Gå til innhold

Hvor mye burde jeg klare å spare hver måned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker et realistisk budsjett. Vil ha det behagelig, men må skjerpe meg med den enorme sløsinga. Pinlig at jeg ofte går i minus... 

Har utbetalt 34 hver måned. Har mellom 18-19 i faste utgifter. Dette inkluderer ikke utgifter til mat, men alt annet (mobil, transport, medisiner, lån, strøm etc.) 

Hvor mye til mat og forbruk? En voksen. 

Anonymkode: fa4f3...e96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

8.000 pr mnd bør du kunne spare enkelt, uten å gjøre noe med de faste utgiftene.

Anonymkode: 20e3d...947

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ønsker et realistisk budsjett. Vil ha det behagelig, men må skjerpe meg med den enorme sløsinga. Pinlig at jeg ofte går i minus... 

Har utbetalt 34 hver måned. Har mellom 18-19 i faste utgifter. Dette inkluderer ikke utgifter til mat, men alt annet (mobil, transport, medisiner, lån, strøm etc.) 

Jeg er en voksen og har 2400 kroner i mnd til mat og forbruk, det inkluderer mat, diesel, medisiner, klær, frisør og alt mulig annet jeg trenger utenom faste utgifter. Men det er stramt, så jeg tenker at 3500 er greit, og at 5000 er romslig. Jeg synes det er helt utrolig at du kan gå i minus hvis du har 15000 tilgjengelig til rent forbruk. Jeg mener du bør fint kunne spare 10 000 hver måned.

Anonymkode: 6826f...4a7

Skrevet

Hei, så fint at du ønsker å spare. Du kan bruke denne kalkulatoren for en sjekk. Her kan du se hvor mye en kvinne eller mann har i utgifter på mat. Jeg er helt sikker på at du kan komme lavere ut dersom du virkelig går inn for det;). Hold oss gjerne oppdatert, jeg velger å følge denne tråden :blomst:

http://www.hioa.no/Om-OsloMet/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet/Kalkulator

Skrevet

Jeg er fullstendig klar over at det er galskap, det er derfor jeg har beslutta at jeg må ta noen grep. Forbruket mitt er ikke bra. Det skal sies at jeg bruker mye på reising, men det er også fryktelig mye sløsing ved siden av (shopping og restaurantbesøk blant annet). 

Takk for tips og for link. Brukt SIFOs referansebudsjett mye i jobbsammenheng, så jeg burde definitivt forsøke å overføre noe til egen hverdag. 😉

Skrevet
18 minutter siden, koro51 skrev:

Hei, så fint at du ønsker å spare. Du kan bruke denne kalkulatoren for en sjekk. Her kan du se hvor mye en kvinne eller mann har i utgifter på mat. Jeg er helt sikker på at du kan komme lavere ut dersom du virkelig går inn for det;). Hold oss gjerne oppdatert, jeg velger å følge denne tråden :blomst:

http://www.hioa.no/Om-OsloMet/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet/Kalkulator

Men hvor realistisk er sifo budsjettet? Jeg får opp at jeg jeg skal bruke 11226 kroner i forbruk, når jeg får utbetalt ca 18 000. Hva med alle andre utgifter, husleie, lån, telefon, strøm osv. Skulle jeg gått etter det, så hadde jeg ikke kunnet jeg nesten ikke betale noe annet da.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men hvor realistisk er sifo budsjettet? Jeg får opp at jeg jeg skal bruke 11226 kroner i forbruk, når jeg får utbetalt ca 18 000. Hva med alle andre utgifter, husleie, lån, telefon, strøm osv. Skulle jeg gått etter det, så hadde jeg ikke kunnet jeg nesten ikke betale noe annet da.

Jeg svarte dette til trådstarter som har full kontroll på de andre utgiftene, jeg sendte denne kun for at hun/han skulle se på det hn spurte om. Dersom du lurer på noe for din del, kan du kanskje starte egen tråd?

Skrevet
4 minutter siden, koro51 skrev:

Jeg svarte dette til trådstarter som har full kontroll på de andre utgiftene, jeg sendte denne kun for at hun/han skulle se på det hn spurte om. Dersom du lurer på noe for din del, kan du kanskje starte egen tråd?

Hyggelig du var da :(

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Over 11.000 må bety at dere er mer enn en person? Da er det veldig vanskelig å klare seg på 18.000 og mnd. Det er mulig, men dere vil ikke kunne kjøpe det samme eller være med på de samme tingene som andre. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Over 11.000 må bety at dere er mer enn en person? Da er det veldig vanskelig å klare seg på 18.000 og mnd. Det er mulig, men dere vil ikke kunne kjøpe det samme eller være med på de samme tingene som andre. 

Alternativt har du bil. Det blir veldig trangt på så lav intekt.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er en person med bil.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Alternativt har du bil. Det blir veldig trangt på så lav intekt.

Har bil ja. Jeg klarer meg helt fint på 18000. Det er tallene til sifo jeg setter spørsmålstegn ved

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har bil ja. Jeg klarer meg helt fint på 18000. Det er tallene til sifo jeg setter spørsmålstegn ved

Tallene til Sifo er jo et gjennomsnitt, og et tall man kan leve greit med. At du har mindre betyr jo bare at du må være mer bevisst, ikke at det ikke går.

HI har helt ok inntekt og trenger ikke "snu på krona" på samme måte som deg, derfor kan hun leve etter sifos budsjett.

Anonymkode: 733f9...942

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tallene til Sifo er jo et gjennomsnitt, og et tall man kan leve greit med. At du har mindre betyr jo bare at du må være mer bevisst, ikke at det ikke går.

HI har helt ok inntekt og trenger ikke "snu på krona" på samme måte som deg, derfor kan hun leve etter sifos budsjett.

Anonymkode: 733f9...942

Et gjennomsnitt basert på inntekt ja, derfor mener jeg det er urealistisk høyt.

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hyggelig du var da :(

Det jeg mente var til beste for deg - helt umulig å sette seg inn i det du spør om, uten å ødelegge His tråd. Jeg har ingen forutsetninger for å kunne besvare deg, uten å vite mer og du kan jo bare bruke kalkulatoren og kutte de tall som ikke passer for deg og sette inn det som faktisk passer i et excel ark?

Skrevet
18 minutter siden, koro51 skrev:

Det jeg mente var til beste for deg - helt umulig å sette seg inn i det du spør om, uten å ødelegge His tråd. Jeg har ingen forutsetninger for å kunne besvare deg, uten å vite mer og du kan jo bare bruke kalkulatoren og kutte de tall som ikke passer for deg og sette inn det som faktisk passer i et excel ark?

Tydeligvis så klarer jeg ikke å skrive så dere skjønner hva jeg mener, for mitt innlegg handler ikke om min økonomi, men om sifo budsjettet. Jeg spurte ikke etter råd ang min økonomi, den var bare en illustrasjon på hvorfor jeg mener at sifo budsjettet er urealistisk i mange tilfeller. Men nå lusker jeg helt ut av tråden, for det var ikke min mening at den skulle handle om min økonomi.

Skrevet
På 11.10.2018 den 0.24, Anonym bruker skrev:

Tenker du burde kunne spare 4000 per måned.

Anonymkode: d10d8...a85

Skrevet
På 12. oktober 2018 den 0.07, Anonym bruker skrev:

Tydeligvis så klarer jeg ikke å skrive så dere skjønner hva jeg mener, for mitt innlegg handler ikke om min økonomi, men om sifo budsjettet. Jeg spurte ikke etter råd ang min økonomi, den var bare en illustrasjon på hvorfor jeg mener at sifo budsjettet er urealistisk i mange tilfeller. Men nå lusker jeg helt ut av tråden, for det var ikke min mening at den skulle handle om min økonomi.

Enig i at SIFO budsjettet kan virke fjernt for kostnaders realitet dersom det var spørsmålet ditt. Ikke meningen å "kaste" deg ut av tråden, ei heller å la deg føle det slik. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...