Gå til innhold

Kjenner jeg blir litt urolig...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... når skolen har utedag og barna klatrer i trær. Tenk om greinene knekker eller gutten min faller ned.

Hvor høyt tenker dere er for høyt?

ja, jeg vet jeg er en hønemamma

Anonymkode: 0f8f1...d46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at de barna som ikke får lov å klatre i trær, klatre i fjell og prøve seg under oppsyn som små og få litt utfordringer har større sannsynlighet for å skade seg når de blir litt større, og ikke kan overvåkes hele tiden.

Barn som er vant til å klatre i trær, og lært fra de er små hvor langt opp og ut på greiner de kan gå, mestrer dette når de blir større og klatrer høyere også.

Anonymkode: 583bb...651

Skrevet

Bare lukk øynene, og la det stå til.

Jeg vet alt om følelsen din... som ambulansearbeider i mange år så har jeg sett de meste av skader på barn, og når jeg fikk barn selv så ville jeg helst pakke de inn i bobleplast og hockey hjelm 😅🙈 Heldigvis så går det stort sett veldig bra. Og jo mer vant de blir, og får lov til å mestre, jo bedre klarer de seg når vi ikke er der til å veilede de. 

Hva høyde angår, og hva som er for høyt, så er ikke det lett å lære de syntes jeg. I mitt hode så er 3x egen høyde nok, men lar de kjøre på hvis underlaget er relativt mykt og det er grener på vei ned som bremser fallet. -Hovedregelen var/er at kommer du deg opp, så må du klare å komme deg ned selv også. Oppmuntre og hei på, men sitt på hendene dine og la de få det til selv (ikke for enhver pris da men du skjønner hva jeg mener :) ). Da begrenser nemlig høyden seg litt selv...i allefall en stund. 

Anonymkode: 27d27...4e9

Skrevet

Hvor mange skader seg sånn egentlig? Ja, det skjer, men i det store og hele så går det fint med de fleste. Alle barn skal ha litt knall og fall, det hører med og det er naturlig del av barndommen. Ikke vær en sånn mor som pakker ungen inn i bobleplast og ikke lar den utforske..

Anonymkode: 16b1d...603

Skrevet

La barnet få være barn og utforsøke, det er på denne låten barna lærer kroppen sin å kjenne og hva de kan og ikke kan. Får de prøve seg under oppsyn så er det mindre sannsynlighet for at de skader seg skikkelig enn om de plutselig gjør dette med venner uten at noen har ett oppsyn, da er de bråtøffe og skal gjøre det de andre gjør. 

Jeg har barn som har klatret i trær, falt ned, fått vondt, men ikke noe værre enn at ett plaster fikser saken (velge ut ett plaster i plasterboksen løser de fleste problemer og vonter, trikset er bare å ha endel ulike å velge i) De har tryna på sykkel, sparkesykkel, de har hamret fingeren, spikket og igrunn hatt en gammeldagsbarndom. Og det faktisk uten noe som har knekt eller måtte syes. 

Asvaltbarn er vel de som oftes skader seg. De som er vokst opp på asvalt og veldig beskyttet lek, de sliter å gå i ulemt terreng og er ikke kjent med deres egene grenser. For grensene må faktisk læres og de må gjerne læres med litt knall og fall, men lærer ungene dette fra de er små så går det ganske naturlig når de blir større. 

Anonymkode: eb8b1...70a

Skrevet

Er det så gale å falle ned fra treet? Min datter falt ned fra et tre og det gikk bra. Hun havnet ikke en gang på legevakten. Det var verre den dagen hun falt hjemme i stuen. Da måtte hun til legen for å lime et sår. 

Anonymkode: 6ea89...287

Skrevet

Jeg har fire barn, og det er veldig sjelden barn skader seg fordi de faller fra trær altså...

Jeg har opplevd at barn har blitt skadet i barnehage og skole (ikke mine), men aldri pga fall fra trær. Ei brakk armen fordi hun falt i trappa, ei brakk armen fordi hun ble syklet ned av en trehjulsykkel, en brakk armen fordi han falt ned fra taket på en hytte og en brakk benet fordi han hoppet fra klatrestativet til sandkassen og vrikket benet i landingen på kanten av kassen.

Ingen har brekt noe fordi de har falt fra et tre ;)

Uhell kan skje overalt, man må bare la barna leke og utfolde seg. De som har best kroppskontroll har minst sjanse for skader, og det er de barna som har hatt minst restriksjoner på lek.

Anonymkode: 0fc3b...530

Skrevet
On 10/11/2018 at 9:38 PM, Anonym bruker said:

... når skolen har utedag og barna klatrer i trær. Tenk om greinene knekker eller gutten min faller ned.

Hvor høyt tenker dere er for høyt?

ja, jeg vet jeg er en hønemamma

Anonymkode: 0f8f1...d46

du får be dem la han la være og klatre i tre og så pakke han inn i bobleplast

Anonymkode: 1e44a...c65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...