, både med og uten alkohol. 

Helt enig i dette! Når man blir 40 år inviterer man ikke til spleiselag. Det er bare flaut!

Anonymkode: 31dcf...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en enslig og ufør svigerinne på 41 år. 

Hun er ganske aktiv i organisasjonen de har for sykdommen hennes, har noen frivillige verv og et veldig stort kontaktnett. I gode perioder er hun mye ute med hunden og har mange venner i det miljøet også.

Men hun har lite penger, trygden hennes er lav og hun har akkurat til husleie og det hun trenger ellers.

Hun hadde et stort selskap i hagen da hun fylte 40 i fjor, med mange gjester, som selv hadde med både mat og drikke. Det ble et stort koldtbord og jeg er 100% sikker på at ingen var "støtt" fordi hun gjorde det på denne måten altså. Alle vet at hun ikke har så god råd selv om hun er over 40 år, og alle satte pris på hennes hagefest selv om de selv hadde bidratt med mat og drikke.

Jeg personlig ville ikke invitert flere enn jeg hadde råd til å lage mat til i et selskap, men jeg synes ikke på noen måte det var flaut eller pinlig at svigerinnen min gjorde noe annet. Det går da ikke an å bli så snobbete....

Tror ikke jeg og min svigerinne har en eneste felles venn, så jeg synes selskapet hennes var jordnært, morsomt og fullt av mennesker jeg aldri ville møtt på ellers. Koste meg jeg :) 

Anonymkode: 9e8f6...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE ok, jeg ville både blitt irritert og tenkt at du var både gjerrig og udannet. Lag heller en stor kjele med suppe og bak en loff, hvis det er pengene som er problemet. 

Anonymkode: d868f...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som syns det er flaut og pinlig at folk ber inn til kurvfest kan jo bare holde seg hjemme. Er jo ikke dermed sagt at man har råd til å spandere full pakke bare fordi man er 40 år. De fleste som blir invitert har vel kanskje enn anelse om hvor landet ligger økonomisk for den som inviterer. Hvis man prøver å holde ett mer glamorøst ytre enn lommeboka tilsier så har man satt seg i en vanskelig situasjon. Personlig så syns jeg det er helt innafor å ta med eget drikke i slike lag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så utrolig flaut det må være å være så dum

Anonymkode: 57bac...0bd

Det er helt sant, men enkelte skjønner det ikke selv.

Anonymkode: 2abeb...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

IKKE ok, jeg ville både blitt irritert og tenkt at du var både gjerrig og udannet. Lag heller en stor kjele med suppe og bak en loff, hvis det er pengene som er problemet. 

Anonymkode: d868f...329

Men hvis du ikke kjenner personen bedre enn som så, så hadde du vel neppe blitt invitert heller

Anonymkode: 57bac...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neesten like pinlig som en venn av meg som ble 50 år å som tok 250 kr per person i "inngangspenger" for å dekke utgiftene til å leie lokale,mat og BRUS. Ikke var det noe fancy mat heller,det var pizza bestillt på døren.

Anonymkode: 97e1c...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da inviterer du heller de nærmeste og ordner mat til så mange du har råd til å kjøpe inn mat til. 

Anonymkode: 8839b...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at det er litt smålig, og hadde nok tenkt mitt... Men har du dårlig råd? Da ville jeg heller hatt et lite selskap med få venner, og stått for mat og drikke selv. 

Men om du absolutt vil ha et stort selskap og spleiselag, så spesifiser i innbydelsen at du ønsker tapasretter istedenfor gave!

Lykke til! 😊

Anonymkode: bb33c...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...