Gå til innhold

Hvor gamle var deres gutter ved bleieslutt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min er snart 3 år. Han viser ingen tegn til å være klar for bleieslutt. Bleia er ofte tørr, men han har uhell i forbindelse med dusj og bleieslutt uten å bry seg om det. 

Anonymkode: ca221...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nr 1 sluttet helt med bleie rett før 3 år

Nr 2 sluttet med bleie på dagen 3,5 år og bruker fortsatt nattbleie (snart 4 år).

Nr 3 er igang med dotrening nå 2 år og 4 mnd, slutter sikkert før 3 år vil jeg tro.

Anonymkode: 6c79e...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gutter.

Eldste sluttet i påskeferien og ble 3 år i mai, så nesten 3 år.

Andre var rett over 3 år, fylte i januar og sluttet i vinterferien. Hadde en uke uten bleie hjemme før han var tilbake i barnehagen, men de hadde bleie på han i utetiden første tiden for å slippe uhell i dressen, men han hadde ingen uhell i det hele tatt så de bare sluttet med det også.

Anonymkode: 0932e...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min er snart 3 år. Han viser ingen tegn til å være klar for bleieslutt. Bleia er ofte tørr, men han har uhell i forbindelse med dusj og bleieslutt uten å bry seg om det. 

Anonymkode: ca221...7d3

*Det skulle stå dusj og bleieskift her.

Anonymkode: ca221...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste sluttet noen mnd før han ble 2 år. 

Yngste sluttet 1 mnd før 3 årsdagen

Stor forskjell i hvor motiverte de var for bleieslutt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min er snart 3 år. Han viser ingen tegn til å være klar for bleieslutt. Bleia er ofte tørr, men han har uhell i forbindelse med dusj og bleieslutt uten å bry seg om det. 

Anonymkode: ca221...7d3

Hva er tegn for å være klar for bleieslutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldste var vel 3 1/2. Kom litt seint i gang og det gikk veldig trått en periode, var i ferd med å gi opp etter en periode med konstante uhell, alt gikk i trusa. Men så plutselig en dag snudde det og han ble tørr over natta. Og omtrent ikke uhell etter det.

Yngste er nå straks tre og vi sliter med å komme igang. Han nekter å gå uten bleie og vil ikke høre snakk om verken potte eller do.

Var tenkt å ta bleieslutten i sommer, men håpløst når han nekter å gå uten bleie. Blir bare hyl og skrik og det er jo ikke det smarteste å presse på heller i en sånn situasjon.

Men han har veldig ofte tørr bleie på morgenen. Og han kan ofte reise seg opp for å tisse når han bader, så han begynner å bli obs på funksjonen hvertfall.

Vurderer å innføre pottetid der han får sitte med ipaden, men det sitter litt langt inne å gå til det skrittet også.

 

Anonymkode: 01226...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første sluttet med bleie 2,5 år og yngste like før 2 årsdagen. Sluttet med dag og nattbleie samtidig. De er jenter da, som sies å ofte være noe tidligere modne i kontrollen over blære og tarm. I tillegg så jobbet jeg i eldste sin barnehage og kunne følge opp/skifte på henne, noe som gjorde at vi nok kom i gang litt tidligere. Yngste sluttet i sommerferie. Yngste var den som hadde flest tydelige tegn på å være klar som f.eks at hun gikk stadig lengre med tørr bleie, våknet med tørr bleie de fleste morgener og satte seg på potta og tisset når vi tok av bleien, at man tydelig så det på henne når hun tisset og hun begynte å stille seg litt bredbeint og si "nå tisser jeg", gjemte seg når hun bæsjet, gikk rart og ville ha bleien av straks etterpå. Da hun også begynte å protestere veldig på å få bleie på igjen etter skift så tok vi poenget og startet avvenningen. Det ble noen uhell i starten, men gikk veldig greit med begge synes jeg. Vi fulgte rådet med å droppe truse i begynnelsen og lot de gå med myke, romslige bukser da dette gjør det lettere for dem å merke/huske at de ikke har på bleie. Ellers bare lot vi det stå til. Dekket sofa med tisselaken og et pledd over. 

Anonymkode: b4c88...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var visstnok tidlig ute. 

Sluttet med nattbleie da han var 2,2 år og dagbleie et par måneder senere.

Han sluttet av seg selv, ikke hatt potte- eller dotrening. Nattbleia var tørr i ca 1 mnd før jeg turte å ta den bort. Plutselig en morgen, når jeg skulle ta på bleie, sa han «ikke bleie, mamma». Tror jeg kan telle antall uhell på to hender, han er nå 5 år. 

Anonymkode: 09c6a...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste (gutt) var 3 år og 10 mnd. Slet veldig med forstoppelse men kom ordentlig i gang da vi begynte på movicol.. tissinga hadde vært under kontroll i hvertfall ett år allerede. 

Minste på knappe to år (jente) tisser og bæsjer i do ofte men har ikke kasta bleia helt. 

Anonymkode: a10cf...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var nesten 4. Han var over hodet ikke interessert i å slutte og ville ikke høre snakk om det. Men vi så at han hadde kontroll, så til slutt tok vi bare bleia selv om han protesterte. Hadde 2 uhell totalt.

Anonymkode: db545...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like etter fylte 3 år. Stresset ikke med bhg, men gikk uten bleie hjemme. Slet med å bæsje i do så hadde bleie på ute i bhg. 

Nr. 2 er 2 år og sitter på potta nå og da. Kan vel sette han på potta hver gang vi skifter egentlig. Så får vi se. Satser på at han er tørr til neste sommer..

Anonymkode: b5e7a...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine var 2,5 og 3 år. Vi tok ikke av bleia først, men startet med å sette dem på potte/ do ved bleieskift. Hadde sangbøker på do og satt og sang sammen og jublet når det kom noe. Etterhvert som de begynte å skjønne poenget, begynte vi med klistremerkebelønning når det kom noe. Ingen av dem hadde mer enn et par uhell ertet vi tok av bleia. 

Anonymkode: a0c8b...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To sønner sluttet med bleie ved 2,5 år. Minsten er 2 år og jeg regner med at det skal klikke for ham også ved 2,5 år. Vi har prøvd med doring og det har gått bra men vi må følge med å spørre. Tingen er at hjernen utvikler seg slik at han skjønner at det SKAL skje.

Anonymkode: d0c33...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,5 år. Vi prøvde leeeenge med slutten, men det gikk ikke før han selv var klar. Da var han virkelig klar og tørr med en gang både dag og natt. Ingen uhell etter det.

Anonymkode: 15a8d...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 år og 2 mnd. Hadde også da tørre bleier om natta, men vi tok ikke den bort før etter et par uker. Har uhell innimellom ute, men kun tiss. 

Vært bleiefri nå i ca 2-3 mnd. 

Anonymkode: e35ae...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre gutter. 

Eldste var tre år og to mnd. I ettertid ser jeg at han kunne vært tørr lenge før, men jeg hadde ikke den kunnskapen jeg trengte, og håndterte pottetreningen dårlig.

De to yngste sluttet begge kort tid før toårsdagene sine. Da hadde de gått mye uten bleie hjemme et halvt års tid allerede, men var helt bleiefri både hjemme, ute og i barnehagen da de fylte to. Det var mye mer lystbetont enn med eldste.

Alle tre sluttet med nattbleie samtidig som dagbleie. De hadde noen få uhell på dagtid i forbindelse med veldig gøy lek den første tiden, men ingen av dem har hatt uhell på natt noen gang. 

Anonymkode: 56aa5...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutta med tissebleier på dagtid da han var 3, men måtte ta på bleie når han bæsjet frem til han ble 4. Brukte nattbleie frem til han var 7 år.

Lillesøster derimot slutta med med bleie både på dag og natt da hun var 2,5 år.

Anonymkode: d61f2...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4,5 på dagtid, ingen press fra foreldrene, bestemte selv. bruker forsatt bleie på natta enda, blir 6. og er ikke uvanlig

Anonymkode: 95535...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...