Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #1 Skrevet 12. oktober 2018 Bare så det er sagt så er dette egentlig et skikkelig ilandsproblem. Vi har et barn som fikk et par leker av et annet barn. Jeg er egentlig ikke noe for at unger gir til hverandre eller bytter da de fort kan angre seg og kanskje ikke alltid helt forstår hva det går i. Jeg sa det ikke var så lurt, men foreldrene til det andre barnet insisterte på at et par leker fra eller til ikke spilte noen rolle, må innrømme jeg var slepphendt og ikke involverte meg så mye i det. Barnet her la sin elsk på den ene tingen og så kan dere gjette hva som skjer. Den klassiske «jeg vil ha den tilbake» Hva gjør dere når slike situasjoner oppstår? Det er jo bare ting, så det blir jo litt tullete, men jeg får følgende problemstilling her. Mitt barn får ikke kreve tilbake noe som er gitt bort. Når da andre barn gjør dette og foreldrene til barnet til og med kommer hit for å hente det, hvordan forklare rettferdigheten i dette? Blir ikke enklere av at jeg helt ærlig ikke har snøring på hvilken figur de har fra før og hvilken de har fått. Anonymkode: d01fa...65d
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #2 Skrevet 12. oktober 2018 Hvor gamle er de? Anonymkode: cdec5...0ea
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #3 Skrevet 12. oktober 2018 Det er alltid kilde til problemer det der, så det har vi forbud mot. De kan gi hverandre tegninger og sånt, men ikke leker. Alle foreldrene til vennene rundt her er enige om det. Anonymkode: c436a...9cf
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #4 Skrevet 12. oktober 2018 Jeg nekter ikke barnet mitt å gi bort ting, han har mer enn nok, men jeg forklarer ham at han må være helt sikker og at han ikke kan få det tilbake om han ombestemmer seg. Vet ikke hva jeg ville gjort i ditt tilfelle, de foreldrene høres jo rimelig spesielle ut... Blir jo feil å ta fra barnet noe det har fått, men tror jeg ville prøvd å overtale barnet til å gi det tilbake for å slippe konflikt, og unngått å ta imot noe derfra i fremtiden. Anonymkode: 47191...aa7
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #5 Skrevet 12. oktober 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor gamle er de? Anonymkode: cdec5...0ea Småtrinn på barneskole. Anonymkode: d01fa...65d
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #6 Skrevet 12. oktober 2018 Foreldrene kom for å hente en leke ungen ga bort? Er de helt tullinger? Anonymkode: 3aca3...83a
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #7 Skrevet 12. oktober 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg nekter ikke barnet mitt å gi bort ting, han har mer enn nok, men jeg forklarer ham at han må være helt sikker og at han ikke kan få det tilbake om han ombestemmer seg. Vet ikke hva jeg ville gjort i ditt tilfelle, de foreldrene høres jo rimelig spesielle ut... Blir jo feil å ta fra barnet noe det har fått, men tror jeg ville prøvd å overtale barnet til å gi det tilbake for å slippe konflikt, og unngått å ta imot noe derfra i fremtiden. Anonymkode: 47191...aa7 Var det vi endte opp med, så tingen er levert tilbake. Må innrømme at ikke det var min beste dag som mamma, har sett på nett for å kjøpe noe tilsvarende, men selvfølgelig var den ikke i produksjon lengre. Anonymkode: d01fa...65d
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #8 Skrevet 12. oktober 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Foreldrene kom for å hente en leke ungen ga bort? Er de helt tullinger? Anonymkode: 3aca3...83a Egentlig ganske hyggelige folk, så jeg ble litt perpleks. Anonymkode: d01fa...65d
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #9 Skrevet 12. oktober 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er alltid kilde til problemer det der, så det har vi forbud mot. De kan gi hverandre tegninger og sånt, men ikke leker. Alle foreldrene til vennene rundt her er enige om det. Anonymkode: c436a...9cf Jeg er ganske enig med deg der, tror vi bare må praktisere det hundre prosent fremover. Anonymkode: d01fa...65d
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #10 Skrevet 12. oktober 2018 Noen ganger kan det være uklart hvordan tingen er gitt bort, om det var en gave, et lån eller et tyveri. Hvis det gjelder 5-7åringer er det nok ofte nødvendig at foreldrene er med og løser slike situasjoner som kan oppstå, hvis de er 10 ville jeg sett det som en selvfølge at de løste det selv hvis det ikke dreier seg om ting av stor verdi, som sykkel eller kosebamsen de hadde fra de var 2. Anonymkode: cdec5...0ea
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #11 Skrevet 12. oktober 2018 Det har jeg sagt nei til. Pga at mitt barn til slutt ville gi bort en dyr leke hun fikk til bursdagen som jeg vet hun er glad i. Da satte jeg en stopper for det. Har vært litt sånn her at de har angret, og noen har også blitt "manipulert" til å gi bort leker de egentlig ikke har lyst til å gi bort. Anonymkode: 16fdd...309
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #12 Skrevet 12. oktober 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har jeg sagt nei til. Pga at mitt barn til slutt ville gi bort en dyr leke hun fikk til bursdagen som jeg vet hun er glad i. Da satte jeg en stopper for det. Har vært litt sånn her at de har angret, og noen har også blitt "manipulert" til å gi bort leker de egentlig ikke har lyst til å gi bort. Anonymkode: 16fdd...309 Det beste er totalforbud, ja. Anonymkode: 3aca3...83a
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #13 Skrevet 12. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Egentlig ganske hyggelige folk, så jeg ble litt perpleks. Anonymkode: d01fa...65d Det hadde jeg blitt og... Og lurt litt på hvordan det stod til i topplokket. Anonymkode: 3aca3...83a
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #14 Skrevet 13. oktober 2018 Her får ingen barn få eller gi bort noe som helst. Hvis de er på besøk og har «fått noe av en venn sier jeg «det var snilt av X, men vi gir ikke bort lekene våre. Den kan være her, så kan du leke mer med den neste gang du kommer på besøk». Tilsvarende sier jeg til mine egne barn når de har besøk at «vi gir ikke bort tingene våre, men X kan leke med den her mår han er på besøk». Et av mine barn er en « pleaser», han vil gjerne gi bort alt sitt når han ser at noen andre liker det. Han hadde fort gitt bort alt for å glede andre, og etterpå angret og savnet tingen sin. Gi tilbake det dere har fått, og dropp lekeutveksling i fremtiden. Anonymkode: 2757b...28a
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2018 #15 Skrevet 13. oktober 2018 Dersom begge to er enig så er det helt greit. Samarbeider med de andre foreldrene også, og dersom noen angrer så må det byttes tilbake. Har fungert fint så langt, har to jenter som er 5 og 7 begge går på skolen. Anonymkode: a08cb...880
Mostly Harmless Skrevet 13. oktober 2018 #16 Skrevet 13. oktober 2018 Vi sier nei til å ta imot leker, men er det veldig til insistering, har vi praktisert at vi kan låne leken hjem litt og gi tilbake etter en stund. Vår får heller ikke lov å gi bort, nettopp fordi han ikke helt skjønner rekkevidden av å i et anfall av entusiasme kvitte seg med deler av et legosett eller noe annet han leker masse medselv. Her har det dessuten vært barn på besøk som har syntes så veldig synd på seg selv som ikke hadde slik og sånn leke. Da var det lettere for gutten vår å kunne si at vi foreldre sier nei til å gi bort, og at det gjelder alt og alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå