Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #1 Skrevet 8. oktober 2018 Min 2åring spiser kun brød. Av pålegg spiser han kaviar, leverpostei, smørost, prim og brunost. Han er også glad i druer, banan og eple. Dette er omtrent det eneste han spiser. Har aldri fått i han noe særlig med middag. Jeg har aldri stresset noe med det, men tenkt at det går seg til etterhvert. Men det går seg ikke til. Han sier æsj og hyler hver gang man setter middagstallerkenen foran han. Jeg og far er litt uenige om metode; far mener at han skal få brødskive i stedet hvis han vil ha det, mens jeg mener at vi ikke bør gi alternativ til middagen. Noen tips og triks? Bortsett fra brød og frukt, så er han glad i fiskepinner, kyllingnuggets og pannekaker (pleier da å lage grove pannekaker og lure inn litt grønnsaker i røra). Anonymkode: 8e695...96c
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #2 Skrevet 8. oktober 2018 Etter tre unger på like mange år, har jeg lært at mange barn ikke liker at ulike ingredienser blandes sammen. F.eks spaghetti med kjøttsaus. Godt blandet sammen, er det ingen av mine som vil ha, men hvis jeg deler det i en liten skje med spaghetti, en liten skje med kjøttdeig, og en liten dæsj tomatsaus, ja, da spiser de alt sammen. Samme med f.eks pirabrød med ulikt innhold. Hvis jeg fyller pitabrødet med kjøtt, grønnsaker, saus osv, vil ingen ha, men hvis de får legge kjøttet, grønnsakene og brødet på asjetten, spiser de det. Kanskje ditt barn er sånn og? I tillegg liker de ikke kokte grønnsaker. Rå, derimot, går ned på høykant. Anonymkode: 653d3...0dc
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #3 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg har fire barn, samme oppdragelse, samme mat, men to av dem er altetende, en litt kresen og en superkresen. Min erfaring er at uansett hvordan man gjør det så vinner personligheten og smaksløkene til barnet Men vi har også god erfaring med å skille ting, de to hos oss som er kresne vil f.eks ikke ha saus. De kan spise "tørr" mat hver for seg, men ikke blandet sammen med saus på... Anonymkode: b4c29...d77
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #4 Skrevet 8. oktober 2018 Har du forsøkt å la ham leke og klasse med maten? Spiser dere sammen hele familien? Har du forsøkt å servere hver ting i egen skål? Anonymkode: fdfb0...d65
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #5 Skrevet 8. oktober 2018 Server variert mat og bruk prinsippet «spis det du får eller la vær å spise». I alle fall ikke servere brødskive i stedet for middag. Da er det jo bare å hyle hver gang det er middag da, så får man viljen sin. Anonymkode: 80df1...d97
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #6 Skrevet 8. oktober 2018 Går barnet i barnehage, og spiser han annet enn brød der? Anonymkode: e822c...25e
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #7 Skrevet 8. oktober 2018 Han går i barnehage, og spiser veldig dårlig der også. Anonymkode: 8e695...96c
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #8 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg har ikke så veldig mange råd da jeg selv har to ekstremt kresne unger.. Men noe som av og til funker hos oss er å bare plassere maten fremfor ungen og ikke lage noe mer rabalder over det. Bare sette en ferdig påfylt tallerken fremfor dem og la de spise det de vil. Noen ganger fungerer det, noen ganger ikke Anonymkode: dec1c...4e2
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #9 Skrevet 8. oktober 2018 Har erfaring med at ungene får det samme som de voksne på tallerken sin, og får beskjed om at alt skal smakes på, trenger ikke å spise opp, men alt skal smakes på. Anonymkode: de5e7...545
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #10 Skrevet 8. oktober 2018 Få barnet til å bli minst seks år gammelt. Neida. Jeg skjønner hvordan du har det. Ungen min levde på brødskiver med pålegg. Leverpostei og smør, hovedsaklig. Ville bare spise pasta til middag. Uten noe til. Spiste litt frukt i tillegg. Og litt yoghurt. Men han vokste og ble større og turte etterhvert å prøve litt flere ting. Men jeg har vært bekymret for feilernæring, underernæring, vitaminmangel, og jeg har prøvd å lage spesielle ting til bare ham, bare tilby han det samme som vi spiser, bestikkelser og alt annet. Men det eneste som har funka er dette: TID. Hva du og mannen din velger å gjøre må dere jo bare finne ut av, men hvis ungen deres er som vår, så kommer dere til å måtte endre kurs etterhvert uansett. Fordi i noen tilfeller har det ikke noe med hva dere gjør å gjøre. Ungen bestemmer selv når han/hun vil spise og hva. Anonymkode: f9ca1...222
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #11 Skrevet 8. oktober 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Server variert mat og bruk prinsippet «spis det du får eller la vær å spise». I alle fall ikke servere brødskive i stedet for middag. Da er det jo bare å hyle hver gang det er middag da, så får man viljen sin. Anonymkode: 80df1...d97 Enig i at man ikke kan erstatte måltider med brødskiver til en vane, men samtidig tviler jeg på det prinsippet om å "spise det du får eller la være". Barn (og voksne) er ikke kresne fordi det syns det er så fantastisk kult. Min treåring er kresen og jeg ser jo at hun virkelig ikke liker enkelte mattyper. Min tankegang er at det ER sunnere å spise noe enn ingenting, så dermed legger jeg opp middagen slik at hun alltid finner noe hun liker på bordet, om hun så bare sitter å knasker agurk ene dagen og spiser ris andre dagen. Anonymkode: 1772f...478
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #12 Skrevet 8. oktober 2018 Du og far må bli enige, dete må inngå komprimi begge to. Da jeg flyttet inn med min exmann hadde han ett barn som sa æsj til alt og ville kun ha brødskive med nugatti og kun det. Han merket det var slitsomt og feil, samtidig som hans andre barn begynte å herme. Så før jeg flyttet inn var mitt krav at ting måtte endres. Vi ble enige om bordregler som skulle gjelde alle, han begynte å innføre de før jeg flyttet inn. Alle skulle smake på alt og ingen fikk si æsj. Likte de ikke maten måtte de vente til alle var ferdige, bordet var ryddet av før de kunne få en brødskive. Det tok en uke med hyl og skrik før ungen begynte å smake, så ble hun lei av å måtte vente ved bordet til alle var ferdige og det var ryddet av, så litt om litt så spiste hun merr og mer og sjeldent vi endte opp med å lage brødskive. Ungen var 4år, så litt større enn din. Hadde vi ikke vært enige om dette, ga samme svar, reglene gjalt alle og vi ikke fortet oss med å spise eller rydde opp så tror jeg ikke det hadde endt like bra. For vi måtte lukke ørene de første ukene, hun måtte trasse og protestere til hun skjønte vi ikke rikket oss. Anonymkode: 7bda6...941
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #13 Skrevet 8. oktober 2018 Mange toåringer er kresne, og din spiser jo både grov(?)brød, fisk, kylling, leverpostei, ost og frukt. Jeg hadde ikke vært bekymret, men fortsatt å tilby variert mat til alle måltider. Ikke lag alternativ middag, men fokuser på måltidshygge for hele familien. Han er stor nok til å være med gjøre enkle oppgaver på kjøkkenet, noe som gir mestring og matglede. Du kan servere kvelds nokså tett på middag hvis han ikke spiser. For å få i barna litt ekstra grønnsaker bruker jeg en del smoothie, gjerne med avokado og et egg i. Et annet tips er å ta middagen ute, mine spiser mye mer hvis maten er laget på bål. Anonymkode: b5e28...910
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå