Gå til innhold

Trenger jeg lage middag til alle sammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk telefon av sønnen min at han har med 3 eller 4 venner hjem fra skolen. Hyggelig det, men hadde du som foreldre forventet at ditt barn også fikk middag? De slutter på skolen 12.30 på tirsdager og de får 4 timer sammen før evt middag. Ok å sende de hjem? Har ofte venner på besøk til middag, men 4 stk ekstra uten at jeg har visst om det er nytt

Anonymkode: bfb9e...f38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om de skal hjem i fire-fem tiden lager jeg ikke middag til venner, da regner jeg med de spiser når de kommer hjem. De tar bare litt mat rett etter skolen, brød, frukt e.l.

Gjester som blir til seks-sju får gjerne middag.

Anonymkode: 1b5c1...159

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om de skal hjem i fire-fem tiden lager jeg ikke middag til venner, da regner jeg med de spiser når de kommer hjem. De tar bare litt mat rett etter skolen, brød, frukt e.l.

Gjester som blir til seks-sju får gjerne middag.

Anonymkode: 1b5c1...159

☝️Dette☝️

Anonymkode: ff0ec...0ac

Skrevet

Når ikke besøket er avtalt på forhånd så lager jeg ikke middag til venner som tilfeldigvis blir med hjem.

Anonymkode: 2e371...8fe

Skrevet

Jeg hadde regnet med at de fikk noe mat, men ikke nødvendig vis middag. Hvis jeg ikke hadde ingredienser i hus til middag til andre hadde jeg utsatt middagen til de hadde gått hjem og heller gitt dem brød eller noe annet etter skolen.

Anonymkode: 8b030...6ff

Skrevet

Det er jeg som sier at de skal hjem til middag når de har vært der i 4 timer. De hadde selvsagt fått middag om de skulle vært her lenger

Skrevet

De spiser nok korn, knekkebrød el etter skolen. Men 4 ekstra til middag uten at det er avtalt på forhånd har jeg ikke lyst til i dag. De er jo på besøk i 4 timer og synes i utgangspunktet det skal være noen selvfølge at de også skal få middag.

Skrevet

Du må ikke, men jeg ville gjort det om jeg hadde visst det såpass lenge i forveien. Ofte får vi små gjester ramlende inn her en halvtime før middag også, da er det litt mer utfordrende, men får det som regel til med litt kreativitet. 😛

Men om det var mitt barn hadde jeg kun regnet med at han enten fikk mat av noe slag (trenger ikke være middag) eller at han ble sendt hjem.

Anonymkode: 7085b...4f3

Skrevet

Hvis de er der når vi spiser får de alltid spise med.

Skrevet

4 ekstra til middag som ikke var planlagt er i meste laget. 

Hadde dekt på med brød/knekke brød/rundstykker å pålegg når de kom hjem til dere og kanskje en kopp kakao til maten 😋 

Send dem hjem når du begynner på middagen. 

Skrevet

Jeg hadde bedt de lage grandis her hjemme sjæl. 

Anonymkode: 434b5...cad

Skrevet

Hos oss er det aldri tid til middag før til kvelds, når ungene kommer fra skolen og før treninger og lignende spiser de brødskiver el. Hadde det vært en ekstra med hjem, og denne skulle være der til sent, hadde jeg selvsagt tilbydd middagsmat, men ikke til 4 ekstra som ikke var planlagt på forhånd. Jeg har som regel middagsmat til oss i familien, ikke til fire ekstra.

Tilsvarende hvis mine unger ble med noen hjem spontant etter skolen. Hadde ikke forventet middagsmat, men evt brødmat el hvis de skulle være der i fire timer.

Anonymkode: bd875...a4f

Skrevet

Somregel Ja. Har skaper og fryser fulle av tomatsupper, hvitløksbrød, vanlig brød, frossne grønnsaker, ris, pasta, salat osv som jeg fyller på matbordet med hvis ekstra gjester.

Har jeg feks planlagt koteletter til middag og har kun 4 stk. Lager jeg noe annet den dagen, og sparer kotelettene til en annen dag. Er jeg allerede i ferd med å steke kotelettene, får familien de, mens jeg slenger sammen toro tomatsuppe m ekstra pasta og hvitløksbrød til de andre

Anonymkode: 224b4...f61

Skrevet

Nei, jeg hadde ikke servert middag om de kom i tolv-tida. Da hadde de ev. fått ei skive og blitt sendt hjem når det begynner å nærme seg middagstid. Vi spiser forresten aldri middag kl fire, så sånn sett ville det ikke blitt noe "problem" her hos oss. Etter fire timer synes jeg også at det er nok besøk og på tide å gå hjem. Jeg synes heller ikke at man skal servere middag til andre barn uten å avtale med foreldrene. 

Hos oss er middagstiden i uka litt hellig, i en travel hverdag er det det som ofte blir familietiden vår, selv nå som jentene begynner å bli store. 

Skrevet

Forresten, direkte svar til spørsmålet ditt: Nei, jeg forventer ikke at ungene får middag hos andre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...