Gå til innhold

På ferie hos mormor


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og tre barn er på ferie hos mormor.To av de er gutter på 4 og 7 år. Gutten på 4 våkner alltid tidlig (rundt 6), idag slo han seg til ro med telefonen min til litt før 7. Da kom storebror på 7 år inn på rommet. Og så var det å stå opp. Jeg er veldig trøtt, gjester på dagen og sovner på sofaen på kvelden (i går sovna jeg ca  22.00 og sov til 23.45. Likevel sier mor "off, så trøtte du er, håper de sover frampå i morgon". Mi mor er skikkelig B menneske og sover til mellom 10 og 10.30 selv om vi er på besøk. Guttene mine er ganske krevende og gutten på 7 har og diagnoser som gjør det ekstra utfordrende. Men likevel kan ikke mor tilby seg å stå opp ein av morgonen ihvertfall. Ho er nylig blitt pensjonist, jobber litt ekstra men då bare på kveldstid. Er dette vanlig? Vi bor 3 timer unna og er ikke veldig ofte på besøk 

Anonymkode: bce1e...a90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dvs at ho kan sove så lenge ho vil alle andre dager...HI

Anonymkode: bce1e...a90

Skrevet

Spør henne da vel! 

Anonymkode: b48e9...c45

Skrevet

spør henne. eller spør om hun kan passe dem på ettermiddagen slik at du kan ta deg en time på øye da, så legger du deg også tidligere, omså sammen med barna.

Anonymkode: 9769c...50c

Skrevet

Våre barn (gutter på 2 og5 ) våkner også kl.6. Derfor legger vi oss kl.22 for å få nok søvn. Og nei jeg forventer ikke at mine foreldre skal stå opp med barna når vi er med de på hytta feks. Jeg eller samboer står alltid opp med våre barn. Min bror derimot sender de bare ned og sover selv til kl.10.....

Anonymkode: fcf45...6a8

Skrevet

Svigermor stod alltid tidlig opp med våre da de var små og våkna tidlig. Min egen mor har aldri tilbudt det.

Anonymkode: 643fc...38b

Skrevet

Mora mi hadde gjort det. Og eg syns no det er litt merkjeleg at ho ikkje tilbyr seg, men samtidig har ho vel ikkje noko plikt til det. Spør, det var eit godt tips. Ho som foreslo det hadde osv eit anna godt tips. 😊

Anonymkode: 28559...f12

Skrevet

Sånn er mine svigerforeldre også. Sover til 10-11 selv om vi er på besøk. Har aldri, noensinne, stått opp med barna våre. Ikke noe å gjøre med det...

Mine foreldre er motsatt og synes det er en glede å stå opp med barnebarna hver dag når vi er på besøk. 

Så folk er forskjellige. Det må man bare akseptere. 

Anonymkode: ea953...f61

Skrevet

Hvorfor kan du ikke bare legge deg tidligere når du vet du må stå tidlig opp?

 

vi legger oss 21.30 og får tid til både sex og nok søvn! Selvsagt oppe lengre dersom vi skal ut på noe eller har besøk, men får hentet oss inn i hverdagen. Vi ser lite TV. Mange vi kjenner klager på lite søvn og at de er så trøtte, men de fleste sitter bare foran tv på kveldene istedenfor å gå å legge seg.

Anonymkode: f3958...130

Skrevet

Skjønner du er skuffet. Man forventer nok at besteforeldre hjelper til. Men, når hun ikke tilbyr seg, så spør du om hun kan stå opp med de et par morgener.

Anonymkode: f6eea...8f4

Skrevet

Ja jeg ser at noen sier "hvorfor ikke legge seg tidlig". Men i ein travel kvar dag med alt for liten egen tid frister det veldig lite å legge seg samtidig med ungene for då er det ingen tid igjen til seg selv. I tillegg til at jeg som jeg så ikke er hjemme så ofte, så er greit å få snakke litt og oppdatere ting uten ung er til stede. Medisiner og diagnose til mellomste etc. Hi

Anonymkode: bce1e...a90

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg ser at noen sier "hvorfor ikke legge seg tidlig". Men i ein travel kvar dag med alt for liten egen tid frister det veldig lite å legge seg samtidig med ungene for då er det ingen tid igjen til seg selv. I tillegg til at jeg som jeg så ikke er hjemme så ofte, så er greit å få snakke litt og oppdatere ting uten ung er til stede. Medisiner og diagnose til mellomste etc. Hi

Anonymkode: bce1e...a90

Men om du flere dager på rad sier til moren din at nå må jeg gå å legge meg, for ungene står opp så tidlig, kanskje hun da tar hintet og tilbyr seg å stå opp med dem en morgen? Evt så må du kanskje be om hjelp, enten om morgenen eller senere på dagen når hun har stått opp.

Anonymkode: 9769c...50c

Skrevet

Jeg syns det er rart at besteforeldre ikke tilbyr seg å gjøre det, jeg. Min mor gjør heller aldri det og tar svært lite initativ til andre ting også. Dersom mine barn får barn kan jeg ikke forstå noe annet enn at jeg vil hjelpe til med småting som å stå opp med barnet innimellom, hente i barnehagen eller ha på overnatting en helg "bare fordi". 

Jeg orker ikke å spørre min mor, for jeg vet at hun syns det er et ork. Hadde hun villet så hadde hun foreslått det selv. Det gjør heller at jeg begrenser tiden vi bruker sammen. 

Anonymkode: 0cb60...497

Skrevet

Syntes det er rart å forvente at andre skal stå opp med barna mine (utenom min egen mann) så jeg får sove. -Det har jeg aldri spurt om. 

Mulig jeg er rar, men tenker at mine barn må jeg selv ta konsekvensen av. (Mine våkner alltid kl 06) 

Eneste er at kanskje mamma eller svigers tar de med på noe på dagtid, så kan jeg ta en power nap da :) 

Skrevet

Jeg har sympati med deg - det er kjipt å ikke få en håndsrekning av moren sin. Likevel mener jeg dette: Du kan synse og mene til du bli blå i fjeset, men det eneste som eventuelt fører noen vei, er å spørre moren din om hun kan hjelpe deg med ungene ved å stå opp sammen med dem. "Mor, jeg kunne godt tenke meg å sove litt frempå i morgen. Hadde du giddet å stå opp med ungene?"

Hvis hun sier nei, så skjønner jeg at det er kjipt, men da må du som voksen - i den situasjonen du er i - gjøre noen grep. Legge deg tidligere, whatever. Sånn er det bare, og det blir ikke bedre av å legge skylden på andre som ikke gidder å hjelpe. Jeg er sikker på at du vil føle deg bedre og at du mestrer hverdagen bedre hvis du sørger for at du får mer søvn.

Anonymkode: 0c67b...401

Skrevet

Da minste var 10 mnd var vi på ferie med mine foreldre og bror og svigerinne med 2 barn. Minste våknet 6-6.30 hver dag og en av oss( jeg og samboer) eller begge sto opp da. Barna til broren min sto også opp så jeg / vi hadde gjerne ansvar for alle 4 et par timer. Ingen tilbød seg å stå opp å ta de.

Jeg og samboer koser oss med barna om morgenen så får oss går det bra😊

Anonymkode: fcf45...6a8

Skrevet

Tror det handler om perspektivtaking og kanskje hukommelse...

Mine svigerforeldre tilbyr seg å stå opp, og det er helt fantastisk! 

Mine foreldre kan spørres, men selv etter at jeg har fortalt hvor takknemlig jeg var for det, har de aldri tatt initiativ til å stå opp. Frister lite å spørre dem, så gjør det bare hvis det er krise. 

Pussig nok så sender bare broren min sine unger opp uten å spørre også. 

Anonymkode: d63a5...344

Skrevet
1 time siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Syntes det er rart å forvente at andre skal stå opp med barna mine (utenom min egen mann) så jeg får sove. -Det har jeg aldri spurt om. 

Mulig jeg er rar, men tenker at mine barn må jeg selv ta konsekvensen av. (Mine våkner alltid kl 06) 

Eneste er at kanskje mamma eller svigers tar de med på noe på dagtid, så kan jeg ta en power nap da :) 

Det er jo ikke rart å ha forventninger til andre mennesker. Det har vi til alle vi omgås. Jeg har forventninger til mine foreldre og svigermor og. Selv om de er mine/våre barn, så har jeg forventninger om at besteforeldrene stiller opp for oss og barnebarna. Og det gjør de. Hadde de ikke gjort det så hadde jeg blitt veldig skuffet. Jeg vet også at andre selvfølgelig har forventinger til meg, som mor, samboer, datter, svigerdatter, kollega etc.

Anonymkode: f6eea...8f4

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke rart å ha forventninger til andre mennesker. Det har vi til alle vi omgås. Jeg har forventninger til mine foreldre og svigermor og. Selv om de er mine/våre barn, så har jeg forventninger om at besteforeldrene stiller opp for oss og barnebarna. Og det gjør de. Hadde de ikke gjort det så hadde jeg blitt veldig skuffet. Jeg vet også at andre selvfølgelig har forventinger til meg, som mor, samboer, datter, svigerdatter, kollega etc.

Anonymkode: f6eea...8f4

Nå nevner jo du generelle forventninger. Jeg skriver om forventninger til at andre skal stå opp med mine barn kl 06

-Ikke helt sammenlignbart. 

Selvsagt har jeg da forventninger til andre mennesker i varierende grad.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg ser at noen sier "hvorfor ikke legge seg tidlig". Men i ein travel kvar dag med alt for liten egen tid frister det veldig lite å legge seg samtidig med ungene for då er det ingen tid igjen til seg selv. I tillegg til at jeg som jeg så ikke er hjemme så ofte, så er greit å få snakke litt og oppdatere ting uten ung er til stede. Medisiner og diagnose til mellomste etc. Hi

Anonymkode: bce1e...a90

Egentid? Du skriver jo at du sovner på sofaen. 

Det er et valg du må ta: egentid eller nok søvn. Dersom du legger deg tidligere i hverdagen så får du kanskje mer overskudd til å ha egentid etterhvert? Kanskje du klarer å få nok søvn selv om du er en time lengre oppe og heller tenker kvalitet på egentid, ikke kvantitet. 

Anonymkode: f3958...130

Skrevet
40 minutter siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Nå nevner jo du generelle forventninger. Jeg skriver om forventninger til at andre skal stå opp med mine barn kl 06

-Ikke helt sammenlignbart. 

Selvsagt har jeg da forventninger til andre mennesker i varierende grad.

Jeg hadde forventet at mine foreldre hadde tilbudt seg å stå opp i allefall én dag eller to slik at jeg kunne få sovet lenge et par dager.

Anonymkode: f6eea...8f4

Skrevet

Jeg synes du skal snakke med henne i stedet for å gå og være såret over at hun ikke er tankeleser eller forstår hint. 

Skrevet

Tror dette er vanlig. 

Svigermor/far står ikke opp med barna her, men mannen min gjør det han kan for å dem inn til dem grytidlig 😆

Den som frivillig og på eget initiativ står opp med barna her 6/7 er faktisk min stemor. Hun er gull! Og ofte også min far.

 

Anonymkode: f6b68...29a

Skrevet

Mamma tilbydde alltid seg å stå opp med sønnen min når han var mindre når vi overnattet der,det satt jeg stor pris på :) Dessverre hadde jeg en gutt som var veldig mammadalt så han nektet å stå opp uten mammaen sin. Nå er han 7 år å hadde nok synes det var kjekt å stå opp med noen andre enn mammaen sin,men nå sover han gjerne til 9 om morgenen.

Anonymkode: 29d29...033

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...