Gå til innhold

Diskusjon med mannen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han synes det er helt greit å sette bikkja ut på terassen når han skal på jobb.. jeg ville egentlig ikke ha bikkje.. nå føler jeg at det er jeg som må ta ansvar for at den blir luftet. Jeg mener at når man har dratt på seg bikkje må den luftes om morgenen også før jobb, og ikke bare en tur på kvelden. Det er rett og slett for dårlig. Hva mener dere? Hva gjør dere før jobb på morgen? Er nesten skilsmisse her pga denne bikkja. 

Anonymkode: f12a0...22f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke hund selv, men har aldri hørt om noen som ikke lufter bikkja om morgenen. De trenger jo mosjon, høres ikke bra ut. Hvis ikke han klarer å ta vare på hunden, bør den kanskje omplasseres? 

Skrevet

selvfølgelig skal den ha tur før jobb! En hund skal iallefall ha 3 turer om dagen uten at alle trenger å være veldig lange. 

Her går vi rundt 20 min tur på morgenen, en liten 10-20 min tur igjen når barna kommer hjem fra skolen og en lang tur på ettermiddagen/kvelden. I tillegg er han mye ute i den store Hagen. 

Gjør hunden deres fra seg på terrassen??? Stakkars hund. Alene hjemme hele dagen og får kun 1 tur i døgnet. 

Anonymkode: 12d00...637

Skrevet

Går en runde i nabolaget om morgenen, tar vel 10-15 minutter, så hunden får gjort skikkelig fra seg.

Luftes i hagen etter skolen

Får lengre tur på ettermiddag/kveld.

Anonymkode: 38c63...b73

Skrevet

Selvsagt skal hunden luftes på morgenen. Minst 15-20 minutter, spør du meg. Den må jo få tid til å gjøre fra seg, strekke på labbene, snuse litt. Den må også få en minst like lang tur midt på dagen, og en god tur på kvelden. Gjerne mer. Hvis dere ikke får til det, bør dere omplassere hunden. Og nei, å være på terrassen teller ikke som tur. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Går en runde i nabolaget om morgenen, tar vel 10-15 minutter, så hunden får gjort skikkelig fra seg.

Luftes i hagen etter skolen

Får lengre tur på ettermiddag/kveld.

Må vel sies at det er forskjell på hunder da, hva de trenger av mosjon osv.

Min uføre mamma har to sånne små hunder som ikke trenger veldig mye mosjon, men hun er hjemme hele dagen så de går jo ut og inn som de vil. De tisser og bæsjer i hagen, og luftes mange ganger i løpet av dagen, men de får bare en tur. Hun går i 40-60 min i tretiden hver dag, men alle de andre gangene de er ute er det "bare" i hagen. 

De hundene har det veldig godt og det er overhodet ikke et dårlig hundehold selv om de får bare en tur om dagen altså. Men det er forskjell på hvor mye tur en Vorstehr og en Chiuhuaua trenger i løpet av en dag...

Skrevet

Selvsagt må hunder gå tur om morgenen. Og om ettermiddagen. Og om kvelden. Om de gjør fra seg i hagen og på terrassen har dere føkka opp hele deres naturlige instinkt, for de gjør ikke fra seg der de selv oppholder seg om de ikke må.

Anonymkode: cd0c7...19e

Skrevet

Nei den har ikke tilgang til gress eller lignende. Tidligere hat den blitt satt i hundegård.. men der holder han seg.. da har ikke jeg hjertelag til å la den stå der hele dagen så jeg må gå tur med den.han mente den ikke trengte å opplæres i å gå pent i bånd siden det er jakthund. Jeg mente at en hund merker forskjell på en jakttur og bånd tur.. men derfor har det nå blitt ei bikkje som jeg ikke hanskes med. Han er paddesur og kaller meg dramaqueen og må lage et oppstyr ut av alt. Jeg mener det er ganske vesentlig at den blir luftet. I går kom jeg hjem..da satt han å spiste og hunden hadde ikke vært ute på 20 timer. Jeg gikk tur med han da. Jeg har ikke lyst til å ha hund om han ikke kan ta seg av den.. har mange barn og har egentlig fullt opp med de. Men hva skal jeg gjøre. Må jeg true med å stikke om han ikke lufter? Han begynner bare å skrike og blir irritert når jeg snakker om det.. nå siste dagene gar gneldra mi gått i ett! Jeg klarer seriøst ikke mer.. han er forferdelig lat

Skrevet

Hundegården skal opp et annet sted..men alikevel.. er for dårlig

Skrevet

Istedenfor å krangle om det når du først er irritert (som nåe du kommer hjem og ser at hunden ikke er luftet) så bør dere sette dere ned når dere er rolige og prate om hvordan dette skal løses. Dere må få en rutine på hundeholdet. Som både passer dere som par og som er bra for hunden. Bli enige om ansvarsfordelingen og følg planen. Da barna var små, fikk eksen og jeg hund etter press fra han.  Ble enige om at han gikk tur med hunden hver morgen mens jeg ordnet barn og matpakker. Han hadde da ingen ansvar med barna på morgenen og jeg ikke med hunden. Kveldsturen byttet vi på annenhver dag omtrent. Fungerte fint 🙂 

Anonymkode: 12d00...637

Skrevet

De fleste hunder trenger en tur, også for hodet sin skyld. -Det er ofte bikkjer som i HI som blir stående å bjeffe hele dagen, til stor irritasjon for naboer. 

Hvis ikke han gidder å lufte bikkja så burde han ikke ha hund.

Eieren hadde sikkert hatt godt av 1,5t tur morgen og kveld også ;) 

Anonymkode: 113e2...d85

Skrevet

Han er totalt uansvarlig. Og så skriker han til deg? Du er jo den eneste fornuftige voksenpersonen her. 

Anonymkode: 7ebf5...d9e

Skrevet

Hans hund, hans ansvar. Jeg bille meldt han til Mattilsynet! 

Anonymkode: e3f1f...650

Skrevet

Kan ikke gjøre det heller.. men hva skal jeg gjøre for at han skal forstå at hunden trenger tur om morgenen å.. han har aldri hatt hund tidligere.. jeg har hatt mange.. jeg visste hvor mye jobb det var.. tror ikke han ante at det var så mye.. men jeg trodde det var almennkunnskap egentlig.. jeg er på randen til ikke å orke mer av hele situasjonen. Må gjøre som du litt over her sier iallefall.. jeg har alltid barna på morgenen.. da får han ta hunden.. men det gidder han nok ikke.. jeg koker innvendig

Skrevet

Ble det ikke vedtatt regler om at hunder skal ha minimum 3 turer pr døgn for et par år siden? Eller var det bare oppe til diskusjon? Om det ble vedtatt er det jo faktisk noe å slå i bordet med.

Ellers støtter jeg å melde til mattilsynet om han fullstendig nekter å endre forholdene for hunden. Man kan jo ikke bare stå og se på at den har det slik!

Anonymkode: 2b91c...b59

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hans hund, hans ansvar. Jeg bille meldt han til Mattilsynet! 

Anonymkode: e3f1f...650

Dette! Jeg hadde seriøst vurdert å melde han til MT, men mulig jeg først hadde funnet litt lover, forskning og artikler om saken og smelt i tryne på han! Det er dyremishandling og dyreplageri, og om ikke han evner å se det og gjøre noe med det, faller ansvaret på deg dessverre, for om man vet og ser at foregår mishandling har man et ansvar å melde fra, om ikke er man medskyldig. 

Anonymkode: eb77a...68c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...