Gå til innhold

Hjemmeværende og pensjon.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dersom man er hjemmeværende uten inntekt eller trygd hele livet, vil man allikevel få pensjon når man blir 67? Kan man evt førtidspensjonere seg?

 

Anonymkode: aecf0...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dersom man er hjemmeværende uten inntekt eller trygd hele livet, vil man allikevel få pensjon når man blir 67? Kan man evt førtidspensjonere seg?

 

Anonymkode: aecf0...2ec

Førtidspensjonere deg fra hva da?

Anonymkode: 8779d...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjelder ikke dette meg, jeg har jobba ca 160% siden endt utdannelse. (100%stilling i en jobb, 30% i en annen, og ekstravakter)

Jeg bare lurte da jeg egentlig syntes det var litt merkelig at man da plutselig som 67åring skal få ca 15000kr i mnd. 

Dersom man har valgt å stå utenfor arbeidslivet vet jeg ikke om jeg syns det er riktig at man automatisk får pensjon. 

Anonymkode: aecf0...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Førtidspensjonere deg fra hva da?

Anonymkode: 8779d...255

Nei, det samme lurer jeg på når det kommer til pensjonen generelt da.... Hva er det som gjør at man blir pensjonist som 67 åring dersom man har valgt å stå utenfor arbeidslivet? Men i og med at dette er mulig, så lurte jeg på om man kunne førtidspensjonere seg med en lavere pensjon.

 

Igjen, gjelder ikke meg, er bare nysgjerrig på regelverket og hvordan det funker..

hi.

Anonymkode: aecf0...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det samme lurer jeg på når det kommer til pensjonen generelt da.... Hva er det som gjør at man blir pensjonist som 67 åring dersom man har valgt å stå utenfor arbeidslivet? Men i og med at dette er mulig, så lurte jeg på om man kunne førtidspensjonere seg med en lavere pensjon.

 

Igjen, gjelder ikke meg, er bare nysgjerrig på regelverket og hvordan det funker..

hi.

Anonymkode: aecf0...2ec

Slle har rett på pensjon fra fylte 67 år. Pensjonen består av minstepensjon som alle får, tilleggspensjon utfra opptjening i arbeidslivet og evt utbetaling fra pensjonsforsikring. (Dog veldig enkelt forklart!! - pensjon er bittelitt mer komplekst egentlig....)

Alle er sikret minstepensjon. Tenk på alle bestemødrene som aldri hadde vært i jobb og som plutselig fikk lønn da de ble 67. Ef det virkelig ingen her som husker at egen bestemor plutselig fikk egne penger??

Anonymkode: 31f33...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Slle har rett på pensjon fra fylte 67 år. Pensjonen består av minstepensjon som alle får, tilleggspensjon utfra opptjening i arbeidslivet og evt utbetaling fra pensjonsforsikring. (Dog veldig enkelt forklart!! - pensjon er bittelitt mer komplekst egentlig....)

Alle er sikret minstepensjon. Tenk på alle bestemødrene som aldri hadde vært i jobb og som plutselig fikk lønn da de ble 67. Ef det virkelig ingen her som husker at egen bestemor plutselig fikk egne penger??

Anonymkode: 31f33...c1f

Begge mine bestemødre jobbet, så jeg har aldri tenkt tanken, nei! 

Anonymkode: fd3bc...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk all jobben husmødre har gjort, selvfølgelig skal de få pensjon. Den er virkelig ikke stor! Verre at alle innvandrere har rett på full pensjon etter få år i Norge.

Anonymkode: 379bc...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Begge mine bestemødre jobbet, så jeg har aldri tenkt tanken, nei! 

Anonymkode: fd3bc...7ad

Min bestemor (100 år i år :)) jobbet bare frem til hun giftet seg og fikk barn, etter det var hun hjemmeværende. 

Hun fikk pensjon da hun ble pensjonist, og fikk plutselig egne penger inn hver måned...

Men det er nok litt med uvanlig i den neste generasjonen, min mamma f.eks er 64 år og jobber enda.

Anonymkode: 421fd...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag vil du ha rett på minstepensjon fra 67. 

Hva som skjer den dagen vi faktisk skal gå av er jo usikkert. Det strammes inn på alle felt, jeg tviler på at økonomien og velferden vi har i dag vil vare. Jeg tenker at det lureste du gjør i dag er å betale ned gjeld og sette av en buffer. 

Dette med å bidra til samfunnet er i dag kun definert via skattepenger og en jobb. Jeg er ikke helt enig at det kun er så svart/hvitt. 

Anonymkode: 5c6da...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...