Gå til innhold

Hva feiler det meg egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det være angsten min som gjør at jeg ikke takler forandringer? La oss si at jeg skulle handle i en bestemt butikk idag. Fordi de har bedre grønnsaker enn andre, og en spesiell såpe jeg må ha. Det blir av en årsak utsatt med 3 dager, og dagen min er ødelagt.

Jeg MÅ ha forutsigbarhet, rutiner, kontroll på hva jeg skal den dagen. Det kan være at jeg ikke skal noe hyggelig, f.eks. ha en legetime, men hvis den blir avlyst samme dag så påvirker det meg mye mer enn det burde ha gjort, og mer enn det påvirker "normale mennesker". 

Har jeg blitt et kontrollfreak? 

Jeg lider av sosial angst og posttraumatisk stresslidelse. Har noen ganger lurt på om jeg er autist, på grunn av at jeg ikke takler forandringer i det hele tatt, men ingen andre symptomer passer inn hos meg. Og har gått til 2 forskjellige psykologer over mange år, og det var aldri et tema engang. Glemte uheldigvis å ta opp det med forandringer (tror jeg, hvis ikke jeg har glemt hva de svarte på det).

Men det er faktisk et problem for meg. Pr idag er jeg på aap, og hvis jeg har et ærend (f.eks. handle mat) og ikke rekker toget så er dagen min ødelagt. Da må jeg bruke resten av dagen på å holde maska, og det er alltid "noe" som plager meg i bakhodet helt til jeg legger meg, noe som genererer dårlig humør og stress. Noen ganger går det bare over og jeg bryr meg ikke mer, andre ganger sitter det i i mange, mange timer. 

Hvis det er store ting som f.eks. at mamma og pappa ikke holder noe de har lovt meg, så sitter det i kanskje i 6 måneder. 

Anonymkode: ea115...2c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egoist!? Ikke en diagnose, men et karaktertrekk. Alt skal skje slik du vil, hvis ikke blir du forstyrret.. Evnt narsissist? 

Jeg tuller. Samtidig som jeg er litt alvorlig.. hvorfor må alt kategoriseres og diagnostiseres!? Du er du, og sånn er du! Menneskene dine elsker deg uansett. Ikke overanalyser og tenk så mye! 

Anonymkode: 8b57f...bb5

Skrevet

Hvorfor må du ha en diagnose på det? Kan du ikke bare akseptere at sånn er du, og du må jobbe litt med deg selv for at dine "issues" ikke skal påvirke alle rundt deg negativt.

Svogeren min er sånn, jeg tipper han har adhd i tillegg til div andre diagnoser som sosial angst, men det spiller jo ingen rolle egentlig.

Han har måttet skjerpe seg etter at han ble pappa. Han er riktignok bare helgepappa, men det fungerer ikke sånn at alle skal spise når han er sulten og ingen spise om han ikke er sulten når det er barn i bildet. Da er det faktisk barnets sult som avgjør, og ikke fars ;)

Anonymkode: a777f...a4b

Skrevet

Kan godt tenke meg at angst og PTSD kan forårsake dette. Det kan godt hende du i tillegg tror at du reagerer mye sterkere enn det du tror andre gjør, pga folk holder maska når slikt skjer. Det betyr ikke at du er den eneste som plages av slikt.

Tar du medisiner for angsten? Hvis ikke kan dette muligens hjelpe. Det er verdt forsøket hvis du plages i hverdagen.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Egoist!? Ikke en diagnose, men et karaktertrekk. Alt skal skje slik du vil, hvis ikke blir du forstyrret.. Evnt narsissist? 

Jeg tuller. Samtidig som jeg er litt alvorlig.. hvorfor må alt kategoriseres og diagnostiseres!? Du er du, og sånn er du! Menneskene dine elsker deg uansett. Ikke overanalyser og tenk så mye! 

Hehe, absolutt ikke... har dårlig selvbilde. Fikk kritikk fra en psykolog pga det, at jeg ikke må dømme meg selv så hardt. setter ofte meg selv sist

Skrevet
3 minutter siden, Pobie skrev:

Kan godt tenke meg at angst og PTSD kan forårsake dette. Det kan godt hende du i tillegg tror at du reagerer mye sterkere enn det du tror andre gjør, pga folk holder maska når slikt skjer. Det betyr ikke at du er den eneste som plages av slikt.

Tar du medisiner for angsten? Hvis ikke kan dette muligens hjelpe. Det er verdt forsøket hvis du plages i hverdagen.

Tar ikke medisiner, nei, er litt skeptisk mot medisiner. Hender jeg tar en sobril hvis jeg får dødsangst. Men det er vel 1 år siden sist

Skrevet

Både angst og PTSD kan forklare dette i seg selv. Mulig du også har utviklet noe OCD. Og husk at det er svært mulig at alt dette blir bedre med tiden, både med og uten behandling.

Anonymkode: 2f857...ccf

Skrevet

Jeg har adhd, angst og sliter med traumer etter barne- og ungdomsårene. Og jeg er lik, jeg er veldig opphengt i rutiner og om noe går "galt" blir jeg påvirket av det. Jeg bruker mye tid på forberede meg til det meste som ikke er en daglig rutine, jeg bruker så mye tid og energi på det i forkant at jeg er sliten lenge etterpå, og om det da ikke blir noe av eller det blir forskjøvet/forandret, blir jeg stresset av det.. Dette er verst når jeg er i dårlige perioder, som nå, nå er jeg sykemeldt og har vært det en stund, og jeg jobber knallhardt for å komme meg opp igjen og fungere "normalt". Jeg går til behandling og jeg bruker medisiner for adhd'en, og jeg har nå også begynt med antidepressiva for å se om det hjelper på tankekjør og uro, og jeg jeg ikke helt ennå, men jeg tror de faktisk hjelper.

Jeg kan ikke si hva det er med deg, men jeg ville bare si at du ikke er alene om å slite med sånt.

Anonymkode: d7bf9...09f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, absolutt ikke... har dårlig selvbilde. Fikk kritikk fra en psykolog pga det, at jeg ikke må dømme meg selv så hardt. setter ofte meg selv sist

Men fordelen din er at du er så selvbevisst og klar over dette at du kan øve deg på å endre det! Du er helt normal, og dette er vanlig! Men hvis det plager deg, kan øve på å endre tankemønster. «Let it go» rett og slett! Tenk deg selv opp! Tenk fine tanker om deg selv og skryt mentalt av deg selv..Hei på deg selv og gi deg selv ros! 

Jeg heier på deg! Klem!

Skrevet

Jeg tenker at ptsd'en kan gjøre dette. Jeg har samme diagnose og da sønnen min fikk diagnosen autisme bare jeg også om en utredning. For akkurat som deg så syntes jeg jo at endel ting stemte på meg også. Men jeg har ikke autisme. Det er bare noen likhetstrekk. Feks dette med kontroll og det å ikke ha kontroll. Og sosial awkwardness. Passer inn under begge fanene. 

Anonymkode: 5c65c...f7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...