Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2018 #1 Skrevet 9. oktober 2018 Vet det er I-landsproblemer men: Min datter har begynt å spille et instrument i høst og har også gått på svømmekurs. Hun startet opp i 1 nå i høst og det går fint det, men klart det er en overgang. Så tenkte jeg at når vinteren kommer blir det skigåing i vintermånedene nov-februar, og at da var det noe som erstattet svømmingen slik at det er to aktiviteter i uken. Men så sier svømmeklubben at de gjerne ser henne videre på nytt kurs. Da blir det altså tre fritidsaktiviteter i vinter, en dag med musikk, en med svømming og en med ski. For mye? Barnet er svært skoleklart og henger med så det holder i klassen. Jeg tenker også å ha en lav terskel for å avlyse innimellom om hun virker sliten eller bare ikke vil en ettermiddag. Hun synes det er gøy med svømmingen og er også glad i å gå på ski, så det er sagt. Anonymkode: 7e10b...310
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #2 Skrevet 10. oktober 2018 5.5 åringen vår går på svømming, friidrett og turn null stress! Noen barn liker å være med på mye forskjellig. Anonymkode: 06664...c12
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #3 Skrevet 10. oktober 2018 Høres ut som det kan bli litt mye, min datter hadde trening 5 ganger i uka, og ba ofte om å slippe trening 1-2 ganger fordi hun var med venner. Nå var hun litt eldre da, men hadde vært skeptisk til å innføre så mye når hun er så liten. Anonymkode: 053bd...f2f
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #4 Skrevet 10. oktober 2018 Instrumentet krever vel også øving hjemme? Jeg underviser instrumentalelever i en kulturskole, og disse elevene som har mange aktiviteter hver uke får ofte ikke øvd noe særlig hjemme, i tillegg til at de ofte melder avbud til konserter osv fordi det kolliderer med andre ting. De kan slite mer enn andre med å komme inn i miljøet fordi de er mindre til stede og etterhvert opplever de ofte at de andre på deres alder "kjører fra dem" på instrumentet. Da er det ofte ikke så gøy lengre. Beklager lang utredning, men det er bakgrunnen for at jeg ville sette grensen ved to aktiviteter. Anonymkode: 634c7...a7f
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #5 Skrevet 10. oktober 2018 Dere er galne... Ingen fri lek på ungene? Anonymkode: f1dc4...ba9
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #6 Skrevet 10. oktober 2018 Jeg synes dere burde droppe enten ski, hvis det er organisert trening, eller svømming. Det er viktig at de har masse tid til frilek. Da tror jeg det blir nok med lekser og øving på instrumentet de fleste dagene. Anonymkode: 52100...a57
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #7 Skrevet 10. oktober 2018 Syns det hørtes alt for mye ut, jeg. Fritidsaktiviteter er flott det, for å være en del av et fellesskap, lære seg teamwork og fair play og få realisert seg selv på et område man liker. Men tre aktiviteter er å ta litt i syns jeg. Barn har godt av å kjede seg, slappe av, dra på spontane vennebesøk og leke på den nærmeste lekeplassen. Anonymkode: cf453...1b0
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #8 Skrevet 10. oktober 2018 Kjør på! Det er på fritidsaktiviteter den viktigste sosiale læringen foregår. For noen er det også der de lykkes da skolen ikke klarer å få alle til å mestre. Jeg synes dere har en flott kombinasjon, et instrument kombinert med svømming og ski (inneidrett og uteidrett hvor den ene har et sikkerhetaspekt) er topp. Instrumentet kan brukes i samspill på sikt og vips, har dere inne lagfølelsen også. Jeg ville aldri vært fritidsaktivitetene mine foruten, og ser allerede nå (med barn på fem og sju) hvor mye det gir dem også. Og ja, de får tid til å leke fritt også. Både hjemme, på SFO og i bhg. Anonymkode: 5546d...5fc
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #9 Skrevet 10. oktober 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Syns det hørtes alt for mye ut, jeg. Fritidsaktiviteter er flott det, for å være en del av et fellesskap, lære seg teamwork og fair play og få realisert seg selv på et område man liker. Men tre aktiviteter er å ta litt i syns jeg. Barn har godt av å kjede seg, slappe av, dra på spontane vennebesøk og leke på den nærmeste lekeplassen. Anonymkode: cf453...1b0 Det er tre aktiviteter kun i vintermåneden. Ellers er det jo kun to. Men enig i at det er viktig med frilek og spontanitet. Vet ikke om jeg ser for meg at hun fortsetter med svømming eller instrumentet, hun skal få bestemme selv altså. Anonymkode: 7e10b...310
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #10 Skrevet 10. oktober 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Instrumentet krever vel også øving hjemme? Jeg underviser instrumentalelever i en kulturskole, og disse elevene som har mange aktiviteter hver uke får ofte ikke øvd noe særlig hjemme, i tillegg til at de ofte melder avbud til konserter osv fordi det kolliderer med andre ting. De kan slite mer enn andre med å komme inn i miljøet fordi de er mindre til stede og etterhvert opplever de ofte at de andre på deres alder "kjører fra dem" på instrumentet. Da er det ofte ikke så gøy lengre. Beklager lang utredning, men det er bakgrunnen for at jeg ville sette grensen ved to aktiviteter. Anonymkode: 634c7...a7f Ja det er i grunnen instrumentet som jenta er minst interessert i. Det er her hun vil slutte om hun får. Men jeg mener vi bør gi det en sjanse og for meg betyr det mye at hun lærer seg å spille noe. Anonymkode: 7e10b...310
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #11 Skrevet 10. oktober 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja det er i grunnen instrumentet som jenta er minst interessert i. Det er her hun vil slutte om hun får. Men jeg mener vi bør gi det en sjanse og for meg betyr det mye at hun lærer seg å spille noe. Anonymkode: 7e10b...310 Herregud, hun er 6 år. La henne slutte om hun vil det, hun har jo andre aktiviteter Anonymkode: 6689a...a23
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #12 Skrevet 10. oktober 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja det er i grunnen instrumentet som jenta er minst interessert i. Det er her hun vil slutte om hun får. Men jeg mener vi bør gi det en sjanse og for meg betyr det mye at hun lærer seg å spille noe. Anonymkode: 7e10b...310 Hvorfor betyr det mye for deg at hun lærer seg å spille noe? Anonymkode: 6689a...a23
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #13 Skrevet 10. oktober 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor betyr det mye for deg at hun lærer seg å spille noe? Anonymkode: 6689a...a23 Fordi jeg selv spiller og vet hvor mye det å beherske et instrument kan bety. Her kan hun ha en hobby for livet og det å drive med musikk er noe som skaper nye koblinger i hjernen. Det vil være en fordel i forhold til skolen, hun lærer å jobbe systematisk med noe, får gode venner i et positivt miljø, trening i å stå frem og samarbeide.(Mye av dette er også mulig å lære seg gjennom andre aktiviteter selvfølgelig) Anonymkode: 7e10b...310
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #14 Skrevet 10. oktober 2018 Har selv barn som er aktive og har mange treninger i uka nå som de er litt større. Men husker godt at jeg syntes det var nok med en aktivitet i førsteklasse, ettersom det da var større behov for frilek, tid til lekser, tid til å være med venner hjem eller ha med venner hjem. Men dette må dere jo kjenne på selv. Barn er forskjellige og foreldre er forskjellige. Anonymkode: 40b3d...6ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå