Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #1 Skrevet 8. oktober 2018 Hva snakker læreren med eleven om, på elevsamtaler i 2/3 klasse? Anonymkode: 3a29d...ed9
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #2 Skrevet 8. oktober 2018 Alene mener du, eller sammen med foreldrene? Har akkurat vært på foreldresamtale med min 3.klassing og hun var med. Da hadde læreren på forhånd snakket med hver elev og hva de hadde svart på spørsmålene ble tatt opp på foreldresamtalen. Det var i hovedsak om miljø, hvordan barnet har det, har du noen å leke med, har du sett mobbing, har noen mobbet deg osv. Var også litt om skolen, hvilke fag barnet likte osv, føler du det går bra, hvordan er det med lekser osv. Anonymkode: 7f342...6e5
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #3 Skrevet 8. oktober 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alene mener du, eller sammen med foreldrene? Har akkurat vært på foreldresamtale med min 3.klassing og hun var med. Da hadde læreren på forhånd snakket med hver elev og hva de hadde svart på spørsmålene ble tatt opp på foreldresamtalen. Det var i hovedsak om miljø, hvordan barnet har det, har du noen å leke med, har du sett mobbing, har noen mobbet deg osv. Var også litt om skolen, hvilke fag barnet likte osv, føler du det går bra, hvordan er det med lekser osv. Anonymkode: 7f342...6e5 Jeg tenker på elevsamtaler, der lærer har samtaler med bare elevene i skoletiden. Anonymkode: 3a29d...ed9
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #4 Skrevet 8. oktober 2018 Det varierer litt. Jeg har fokus på det som er aktuelt for klassen. Det kan gå på arbeidsro eller faglige utfordringer. Eleven og jeg utformer en "utfordring" til neste samtale (feks "ikke prate med personen ved siden av" eller "jobb ekstra med norsk" til neste samtale. Jeg spør hver gang om de har sett noen bli plaget/ går alene, eller om de blir det selv. Anonymkode: 7afcc...d80
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #5 Skrevet 8. oktober 2018 Vi snakker om elevens trivsel, arbeidsinnsats, faglig fremgang og refleksjon rundt egen læring. Vi tar frem arket fra forrige samtale og ser om det er noe endringer, og målet vi satt opp forrige gang skal videreføres eller om det er oppnådd slik st vi kan sette et nytt. Noen ganger gjør vi spesielle avtaler mellom eleven og meg, eller avtaler at jeg skal ta kontakt med foreldrene/helsesøster eller andre på elevens vegne. Jeg gir alltid eleven mulighet til å fortelle om de har noe på hjertet, eller spørre om de lurer på noe. Noen ganger kan jeg også ta små muntlige tester, be de lese for meg osv for så å snakke om dette med eleven etterpå for å finne fremgang og veien videre. Elevsamtalene er hyggelig og selv om jeg alltid har mine temaer jeg ønsker å ta opp kan samtalene bli litt ulike etter behov. Jeg har to slike samtaler med hver elev i året. Anonymkode: 2d9a9...d0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå