Gå til innhold

Hva har dere i klesbudsjett i mnd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir like forundret hver gang jeg ser på luksusfellen at de setter opp budsjett på 500 kr i mnd på klær. Også dersom de har barn. Skjønner ikke hvordan folk klarer seg på 500 kr!!! 

Hva bruker du alene og hele familien samlet på klær i mnd?

Anonymkode: bb410...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jeg ingen oversikt over, vi kjøper klær når vi trenger eller har lyst på.

Men jeg tror ikke vi kjøper det hver mnd heller. Har man dårlig råd er vel klær det første man må skjære ned på?

Anonymkode: b3d37...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner heller ikke. Men om man er én person, og i en situasjon der man må skjære ned, slik de i Luksusfellen jo er, så er det jo naturlig å ikke kjøpe masse nye klær. 

Hvis jeg ser bort fra klær til barna, som jo stadig trenger noe nytt fordi de vokser for hver ny sesong, så kunne jeg jo fint klart meg noen måneder uten å kjøpe et nytt klesplagg til meg selv. 

Anonymkode: e793e...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste månedene kjøper jeg ikke klær til meg selv, men så kommer det plutselig en større utgift. Sommeren 2017 kjøpte jeg en kjole til 1800 kr, vinteren 2016 en dunjakke til nesten 4000, men slike store utgifter er sjeldne. De drar likevel totalen kraftig opp. Jeg vil tippe på et snitt på rundt 600 pr mnd for klær og sko.

Anonymkode: 37e68...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg brukt ca 100 kr måneden på klær. Sko kommer i tillegg (dyre støvletter ro opp).

Anonymkode: 603ef...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ikke lett å si pr mnd, for vi kjøper klær når det trengs. Men at vi ligger på ca 2000 kr i mnd, vil jeg nok tro er realistisk. 2 voksne og 3 barn i bhg/skole.

Anonymkode: ac218...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper ikke klær hver måned, så snittet blir jo ikke så høyt når man deler forbruket på 12 mnd.

Noen måneden er det selvfølgelig mer, men når man regner det mot de månedene det ikke er noe blir det ikke så mye likevel.

Anonymkode: 6acaa...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke noe budsjett på det. Jeg jobber i klesbutikk, så kjøper når jeg finner noe fint, samme til barna. Men prøver å begrense meg til 1500 kr mnd med mindre det er mye som faktisk trengs

Har man veldig dårlig råd, kan man ikke kjøpe klær hvis det er ikke er prekært behov. Lar man være å kjøpe for de 500 en mnd har man mer til neste mnd oscv

Anonymkode: 9458d...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper på at jeg ligger på et snitt på 1500 pr mnd, og jeg bruker nok det i snitt på datteren vår også. Hvor mye mannen bruker har jeg ikke peiling på.

Men måtte jeg spart så kunne jeg fint klart meg uten å kjøpe så mye til meg selv, og jeg kunne helt klart kuttet ned på hva barnet får også.

Anonymkode: e9d30...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0 kr.

jeg kjøper klær til meg selv stort sett en gang i året. Det er når det kommer feriepenger. Om det er krise kjøper jeg en strømpebukse eller sokker ellers i året.

Barna mine arver det meste av klær, så det er stort sett når det skal kjøpes sko/støvler jeg må sette av penger til det. Uheld skjer jo, så plutselig på jeg skaffe ny bukse til gutten eller regnjakke til jenta, men det er ikke så ofte eller mye at jeg har eget klæsbudget. Det går av de penger vi har til rådighet den måneden. 

Jeg synes egentlig at det er en litt merkelig holdning at man skal ha rett til nye klær hele tiden. Har man bruk for noe nytt fordi det gamle er slitt ut eller man har skiftet størrelse er det jo greit, men de færreste voksne mennesker trenger nye klær hver måned. Da er det fordi det er en hobby, ikke fordi det er et behov.

Anonymkode: dfb2c...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper ca 3000 kr i måneden, det er til meg og 2 barn. Minste barnet må jo ha ny garderobe hvert eneste år, og går opp en størrelse i sko hver sommer og, så er jo ny sko og klær hele tiden. Jeg har de siste årene fått problemer med bena, så må nå ha dyre sko, og bytter gradvis ut skoene mine. Jeg sliter og med allergi og eksem, så er begrenset hva slags klær jeg kan bruke, og da blir det noen ganger dyrere enn hva det kunne blitt. 

Hadde det bare vært meg, kunne jeg jo fint kuttet ned til 500 i måneden, eller litt mindre. For jeg kan jo bare slite ut det jeg har. Men til barn som vokser seg en størrelse større hvert år, så blir det jo dyrt, nye sko, nytt yttertøy og nytt av alt det andre.

Anonymkode: 1a2dc...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne nok ha klart meg godt på 500 kr i måneden, jeg har nok klær for en lang stund. 

Det er jo en grunn til at de er på luksusfellen da, så vil tro at de fleste som får 500 i budsjett har et grunnlag fra før som de kan tære på, og/eller en arbeidshverdag som tåler det. Jobber man i utebarnehage eller i en jobb med kleskode må det jo tas hensyn til det på et vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500kr er 6000kr i året. Vi er 2 voksne og 3 barn og ligger vel på rundt det eller mindre i året. Men nå er det sjeldent jeg og mannen kjøper oss noe. Er stort sett barna som får. På jobb har vi uniform/arbeidsklær fra arbeidsplassen. 

Så 500 pr måned er en helt grei sum.

Anonymkode: a9af4...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

500kr er 6000kr i året. Vi er 2 voksne og 3 barn og ligger vel på rundt det eller mindre i året. Men nå er det sjeldent jeg og mannen kjøper oss noe. Er stort sett barna som får. På jobb har vi uniform/arbeidsklær fra arbeidsplassen. 

Så 500 pr måned er en helt grei sum.

Anonymkode: a9af4...1b8

Det skal godt gjøres å klare seg på 500 kr pr mnd for 5 personer.

Hvis dere trenger 2 par ullsokker, 5 par bummulssokker og 4 truser hver i året blir det ca 300 kr per person hvis du gjør det billig.

Et dyrere plagg  til 2000 hvert 5.år til hver gir dere bare 2500 kr igjen, totalt i året til ulltøy, sokker, bukser, treningstøy, gensere, bh, votter, regntøy osv. Det høres helt urealistisk ut.

Anonymkode: 37e68...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye. Kjøper ikke klær hver måned, bare når det er noe vi virkelig trenger. Ingen av oss har mye eller dyre klær og vi handler ofte på salg. Vi er tre barn og to voksne og ønsker oss ofte klær til barna til jul og bursdag og sånt. Hender av og til at barna trenger regntøy, vintersko, jakke og sånne ting, men det er jo overhodet ikke hver måned. 

Anonymkode: 0b15e...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det skal godt gjøres å klare seg på 500 kr pr mnd for 5 personer.

Hvis dere trenger 2 par ullsokker, 5 par bummulssokker og 4 truser hver i året blir det ca 300 kr per person hvis du gjør det billig.

Et dyrere plagg  til 2000 hvert 5.år til hver gir dere bare 2500 kr igjen, totalt i året til ulltøy, sokker, bukser, treningstøy, gensere, bh, votter, regntøy osv. Det høres helt urealistisk ut.

Anonymkode: 37e68...055

Nei det er ikke urealistisk. Men så klart kjøper ikke klær til flere tusen kroner pr plagg. Sparer og tar vare på det vi har og arver noe. Ungene arver av hverandre. 

Er ikke alle som kan bruke flere tusen kroner på klær i året. Er ikke alle som kjøper alt nytt til alle barna hele tiden. Er ikke alle som må kjøpe de dyreste merkene, verken til seg eller ungene. 

Anonymkode: a9af4...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper jeg bruker 3-5000 kr på meg selv hver mnd. 

Ungene vet jeg ikke, stort sett mannen som handler, men rundt 2-3000. 

Mannen aner jeg ikke hva bruker. 

Anonymkode: a200d...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

0 kr.

jeg kjøper klær til meg selv stort sett en gang i året. Det er når det kommer feriepenger. Om det er krise kjøper jeg en strømpebukse eller sokker ellers i året.

Barna mine arver det meste av klær, så det er stort sett når det skal kjøpes sko/støvler jeg må sette av penger til det. Uheld skjer jo, så plutselig på jeg skaffe ny bukse til gutten eller regnjakke til jenta, men det er ikke så ofte eller mye at jeg har eget klæsbudget. Det går av de penger vi har til rådighet den måneden. 

Jeg synes egentlig at det er en litt merkelig holdning at man skal ha rett til nye klær hele tiden. Har man bruk for noe nytt fordi det gamle er slitt ut eller man har skiftet størrelse er det jo greit, men de færreste voksne mennesker trenger nye klær hver måned. Da er det fordi det er en hobby, ikke fordi det er et behov.

Anonymkode: dfb2c...f6d

For en trist innstilling! Fine klær har med livskvalitet å gjøre. Man trenger ikke TV, bil, god mat. Alt kan forvandles til det «mest nødvendige» som vi har behov for. «Om det er krise kjøper du et par sokker.» Herregud!

Lurer virekelig på hvordan du ser ut, hva du jobber med og hvor du bor.

Anonymkode: 28ca2...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er ikke urealistisk. Men så klart kjøper ikke klær til flere tusen kroner pr plagg. Sparer og tar vare på det vi har og arver noe. Ungene arver av hverandre. 

Er ikke alle som kan bruke flere tusen kroner på klær i året. Er ikke alle som kjøper alt nytt til alle barna hele tiden. Er ikke alle som må kjøpe de dyreste merkene, verken til seg eller ungene. 

Anonymkode: a9af4...1b8

Hvis barna er helt små, under skolealder, som er det billigste, beregner sifo at dere trenger nesten 5 ganger så mye. Det er klart det går å klare seg på lite hvis dere får det meste gratis eller til loppemarkedpriser, men 500 kr er ekstremt lite over tid.

Anonymkode: 37e68...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det skal godt gjøres å klare seg på 500 kr pr mnd for 5 personer.

Hvis dere trenger 2 par ullsokker, 5 par bummulssokker og 4 truser hver i året blir det ca 300 kr per person hvis du gjør det billig.

Et dyrere plagg  til 2000 hvert 5.år til hver gir dere bare 2500 kr igjen, totalt i året til ulltøy, sokker, bukser, treningstøy, gensere, bh, votter, regntøy osv. Det høres helt urealistisk ut.

Anonymkode: 37e68...055

Har man 500 kroner på 5 personer i mnd, så kjøper man jo selvfølgelig ikke et plagg til 2000 kroner. det sier seg vel selv

Anonymkode: 18a69...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har man 500 kroner på 5 personer i mnd, så kjøper man jo selvfølgelig ikke et plagg til 2000 kroner. det sier seg vel selv

Anonymkode: 18a69...6ec

De aller fleste trenger noe dyrt av og til, dress til konfirmasjon, dunjakke til en kald vinter, ballkjole til avsluttningsballet i 9.klasse eller noe annet. At noe slikt skje hvert 5.år er ganske sansynlig.

Det går an å klare seg på veldig lite, men det er ekstremt vanskelig og du må regne med å bli oppfattet som ganske annerledes og utenfor.

Anonymkode: 37e68...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De aller fleste trenger noe dyrt av og til, dress til konfirmasjon, dunjakke til en kald vinter, ballkjole til avsluttningsballet i 9.klasse eller noe annet. At noe slikt skje hvert 5.år er ganske sansynlig.

Det går an å klare seg på veldig lite, men det er ekstremt vanskelig og du må regne med å bli oppfattet som ganske annerledes og utenfor.

Anonymkode: 37e68...055

Noen har faktisk ikke mer 500 kroner, og da bruker man ikke 2000 kroner på et plagg, uansett om det et konfirmasjon, dunjakke eller ballkjole. Jeg har en jobb som jeg er mye ute i, jeg eier ikke en eneste jakke til 2000 kroner, jeg eier heller ikke en eneste dunjakke. Man klarer seg faktisk helt fint uten det.

Anonymkode: 18a69...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...